לידתו של ילד אמורה להיות אחת התקופות המאושרות בחייכם, אך מה קורה כאשר הרופא טועה במהלכה וגורם נזק לכם או לילדכם? רשלנות רפואית מגיעה בצורות רבות, אך רשלנות רפואית במהלך ההיריון או בלידה היא מהנפוצות ביותר. רשלנות רפואית בלידה מתרחשת כאשר הרופא, בית החולים או אנשי מקצוע רפואיים אחרים חורגים מסטנדרט הזהירות הנדרש ובשל חריגה זו נגרם ליולדת או לילוד נזק. 

להלן יוצגו מקרים נפוצים של רשלנות רפואית במהלך הלידה אשר עלולה לגרום לילוד לנזקים קשים ובלתי הפיכים.
 
יש לך שאלה בנושא? היכנס עכשיו לפורום רשלנות רפואית בלידה

 
פגיעות מוחיות
כאשר תינוק סובל מפגיעה מוחית, עלולות להופיע שורה של בעיות רפואיות, כולל שיתוק מוחין והתקפים כרוניים. מחסור בחמצן בזמן ההיריון או בלידה הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לנזק מוחי, ויכול לקרות כאשר רופא לא מצליח לפקח כנדרש אחר הסימנים החיוניים של התינוק במהלך ההיריון, בלידה או לאחר הלידה. 

פגיעות מוחיות עשויות לנבוע מבעיות בחבל הטבור כמו צניחת חבל הטבור, מצב המאפשר לתינוק להישאר יותר מדי זמן בתעלת הלידה או ממצב שבו היולדת מופנית באיחור לביצוע של ניתוח קיסרי. ישנם מומחים הטוענים כי אפילו חסך חמצן קל עלול להוביל לתוצאות חמורות, כולל מוגבלות שכלית ובעיות גופניות ארוכות טווח.

שיתוק בפנים
לעתים במהלך הלידה הצוות המיילד עשוי להפעיל לחץ רב מדי על פניו של התינוק. הלחץ על פניו של התינוק עלול לגרום לו לנזק עצבי. נזקים מסוג זה נפוצים במקרים שבהם מתרחשת לידה מכשירנית בה הרופאים משתמשים במלקחיים או במכשיר הוואקום כדי להוציא את התינוק. 

לפעמים התינוק אינו מסוגל לעצום את העין בצד אשר נפגע בפניו. במקרים אחרים ייתכן ולא תהיה שום תנועה בצד הפגוע בפנים. אם הפגיעה אינה חמורה מדי, התסמינים עלולים להיעלם לבד. עם זאת, פגיעות חמורות יותר עלולות להוביל לשיתוק מוחלט וקבוע.

שיתוק על שם ארב
הסיבה לשיתוק על שם ארב היא פשוטה: העצבים נמתחים ונפגעים. עם זאת הקביעה מי אשם אם בכלל היא לפעמים קשה יותר. כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות כי פעולותיו של הרופא או היעדר הפעולות מצידו גרמו לנזק עצבי אצל הילוד. רשלנות רפואית המובילה לתסמונת ארב באה לידי ביטוי במספר דרכים. 

לעתים הרופא לא זיהה שהלידה עומדת להיות מסובכת ולא מפנה את היולדת בזמן הנדרש לניתוח קיסרי אשר ברוב המקרים מונע את התרחשותו של השיתוק. סיבה נוספת ונפוצה יחסית לשיתוק על שם ארב היא פעולות שאותן מבצע הרופא לצורך היילוד אשר לא בוצעו כהלכה. פעולות אלה כוללות משיכה חזקה מדי של זרועו של הילוד או של ראשו. לעתים הראש עלול להיתקע בתעלת הלידה ומשיכה חזקה מדי עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך.

זיהום בלידה המוביל לנזקים לילוד
זיהומים הם נפוצים יחסית במהלך ההיריון והלידה, אך במקרים שבהם הזיהומים לא מטופלים כנדרש עלולה להיווצר אצל התינוק פגיעה מוחית. תעלת הלידה מכילה חיידקים אשר עלולים לגרום לתינוק לנזק, במיוחד אם יש זיהום פעיל. 

התינוק עלול לבלוע או לנשום את הנוזל שנמצא בתעלת הלידה במהלך הלידה והזיהום עלול להגיעו לדמו ולריאותיו. ככל שהחיידק מתפשט כך התינוק עלול לחלות במחלה קשה יותר ועל מנת למנוע מצב של נזק בלתי הפיך על הצוות הרפואי לזהות את הזיהום ולטפל בו מוקדם ככל האפשר.

מה עושים במקרה של רשלנות רפואית בלידה?
כהורים, אתם ודאי רוצים ומצפים שילדיכם יהיו מאושרים, בריאים ושיהיה להם כל מה שהם צריכים כדי להתקדם בחיים. לעולם איננו מצפים כי אלו אשר אמורים לדאוג לשלומם הם אלו אשר יואשמו בסופו של דבר בנזק אשר נגרם להם. 

המציאות היא שרשלנות רפואית ונזקים בלידה אכן מתרחשים ולכן החשש הוא חשש אמיתי. חשוב להבין כי אנשי הצוות הרפואי הם בני אדם וכן שטעויות ותאונות עלולות לקרות לכל אחד. עם זאת, באותה נשימה יש להבהיר כי במקרים שבהם יתברר כי הנזק אשר נגרם לכם או לילדכם נובע מרשלנות רפואית, חשוב שיהיה מי שייתן על כך את הדין.

לאור האמור, אם אתן או ילדכן נפגעתם מרשלנות רפואית במהלך ההיריון, בלידה או זמן קצר אחרי הלידה מומלץ לפנות לעורך דין העוסק ברשלנות רפואית לצורך בחינת המקרה ועל מנת למצות את זכויותיכם.

עורך דין שמואל קשיוב מנהל את פורום רשלנות רפואית בהיריון ובלידה באתר LawGuide, עוסק ברשלנות רפואית בהיריון ובלידה, בניתוח ובאבחון מחלות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית בלידה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.