צביקה יחזקאלי הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13 התייחס היום (שלישי) להתפשטות נגיף הקורונה ואמר: "השם עשה לנו פסח קל לא צריך לעשות הרבה פשוט להיכנס פנימה ואתה עובר את זה". הוא התייחס ב-103FM לנאומו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינואר ואמר כי "בתוך המולת הקורונה לא ראינו את זה אבל הוא הגיע לאולפן של הטלויזיה של החמאס מאוד קרבי ואמר – 'לא יהיו לנו מכונות הנשמה - שישה מיליון ישראליים לא ינשמו'".

לדבריו, כדאי לשים לב לדברים הללו. "סינוואר אומר בעצם כי הקורונה היא איום על השלטון ואם יהיה איום על השלטון שלנו אנחנו נעביר את זה לישראל", אמר יחזקאלי בשיחה עם אראל סג"ל, "זאת אומרת יכול להיות מצב שברצועת עזה לא מתמודדים עם הקורונה ויעבירו את זה בטילים או בעימות לצד ישראל. הם רוצים לקרוס לידיים שלנו, ואומרים זו אחריותכם הרפואית עלינו למרות שאנחנו בסוג של קרב". הפרשן הוסיף: "צריך להסתכל על הדבר הזה וגם בצה"ל מסתכלים על הדבר הזה. בסופו של דבר משבר הקורונה בעזה יכול להתהפך לנו בצורה של טילים לכיוון ישראל".

בחירת המילים שלו - שישה מיליון, למרות שאנחנו עשרה מיליון
"עשו על זה כרזות בעזה".

בהמשך הראיון נשאל על חשיפת מעריב בסוף השבוע, לפיה חמאס נכון לוויתורים לקראת עסקת חילופי שבויים: "אני חושב שישראל עושה כאן שוב טעות שהיא לא משתמשת בכל מה שנכנס לרצועת עזה, לא רק עכשיו בזמן הקורונה". הוא הסביר כי "יש לנו שם שני חיילים לפי ההגדרה הצה"לית, חיילים שלא בחיים, עדיין שישראל לא משתמשת בקלפי מיקוח, במה שיש לה בידיים. אני לא מדבר על גופות מחבלים אלא על כל סיוע שנכנס לעזה".

יחזקאלי ציין עוד כי לחמאס יש מספר עצורים אצל הסעודים. "מי מנהל מטעם החמאס את התיק הזה? החות'ים אלו שנלחמים בשם איראן ואומרים לסעודים אתם רוצים חמישה טייסים שלכם? תנו לנו את החמאסניקים שבכלא שלכם", הסביר, "אפשר ללחוץ על חמאס בכול מיני דרכים וישראל לא מנצלת את זה".

מפתיע, חמאס ניסה לעשות קולות של שטיח מול איראן
"אבל כשהארנק נפתח הולכים לאיראן והחות'ים יכולים להפעיל מנוף על הסעודים , החות'ים ממררים את החיים של הסעודים בגובל עם תימן ולכן זה הסיכוי היחידי שחמאס יראו את האנשים שלהם, אנשים מאוד מרכזיים ובכירים שעצורים אצל הסעודיים, הם מציעים לסעודים חילופי שבויים".

הם יסכימו?
"לסעודיים יש להם את הזמן שלהם. כרגע הם מתמודדים בעניינים אחרים, לא יודע אם יסכימו אבל ציר הזמן שלהם פחות לחוץ בהקשר הזה. העולם הערבי נע בין הכחשה לקורונה להכחיש את המספרים האמתיים, כמו מצרים שלא באמת יכולה להגיד את המספרים האמתיים ומדינות אחרות שמאוד נזהרות, כי קורונה זה עניין פוליטי".

"משטרים דיקטטוריים שכופים את הסגר יודעים שאם זה יתפרץ התשתיות יקרסו ותהיה סכנה לשלטון שלהם", ציין יחזקאלי, "אסד, סוריה, מצרים ובנסיכויות ואמירויות פחות כי אין שם מספר גדול של אנשים ואפשר להתמגן". לדבריו, הסיפור הגדול של הקורונה זה האיום השלטוני על המשטרים השונים ולכן כולם נלחמים. "דיון הלכתי שקרה באירן, אם לקחת תרופה שפותחה על ידי יהודים לקורונה או לא, דיון הלכתי, והחליטו שלא", הסביר עוד.

