מרבית הארגונים המייצגים את המגזר העסקי במדינת ישראל הגישו אתמול עתירה לבג"ץ נגד תוכנית הסיוע של המדינה לעסקים. את העתירה הגישו נשיאות המגזר העסקי, לשכת עורכי הדין, לשכת ארגוני העצמאים (להב), לשכת יועצי המס, עמותת מסעדנים חזקים יחד וגופים נוספים.

לטענתם, התוכנית שהציגה הממשלה כוללת פתרונות דלים שאינם מסייעים למגזר העסקי וכי יש ליצור באופן מיידי מנגנון פיצוי או קרן תשלומים לטובת עסקים בישראל שנפגעו מווירוס הקורונה.

העותרים מבקשים מבית המשפט להורות על מתן צו על תנאי למדינה לתת נימוק מדוע לא להפעיל בדחיפות את הסמכות הקבועה בחוק ולהתקין תקנות שיאשרו מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטותו של הנגיף בישראל. אי נקיטת צעד כזה, חוששים העצמאים, תוביל לקריסת המשק הישראלי כולו.

ירושלים, בניין משרד האוצר (צילום: מרק ישראל סלם)
ירושלים, בניין משרד האוצר (צילום: מרק ישראל סלם)

העותרים טוענים כי במסגרת "התוכנית הכלכלית להתמודדות עם הקורונה" נמנעת המדינה מלעשות כמיטב יכולתה למענם. הם דורשים מהממשלה לעשות שימוש במלוא המשאבים המתאימים וההולמים לכינון מנגנוני פיצוי, בהתחשב בעובדה שכבר עתה קיימת תשתית חקיקתית וביצועית מתאימה לכך במסגרת חוק מס רכוש וקרן פיצויים.

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי: "העתירה לבג"ץ מתארת היטב את תסכולם ואכזבתם של מאות אלפי עצמאים בישראל, שכל חייהם שילמו מסים וביטוח לאומי, ועכשיו בשעת המשבר הגדולה בחייהם מרגישים מופקרים על ידי מוסדות המדינה".