מריאנו שיינקמן
לא כל דרום־אמריקאי יודע להכין בשר על האש, כפי שלא כל ישראלי יודע להכין כדורי פלאפל. אבל במקרה של מריאנו שיינקמן, כל הקלישאות הופכות למדממות. שיינקמן, בעל פז”מ כשף במסעדות נחשקות, מציע לפסח (וגם לימי שגרה) ארוחות בשרים מוכנות עד לבית, יחד עם תוספות מתאימות. המנות מגיעות מוכנות לאכילה, חמות כאילו נצלו מחוץ לביתכם, ארוזות היטב, ובהן נתחי בשר משובחים ומתובלנים במדויק, עשויים לפי הדרגה שאותה אתם קובעים, בניחוח דרום־אמריקאי.

תמורת 190 שקלים בלבד תקבלו הביתה חבילה מרשימה עם המנות הבאות: קילוגרם אסאדו צלוי במשך 12 שעות, חמש יחידות צ’וריסוס, שתי תוספות לבחירה, חמוצים ורטבים. במילים אחרות, זו חבילה שעשויה להשביע ארבעה־חמישה סועדים רעבים. תמורת 400 שקלים מדובר בארוחת שחיתות שלמה הכוללת פריים ריב עם עצם, אסאדו, עוף בלימון, צ’וריסוס בקר, אורז עם ירקות, תפוחי אדמה אפויים, ירקות ירוקים וחמוצים – ארוחה שמתאימה גם לשמונה בני אדם. איך שלא מסתכלים על זה, רק חומרי הגלם עשויים לעלות לכם כמעט אותו המחיר, שלא לדבר על הטרחה, הבישול והשעות הארוכות בצליית הבשר. עם מריאנו זה פשוט יותר, מהיר יותר – ואם לומר את האמת (מבלי להעליב) – טעים יותר (להזמנות: 3355577 -072).

סהר רפאל
האמת היא שלא אכלנו במסעדת כרמים שנים רבות, אבל אנחנו עדיין זוכרים בערגה את המנות היצירתיות של השף סהר רפאל. לכן, כה שמחנו לקרוא שבמקום להרחיק עד למושב סגולה או לבאר שבע, השף מגיע עד אלינו הביתה. לכבוד החג, המסעדה מציעה תפריט משלוחים ומביאה את המנות והטעמים האהובים לשולחן החג.

בין המנות שאותן ניתן למצוא בתפריט: קציצות דגים של בית ברוטב חריימה פיקנטי, עגבניות, לימון כבוש ועשבי תיבול (75 שקלים), פילה סלמון נורווגי בתוספת פטריות מוקפצות ברוטב טריאקי (95 שקלים), עוף שלם במילוי אורז וצנוברים בתבלינים ארומטיים (95 שקלים), נתח רוסטביף במרינדה, מוכן לצלייה בתנור, עטוף קראסט של זרעי כוסברה ותימין (170 שקלים), אוסובוקו טלה במרינדה טוסקנית עם ירקות שורש (95 שקלים) וסלטים שונים, החל מסלט עדשים כפרי עם אווז מעושן, עשבי תיבול, עגבניות ולימון (38 שקלים), סלט חצילים בטעם כבד (42 שקלים) וכבד קצוץ (20 שקלים). סוגרים לכם את הפינה (להזמנות: 050-3455856).

סהר רפאל (צילום: אנטולי מיכאל)
סהר רפאל (צילום: אנטולי מיכאל)

חיים (הרווי) סנדלר
מפתיע להיווכח, שלמרות תרבות המרפסות המתפתחת, עדיין לא נתקלנו במסיבת ברביקיו משפחתית. לא ראינו מנגלים, לא צפינו בעשן מיתמר ולא הרחנו בשר נצלה על האש. מעניין להבין מדוע: האם לא נעים להכין “על האש” ברגעים כאלה? שמא פיתה עם שיפוד פרגית וכרוב סגול במיונז צריך לאכול רק ביום העצמאות ופחות בימי קורונה? כך או כך, פסח הוא תירוץ טוב מספיק כדי לחרוג מהשגרה (ומן הסתם גם השכנים שיריחו לא יעזו לקפוץ. לא מפני שהם ביישנים, אלא מפני שיש מרחק של שני המטרים שעליהם לשמור מהמנגל).