אם ישראל תפתח חיסון הגורמים הקיצוניים יגידו אנחנו מעדיפים למות?
"תראה כמה הריאליות כובשת את הרעיונות והחליטו לפני שבוע לשנות את ההחלטה כי ראו שזה מתפרץ ומתפשט, שאם היהודים ימציאו - הם ייקחו כזה חיסון. בסופו של דבר, עם הגב לקיר מקפלים את הכול. אפשר להזכיר שבקוראן כתוב שמוחמד מפנה את המאמינים שלו בסורה 47 שאם יש להם בעיה עם ההלכה ובקשר עם אללה שיפנו ליהודים".

מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)
מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)

עוד הוסיף הפרשן הבכיר כי "אם אתה מדבר על אנשים אז בטח גם בשטחים, בבתי לחם, בגוש עציון אנשים נוהגים לעבודה, שמים מסכות, נזהרים ממגע, כי הם יודעים באמת מה העומק השלטוני והרפואי שיש להם בגב של אבו מאזן - שזה כלום". לדבריו, הם יודעים שאם יקרה משהו זה יקרה בעזרת ישראל. "אתמול פגשתי קבוצה של פועלים פלסטיניים שהלכו עם מסכות ושאלתי אותם למה הם שמים אותם. הם אמרו – 'האמת? אנחנו מאמינים שזה אמיתי ולא מזימה כמו שאומרים השיח'ים", הסביר יחזקאלי, "ברשות הפלסטיניות אסרו כניסת סחורות ישראליות וגם סיוע מחשש שזה מודבק בקורונה. הם מפיצים כל מיני סיפורים שההתנחלויות מפיצות את הקורונה. הציבור יודע שאם מישהו יגן עליהם בשעת סכנה עם הקורונה זה רק ישראל".

צריך להגיד שחלק גדול מציוד המיגון והרפואי לא יגיע ממדינות ערב
"הם יודעים שזה לא מגיע מהצד של השלטון שלהם, פה בהיבט הזה כולם בעד הסיפוח. אני תמיד אומר נסיים, תעשה משאל עם בקרב הפלסטיניים, חופשי כמו שהיה אצל הכורדים. אתה תופתע מאוד לראות במי הם היו בוחרים ובאיזה צד הם היו רוצים להיות".

אמרת כורדים, טורקיה הולכת לאכול אותה?
הייתה שם הדחקה

אם הייתי אירופאי הייתי מודאג מגלי הפליטים.
"עדיין מדינות האסלאם רואות את הקורונה כעונש לסינים, ראיתי המון שיח'ים שאומרים את זה"

הם יצאו הכי חזקים בסוף
"הם לא עודכנו בזה ועכשיו זה עובר אליהם. זה בידוק מה שקרה באיראן, אני חושב שרטוריקת ההאשמות האלה היא הדחקה של המצב שהם עדיין לפניו וממש בהתחלה. כל מי שבאמת, בנקודת אמת, מדינות קטנות זועקות למערב שהן זקוקות לעזרה - מקבלות עזרה ומי שאומר 'אני גבר' כמו ארדואן ואסד הולך באמת לחטוף אותה".

אף אחד לא מצפה ממדינות ערב שמהן תצא הבשורה.
"הם התרגלו לזה. קרדאווי אמר – 'אנחנו אוהבים לנסוע במרצדס, מעולם לא המצאנו מרצדס'. העולם הערבי מכיר בנחיתות שלו בעניין הזה. יש 2 מהנדסים עזתים שהמציאו מכונת הנשמה, אני אשלח לך, תראה את הסרטון אתה תצחק על זה. זו זורע שמועכת בלון ונושפת אויר בצד השני. הם מכירים בעליונות המערב ובטח של הישראליים והיהודים בהקשר הזה. איך אמר את זה חבר בסעודיה? כשאני רוצה להגיע מהבית שלי לנקודת אחת אני שם waze וזה המצאה ישראלית הם יודעים את זה, הם מכירים בזה, ולא מנסים אפילו להגיע לעניין הזה כי הם כרגע במלחמה על החיים ובקיצור פשוט מחכים ליהוד".