הכנסת אישרה אמש את חקיקת היסוד של תוכנית הסיוע הכלכלית לתושבים בצל משבר הקורונה, וזאת אחרי שוועדת הכספים עברה על התוכנית והוסיפה את תיקוניה. חבר הכנסת ויו"ר ועדת הכספים עודד פורר (ישראל ביתנו) סיפר היום (שלישי) בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM על התקציבים השונים שנועדו לסייע לבעלי העסקים ולעצמאים.

אתה יותר מרוצה היום? כי בסוף השבוע שעבר דיברתי איתך והייתה לך הרבה ביקורת על ה-80 מיליארד שזה לא בדיוק 80, חלק גדול נשאר בקופה של הממשלה. מה אתה אומר היום, התקדמנו קצת?
"קודם כל זה באמת לא בדיוק 80, באמת בסוף מדובר על סכום, דה פקטו שמגיע לעסקים - של סדר גודל של 30 מיליארד. התקדמנו לא מעט בכמה דברים, אגב אני חייב לומר, בזכות הוועדה, גם בטיוב של קרן ההלוואות, זה לא רץ מספיק מהר, אבל זה יותר טוב. תמיד אני אומר, האויב של הטוב הוא העוד יותר טוב. אנחנו משתדלים לשחרר כמה שיותר מהר את הדברים, גם אם אנחנו עדיין עם הערות עליהם, ולהחזיר אותם לביקורת. אתמול עשינו צעד משמעותי.

פורר המשיך: "כשהממשלה רצתה לאשר איזה שהוא סכום מסגרת, בלי באמת לפרט תוכניות, אז חייבנו אותה לחייב תוכניות בתוך החוק, ובעצם קבענו את הסכומים שיוקדשו לכל תחום - תשעה מיליארד שקלים שיוקדשו לעצמאים ועסקים קטנים, עוד 2.6 מיליארד שקלים שיושקעו בפטור מארנונה לעסקים שנסגרו כתוצאה מהאירועים האלה, עוד כספים להכשרות מקצועיות, וכספים גם כן לתמיכות ומענקים מיועדים דרך הסוכנות לעסקים קטנים ועצמאים. הצלחנו כן לייצר סוף סוף איזו שהיא תוכנית שמחולקת לסכומים. עכשיו מה שנשאר זה שהממשלה גם תוציא אותם ותוציא אותם מהר, ולמקומות הנכונים. לצערי אגב, כאן היא קצת עושה פאול - כי כשתומכים בעצמאים וקובעים קריטריונים שמתוך כ-600 אלף עצמאים, מקבלים רק כ-150 אלף, זה אומר שהשארתם 450 אלף איש בחוץ, שנפגעים ולא מקבלים שום סיוע מהמדינה. כשאתם לא נותנים סיוע לשכיר בעל שליטה בחברה, ששילם כל הזמן את המיסים שלו, את הביטוח הלאומי, את מס הכנסה, את מע"מ - כשהוא נזקק למדינה, אין לו שום רשת ביטחון".

והוא נשאר בלי כלום, הוא לא יכול דמי אבטלה ולא שום דבר, זה נכון. יש פה לקונה מאוד גדולה, עצמאים מניעים בעצם את המשק, אבל שום כרית ביטחון לא נפרסה לאנשים האלה, והרבה יותר טוב בישראל של 2020, ובכלל, להיות שכיר מאשר עצמאי. כמה צריך יהיה לתקן את החוק כדי להיטיב את המצב של העצמאיים שבעצם מחזיקים את המשק על הכתפיים שלהם, ומשלמים מיסים ונושאים בכל הנטל, אתה יודע את זה.
"זו לא רק חקיקה של דמי אבטלה לעצמאיים, שאת זה אנחנו כבר צועקים חמש שנים, זה בשינוי תפיסה. כי גם למשל, קחי את מה שעשו עם השכירים שהוציאו אותם לחל"ת. זה טוב שדאגו לאנשים שתמשיך המשכורת שלהם בגובה מסוים, לפחות להיות משולמת, כדי לשלם את ההוצאות השוטפות. הרבה יותר נכון היה לעשות, כמו שעשו במדינות אחרות, לתת לעסקים את המענקים, ובלבד שימשיכו להעסיק את העובדים שנמצאים - הם לא היו הולכים לביטוח לאומי העובדים האלה, הם היו ממשיכים לקבל משכורת מהעסק, אז היו עובדים בהיקף של 20% מהבית. היום אתה אומר לעובד הזה שיצא לחל"ת, 'אתה לא תעבוד מהבית, אפילו שאתה יכול לעבוד מהבית, כי אז אתה לא תקבל את החל"ת. המעסיק לא יכול להעסיק אותך כי אין לו 100% לתת לך' - פגעת בסוף גם בעובד וגם במעסיק. כי לאותו עובד שנמצא היום בחל"ת, אני לא יודע אם בעוד חודש יהיה לו מקום עבודה לחזור אליו".

לא יהיה לו כנראה.
"וזאת הסכנה הכי גדולה, ופה צריכה הממשלה פעם אחת להסתכל בראייה אסטרטגית ולא בראייה של לסתום את החור עם האצבע, לשים איזה שהוא פלסטר ולחשוב שפתרנו את הבעיה, ולעלות למסיבת עיתונאים ב-21:00 ולהגיד, 'עכשיו ניתן 500 שקל לפה, ו-1,000 שקל לפה', אז מוחאים לך כפיים ברגע הראשון, אבל אחרי שבוע מבינים שפגעו."

יש לך מה להגיד לבנקים שמנצלים את המצב. אפילו בנק ישראל, המפקחת על הבנקים, והנגיד, נזפו בהם. מעלים ריבית מתחת לאף של האנשים שמשוועים לכסף הזה, להלוואות האלה. מעלים להם את הריבית ומקשיחים עמדות.
"קודם כל זה לא בסדר, אבל צריך להבין שאנחנו נמצאים גם במצב שבו מחיר הכסף עולה עכשיו, וכאן המדינה צריכה להתערב, יש כאן כשל שוק". 

הנה הנגיד שחרר חמישה מיליארד עכשיו.
"זה טוב שהנגיד שיחרר, אבל בואי נדבר רגע על החשב הכללי שמוציא קרן בערבות המדינה. בכל מדינות המערב, ערבות המדינה היא בין 70% ל-100%, אז לכן ההלוואות יותר זולות - כאן החליטו שנותנים רק 15%, ואת כל שאר הסיכון ייקחו הבנקים, אז ברור שהריביות עולות ולא נותנים את האשראי. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל. יש מדינות מערביות שכן דואגות לשמור על המשק שלהן חי, אפשר לעשות דברים דומים, צריך לתת פה ערבויות הרבה יותר גבוהות, אנחנו נמצאים במשק בסיכון, וכאן המדינה צריכה להיכנס לתחום הזה. זה כשל שוק, זה בדיוק המקום".