שף חיים (הרווי) סנדלר, השף והבעלים של Harvey’s smokehouse ו־Harvey’s burger shack הירושלמיות, החל במכירת בשר איכותי, מהנתחים הכי מובחרים שיש, עם משלוחים עד הבית, בכשרות מהודרת של רבנות ירושלים. מספר דוגמאות לנתחים: אנטרקוט (149 שקלים לק”ג), סינטה (109 שקלים לק”ג), בריסקט מס’ 3 (56 שקלים לק”ג), אסאדו בלי עצם (79 שקלים לק”ג), פילה בקר (169 שקלים לק”ג), לונדון ברויל מס’ 5 (139 שקלים לק”ג). אז קדימה, תוציאו את המנגל ותחיו כל עוד אתם לא בבידוד (להזמנות: 02-3455856).

חיים (הרווי) סנדלר (צילום: אסף קרלה)
חיים (הרווי) סנדלר (צילום: אסף קרלה)


אנסטסיה
יש לא מעט יתרונות בעריכת ליל סדר אינטימי, והנה עוד אחד: אתם מוזמנים לאכול רק מה שאתם באמת אוהבים. במקרה של טבעונים, המשימה אפילו כיפית יותר: לא צריך להירתע מריחות וממראות של בעלי חיים על צלחות, אלא ליהנות ממנות שאתם יכולים לטעום מכולן, מבלי לברור ולשאול “יש בזה ביצים?”. בית הקפה אנסטסיה בתל אביב עונה בדיוק על הצורך החגיגי הזה, עם מנות טבעוניות יצירתיות וחגיגיות שהן מעבר לשטאנץ המוכר והמעייף.

תבשיל הקארי הכתום, למשל, הוא מנה שגם הקרניבורים ייהנו ממנה – היא אומנם נטולת בשר, אבל ממכרת, מזינה ופשוט טעימה: עם דלורית, בצל קלוי וכרובית בתיבול הודי עם קרם קוקוס וקינואה לבנה (64 שקלים). גם אטריות הסובה טובות, למרות מחירן הגבוה: מצאנו בהן כוסמת, כרובית, קייל, רוקט, בצל ירוק וכוסברה בקרם קשיו, ג’ינג’ר, צ’ילי ושמן שומשום (59 שקלים). עוד בתפריט: ממרחים וגבינות (ללא גבינה) לחג כמו לבנה, פטה, שמנת עשבי תיבול, שמנת זיתים ופטה עדשים, כמו גם טירמיסו העשוי מעוגת תמרים ושקדים ועליה מוס שוקולד קפה (להזמנות: 03-5290095, אזורי משלוח: תל אביב, רמת גן, גבעתיים, רמת השרון והוד השרון).

מסעדת אנסטסיה  (צילום: אור קפלן)
מסעדת אנסטסיה (צילום: אור קפלן)

ביסקוטי
התברכנו בילדים שלא אוהבים קינוחים. בעצם, ראוי להדגיש – לא אוהבים את הקינוחים במסעדות: לא מתחברים לריבוי חומרי גלם, לא מעריכים את הפרזנטציה המושקעת בהם, לא מבינים מי זה שמעז ליצור גלידה על בסיס טחינה. המקסימום שאפשר לסחוט מהם הוא גלידה, וגם אז – רק וניל, רצוי תעשייתית. נדמה לנו שזו הפעם הראשונה שהם נופלים: טופי קראנץ’ של קונדיטוריית ביסקוטי, זו שאחראית לרוב הקינוחים במרבית המסעדות בארץ, הצליחה להוציא מהם – ומאיתנו – קריאות התפעלות, קל וחומר כשמדובר בקינוח כשר לפסח.

העוגה (68 שקלים לפס) מורכבת מתחתית פאדג’ עשירה, ועליה קרם נוטלה, קראמבל שוקולד ונוגט קריספי, ובסוף גם קרם שנטילי וניל, במעטפת קרמל מלוח, משובץ גבישי שוקולד מוזהבים ופריכים. היא רכה, כמעט כמו מוס, בעלת מתיקות מעודנת, עשירה ומענגת חושים. עוד בתפריט פסח: עוגת שוויצריה, עוגת גבינה פירורים, עוגת מוצרט, עוגת גבינה אפויה, עוגת פאדג’, עוגת גזר בחושה ועוגיות. מומלץ (להזמנות לכל חלקי הארץ: 03־5704015/8).

