רשות החדשנות פרסמה אתמול את הדוח השנתי בצל משבר הקורונה. ד"ר עמי אפלבום, יו"ר הרשות, אמר כי "המשבר מציב אתגר אדיר בפני ההייטק הישראלי, ונדרש מאמץ ממשלתי נחוש ומשמעותי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך".

גיוסי ההון הסתכמו ב־9 מיליארד דולר ויצרו "כרית מזומנים" שתאפשר אורך נשימה. מספר חברות ההזנק עמד על 4,500. למרות זאת, ניכר מחסור יחסי במקורות מימון ובמספר הגיוסים לחברות בשלבי הפעילות הראשונים (Seed), שהסתכמו ב־410 גיוסים בלבד.

המחסור יחריף כתוצאה מהמשבר וייצור מצוקת מימון משמעותית עם חשש לאובדן חברות הזנק. לפי הדוח, צמיחת ההייטק מוטה בעיקר לחברות תוכנה (ומרכזי מו"פ רב־לאומיים), עם קיפאון בצמיחת חברות בעלות פסי ייצור. הוא גם מצביע על קושי לחברות צמיחה לגייס הון בישראל שמצמצם את מקורות המימון הזמינים. במצב של משבר שבו יש ירידה בהכנסות וירידה בהשקעות עולה החשיבות של גיוס חוב, כי ללא מקורות מימון שכאלה בישראל עלולות החברות להעביר פעילות לחו"ל.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר ל"מעריב": "ענף ההייטק הוחרג ולא נכלל בהגבלות של נגיף הקורונה על מקומות העבודה ואפעל שכך יהיה גם בהמשך. מדובר בענף מהותי במשק וליצוא בפרט. בכוונתנו לרתום את החדשנות והיצירתיות בישראל לפתרונות להתמודדות עם הנגיף. נשנה את דפוסי העבודה וכבר פרסמנו מספר מסלולים מיידיים".