בצל המאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה ובתקופה שהילדים נעדרים מבתי הספר ושוהים בבתים, וכפי שנחשף בשבוע שעבר ב"מעריב", בימים האחרונים זיהו ביחידה ביחידה 105 בלהב 433, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, עלייה של כ- 50% במספר השיחות המתקבלות במוקד, החל מדיווחים פליליים של הפצת סרטונים ותמונות אינטימיות וביצוע עבירות מין ועד לפגיעות שאינן פליליות כביוש (שיימינג).

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו קוראים להורים בתקופה רגישה זו, בה ילדים ובני נוער רבים גולשים במרשתת, לגלות מעורבות ואחריות בפעילות המתבצעת ברשת, לשוחח עמם ולוודא כי הם מבינים את הסכנה הטמונה בכך. בנוסף יש לזכור כי הילדים ובני הנוער נמצאים בעת הזו בתקופה של ריחוק ובידוד חברתי ממסגרות החינוך והפנאי, דבר שגורם ללחץ נפשי ופנייה מרובה לסיוע במצוקה נפשית למוקד 105".

הידיעה ב''מעריב'' - 1.4.2020 (צילום: מעריב אונליין)
הידיעה ב''מעריב'' - 1.4.2020 (צילום: מעריב אונליין)

מוקד 105 משלב פעילות כלל ממשלתית למלחמה באלימות רשתית של שוטרים לצד נציגי משרדי ממשלה: המשרד לביטחון פנים, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד המשפטים ומשרד הרווחה. המוקד מעניק שירות הוליסטי לציבור בתחום עיסוקה של היחידה.

כך תשמרו על הילדים - מספר המלצות למשתמשים ולהורים בנושא גלישה בטוחה:

▪️ קבעו פילטרים לצמצום הסיכון לקבלת תוצאות המכילות תכנים למבוגרים, בעזרת מנועי חיפוש כמו  google, yahoo, ו-bing.

▪️ השתמשו באפליקציות ובשירותים לסינון תכנים שמציעים ספקי אינטרנט באתרים שלהם.

▪️ הסבירו לקטינים את מימד אובדן השליטה ברשת: ברגע שלחצו על כפתור "שלח", אין דרך חזור, לא ניתן למחוק את התוכן מהרשת והתפוצה של התמונה/סרטון כבר לא בשליטתם.

▪️ למדו את הילדים כי זהויות ברשת יכולות להיות שקריות והורו להם לא לפתוח הודעות, מיילים, קישורים וכו' מאנשים שאינם מכירים.

▪️ הכי חשוב: עודדו את הילדים לשתף אתכם או כל מבוגר אחר שהם סומכים עליו במקרה שהם או מישהו מחבריהם נפגעו ממישהו ברשת, חשו במצוקה או חשו אי-נוחות.