עוגת טופי קראנצ' (צילום: בועז לביא)
עוגת טופי קראנצ' (צילום: בועז לביא)

בליקמח
מה נשתנה הפסח הזה מכל הפסחים? האמת היא שאין דומה לו, כמעט בכל פרמטר, אבל אם אנחנו מתעסקים בענייני קולינריה, אפשר לומר שגם בפסח הזה ניתן לאכול בורקסים, בגטים, פיתות ולחמים – כולם כשרים. מנפלאות הטכנולוגיה והראש היהודי, שמצליחים להנפיק תחליפים לכל דכפין. בליקמח (כך, במילה אחת), שמייצרת מאפים, קינוחים ולחמים ללא גלוטן, אומנם אינה מוכרת חמץ במהלך כל השנה, אבל בימים אלה עוברת למתכונת פסח מיוחדת. בזמן שהחנות סגורה לקהל הרחב, נערכים משלוחים מחדרה ועד באר שבע. בתפריט: עשרות רבות של מאפים, עוגות, עוגיות ואפילו לחמים, בגטים ופיתות.

בין השאר, תוכלו למצוא שם לחם צרפתי (17 שקלים), לחם אגוזים (26 שקלים), לחם שאור גרמני (24 שקלים), לחם שאור כפרי (16 שקלים), בגט (15 שקלים), לחמנייה (שישה שקלים) ורביעיית פיתות (20 שקלים). המוצרים כשרים במהלך השנה, אולם אין להם כשרות לפסח (להזמנות: 03-7448666).

בליקמח (צילום: גל קלדרון)
בליקמח (צילום: גל קלדרון)

רולדין
מי שמתאמץ להיזכר, ייזכר בקינוחים הכשרים לפסח עד לפני כעשור וחצי: עוגיות יין בצורת פרח של פפושדו, עוגיות קוקוס מתוקות להחריד ועוגיות בוטנים – שאותן לא יכולות כל העדות לאכול, זה בעיקר תלוי איפה נולדו הוריך, ועד כמה אתה עלול להיחנק מיובש העוגייה. למזלנו, רולדין מצליחה, בכל אחד מחגי ישראל, לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר קינוחים שהם גם יפים וגם טעימים וגם משכיחים מאיתנו טראומות ילדות.

בפסח הזה רולדין נערכת למשלוחים עד הבית (בסניפים מובחרים), עם תפריט עשיר הכולל עוגות, עוגיות, לחמניות(!), פיצות(!!) ובורקסים(!!!) – כולם כמובן כשרים לחג. טעמנו מעוגת השוקולד המריר (89 שקלים לעוגה עגולה בקוטר 20). המחמאה הגדולה מכולן היא שלא מרגישים שזו עוגה לפסח. טעם שוקולדי עשיר וסמיך, כיפי, כזה שניתן ליהנות ממנו במשך כל ימות השנה. עוד מציעה רולדין: עוגיות ללא גלוטן, עוגות פרווה ועוגות ללא חשש לקטניות. ואיזה כיף שבפסח הזה לא ניחנק (פרטים באתר רולדין).

עוגת נמסיס כשרה לפסח ברולדין (צילום: טל סיון ציפורין)
עוגת נמסיס כשרה לפסח ברולדין (צילום: טל סיון ציפורין)

איקה כהן
נניח שהיינו חוגגים את ליל הסדר כהלכתו; ונניח שהייתם מארחים את כל בני המשפחה; ונניח שאורחת אחת הייתה מביאה בונבוניירה במתנה. עד כמה הייתם מגלגלים עיניים לאחור ומזלזלים בתשורה (כמובן, מבלי להראות לה את האכזבה שעל פניכם)? עכשיו תהפכו כל מה שחשבתם על בונבוניירות, וקבלו את מארז השוקולד של השוקולטיירית איקה כהן: ארגז שוקולד צר וארוך (81 ס”מ, ליתר דיוק), עם שלל פרלינים משובחים, שברי שוקולד בטעמים שונים, יצירות שוקולד מצופות זהב, ג’לי מסוכר ועוד.

כהן היא זוכת מדליות זהב בתחרויות בינלאומיות על יצירות פרלינים בטעמים שונים, עם נגיעות רכות וקריצות ים־תיכוניות כמו פרלין הזעתר, שהפך אותה באחת מאנונימית לאינטרנשיונלית, והיא גם הייתה הישראלית הראשונה שהוזמנה להיכל האוכל המפואר בבית הכלבו היוקרתי גאלרי לפאייט בפריז, כדי להציג את מארזי הכריסמס שפיתחה במיוחד עבור הצרפתים (350־190 שקלים, להזמנות: 03-6880440).

איקה (צילום: יח''צ)
איקה (צילום: יח''צ)