מדינת ישראל מגויסת כולה בימים אלה למלחמה בנגיף קורונה. הנחת העבודה הרפואית כרגע היא שילדים ובני נוער "חסינים" לסכנות מנגיף הקורונה. אך בשונה מהנתונים המעודדים מהעולם הרפואי, בדלת אמות המשפחה המצב קשה וחמור. משרד הרווחה פרסם נתונים ולפיהם חלה עלייה של 760% במקרי אלימות ותקיפות מיניות כלפי ילדים ובני נוער בשבועות האחרונים. גורמי המשרד תולים את העלייה בחיי משפחה תחת סגר ובידוד.

עבור עשרות אלפי ילדים ובני נוער בישראל, העדים לאלימות במשפחה או חווים אלימות בעצמם, הבית אינו מקום בטוח, אלא המקום המפחיד ביותר עלי אדמות – וכרגע הם מרותקים לאותו מקום מפחיד בסגר הרמטי. הנתונים הבלתי נתפסים הללו מתגמדים לעומת המציאות בשטח, כיוון שרוב המקרים אינם מדווחים לרשויות. מדובר במגיפה עולמית. במחוז חוביי בסין, שבו התפרץ הנגיף, דווח על הכפלת כמות הדיווחים על אלימות במשפחה בזמן הסגר, וההאשטאג
AntiDomesticViolenceDuringEpidemic# היה במגמת עלייה ברשתות החברתיות בסין וברחבי העולם.

במצב שבו ההורים חרדים לבריאות המשפחה, לפרנסת המשפחה, הילדים עלולים למצוא את עצמם משוטטים ברשתות החברתיות ללא מבוגר פנוי לפקח או לדבר איתם. ילדים של צוותי רפואה מוצאים את עצמם מיטלטלים בין סידורי שמרטפות מזדמנים, במיוחד עתה, כשהסבים והסבתות נמצאים בבידוד מאולץ ולא יכולים לסייע. קורבנות אלימות במשפחה, נשים וילדים, מחכים להיות לבד לפני שהם מתקשרים לבקש עזרה.

הם ממתינים שהמתעלל ילך לעבודה. ילדים ממתיקים סוד ליועצת בית הספר או לחבר קרוב. הם מחפשים פתח לצאת מהבית. כל האפשרויות הללו נסגרו כעת. במקום להסתמך על מוקד טלפוני, על הרשויות לערוך מבצע הסברה ברשתות החברתיות המוכרות לילדים, כגון טיקטוק ואינסטגרם, בכדי ליצור תקשורת ישירה עם הילדים ולפתוח בפניהם ערוץ שהם יחושו בו בנוח ומוגנים מספיק על מנת לפנות באמצעותו בבקשת עזרה.

המצב הזה מייצר אתגר אמיתי שחובה על המערכות להתגייס ולטפל בו, אחרת ייגרמו פגיעות בלתי הפיכות לדור שלם של ילדים, דור העתיד של מדינת ישראל. מגיפת הקורונה מעלה שאלות רבות עבור ילדים ובני נוער הזקוקים לתשומת לב ולעזרה מהרשויות. סיר הלחץ המשפחתי המבעבע מייצר קורבנות שקטים של המגיפה – ומכניס לסגר ילדים ובני נוער במקום המסוכן ביותר עבורם. על הממשלה להתעורר לפעולה מיידית, אחרת תיגרם פגיעה חמורה ובלתי הפיכה לאותם קורבנות שקטים. 

הכותבת היא מנכ"לית קרן ילדי ישראל.