ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקים היום (ראשון) צוות שרים, שבראשו עומד שר האנרגיה, יובל שטייניץ, על מנת לבחון את אפקטיביות המנגנון של השב"כ למעקב אחר אזרחים במהלך משבר הקורונה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות הכריז נתניהו על שימוש במנגנון איכון של השב"כ אחר הטלפונים הסלולריים של אזרחי ישראל, על מנת לאתר היכן שהו חולי קורונה ולהנחות את מי ששהו בקרבתם לשהות בבידוד.

אתה רוצה לאתר את האויב וזה קשה, כי הוא חמקמק, אבל אנחנו מפעיללים את כל האמצעים שבידינו כדי לאתר חולים. מחר בממשלה נאשר אמצעים חדשים, שבמשך כל השנים נמנעתי להפעיל בציבור האזרחי. ביקשתי את אישור משרד המשפטים. זה לא פשוט, יש בזה פגיעה מסוימת בפרטיות, אבל זה כלי מאוד אפקטיבי. האמצעי הזה נוסה בטיוואן, כנראה בהצלחה יתרה. ישראל היא אחת המדינות הבודדות שיש לה את היכולת הזו ונשתמש בה לאיתור מהיר ואפקטיבי של הנגיף", אמר אז נתניהו.

הדבר עורר ביקורת קשה על הממשלה, בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, פנה אז אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה דחופה למנוע את הפעלת האמצעים הללו ללא פיקוח פרלמנטרי ומשפטי. "מעקב, איכון וניטור של אזרחים, תוך שימוש במאגרי מידע ובאמצעים טכנולוגיים מתוחכמים, עלולים לגרום לפגיעה קשה בפרטיות ובחירויות האזרח הבסיסיות", כתב הורוביץ. "משום כך, אלה צעדים אסורים במדינות דמוקרטיות. גם במצב הנוכחי אין להפעיל אמצעים חודרניים שכאלה באופן גורף כלפי המוני אזרחים, ללא פיקוח נאות. כמו כן, יש לקבוע כללים ברורים לשימוש במידע המתקבל ולהגבילו ככל האפשר".