עומר ויצמן, מטיילת ישראלית שנתקעה בניו זילנד בלי יכולת לחזור לארץ, שוחחה היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתכניתה ״איפה הכסף״ ב-103FM, וסיפרה על הקושי באי הידיעה מתי תשוב לישראל ועל משבר הקורונה שהגיע גם למדינת האיים באוקיינוס השקט. בנוסף, אמה רותי, שמחכה לה בבית בירושלים, הצטרפה לשיחה ודיברה על הקושי במרחק מהבת שלה ובקשר עם משרד החוץ, במטרה להביא אותה ארצה.

עומר, איפה את בדיוק?
"אני נמצאת בפאייה שזו עירייה שנמצאת ליד החוף, חצי שעה מאוקלנד, העיר המרכזית בניו זילנד.

כמה זמן את שם?
"אני פה כבר שבועיים מאז שהתחיל הסגר. כשהטילו סגר כללי על כל ניו זילנד, התמקמנו כאן כדי להיות קרובות לשדה התעופה במידה ותהיה טיסה חזרה לארץ".

את עם חברה? יש עוד ישראליים איתך?
"בנקודה שבה אנחנו נמצאות באופן ספציפי, אני עם חברה, יש עוד אנשים מהעולם אבל אנחנו 2 הישראליות היחידות שנמצאות כאן. לפי מה שאני יודעת יש עוד כמאתיים ישראליים שנמצאים ומחכים לחזור".

אתן מנסות להשיג טיסה? כי אל על מחלצת ישראליים בתשלום מכל מיני מקומות כולל מאוסטרליה שזו טיסה ארוכה מאוד שהיו בה 8 טייסים שהתחלפו. מה הבעיה איתכם?
"אני לא יודעת מה הבעיה והשיקולים הספציפיים שכרגע עומדים בפני אל על או משרד החוץ אבל זה כמובן מאוד רחוק, לא מעט שעות טיסה מכאן עד הארץ, ולכן ברור לנו שנצטרך לשלם על טיסה כזו, כמו שאמרת. בזמן שאמרו שיש איזשהו מטוס, ממשלת ניו זילנד לא אישרה שמטוסים ימריאו וינחתו כאן ועכשיו מה שאנחנו רואות סביבנו וגם שומעות בחדשות, ממשלת ניו זילנד מאפשרת שמטוסים יכנסו ויצאו. בגלל זה מדינות כמו גרמניה שולחות לא מעט מטוסים כדי לחלץ את כל המטיילים שלהם וכל האנשים שסביבנו לאט לאט מתחילים לעזוב כי יש טיסות שמגיעות לאסוף אותם באופן ספציפי למדינות שלהם".

בצד השני נמצאת איתנו על הקו אמא שלך רותי מירושלים, תגידי שלום.
״שלום שלום״

עומר נשמעת לנו קולית אני מניחה שאת יותר מודאגת. מה עובר עלייכם בבית? איך אתם מנסים לארגן טיסה?
"עומר אכן קולית, אנחנו כאן קצת יותר דואגים״ השיבה רותי, אמה של עומר והוסיפה כי ״אנחנו מנסים הכול, זה התחיל משיחות עם משרד החוץ, ברור לנו שיש הרבה אנשים טובים שמנסים לעזור, האמת שבמיוחד השגרירות והשגריר בניו זילנד איציק גרברג אבל כרגע אין פתרון מערכתי לפעולה ונדרשת איזושהי התערבות של הממשלה ומשרד החוץ כדי שמשהו באמת יהיה ישים".

מה אומרים לכם במשרד החוץ? התגובה שהבאנו מהם: אנחנו מכירים את הנושא ומנסים בכול דרך למצוא פתרון שיסייע לאזרחים ישראליים בלכול העולם לשוב לארץ'. לצערו של הנציג, 'בשל משבר הקורונה נסגרו שדות תעופה רבים ובוטלו מרבית הטיסות מה שמקשה על הגעתם לארץ'. משרד החוץ רוצה להוציא מטוס כבר פנו לאוצר ולמל"ל, בינתיים זה תקוע שם. מה את שומעת רותי?
"לנו נותנים כל מיני פתרונות שהם בעצם לא רלוונטיים, כי מציעים טיסות דרך ארה"ב למשל והדבר מחייב ויזה ולמי שאין ויזה כמו לעומר שלנו זה לא פתרון".

לשתיכן אין ויזה?
"לחברה שלי יש דרכון אוסטרלי אז היא יכולה".

אבל להרבה מאוד ישראליים אין.
"עם דרכון ישראלי אי אפשר לעשות את המעבר הזה".

אז דרך אחת היא לא רלוונטית.
"מציעים כל מיני טיסות דרך מדינות מוכות בנגיף קורונה או מדינות עולם שלישי, שהפוטנציאל להיתקע בהן בדרך גדול וזה עלול בעצם להרע את מצבם של הילדים שלנו".

וגם דרך אירופה שנגועה בנגיף?
"כן, בהחלט"

מה בכל זאת אחרי ששמעתם את תגובת משרד החוץ כפי שהבאנו אותה, עומר מה עושים עכשיו? יש סיכון מסוים שתתקעו שם כי גם בניו זילנד יש סגר על כל המדינה. יכול להיות שהם יסגרו את כל השערים והיציאות ואתן תהיו תקועות שם בלי דרכונים, לא אזרחיות, בתנאים לא תנאים. אתן עכשיו בתנאים טובים?
"עכשיו אנחנו נמצאות בתנאים בסדר, יש לנו אוכל ומים והכול בסדר. אבל ברור לנו שהסיטואציה שכרגע נראית נוחה ונעימה, יכולה להשתנות ברגע. כמו בכל מדינות העולם, גם פה אף אחד לא יודע לצפות מה יהיה בעוד שבוע או שבועיים. ברור לנו שאם המצב לרגע יחמיר או מישהו סביבנו יהיה חולה, לא נהיה אותם אזרחים שהמדינה רוצה מאוד לטפל בהם, נצטרך למצוא פתרון חדש ונהיה במקום שאין לנו בו בית אמיתי, אין לנו איפה להיות".

אתן פוחדות להיתקע שם?
"כן וגם האפשרות שעכשיו יש הזדמנות לצאת אבל לא ברור מה יהיה עוד שבוע או שבועיים. המצב רק יכול להחמיר ושהשמיים יסגרו בחזרה".

מה מצב המחלה ונגועים בניו זילנד את יודעת? את שומעת קצת בתקשורת?
"בפעם האחרונה שבדקנו, מספר החולים פה היה אלף וקצת".

אתן שומרות על תנאי בידוד? ההוראות הן אותן הוראות בכול העולם.
"נכון, אנחנו ממלאות את ההוראות של הממשלה פה באופן מלא. ברור לנו שכרגע אנחנו נמצאות כאן ואנחנו צריכות להתנהג כמו שצריך. לכן, עצרנו לחלוטין את כל הפעילות הרגילה ואנחנו מחכות לסיום הסגר או לטיסה".

אני רוצה לחזור לרותי, מה את מצפה מהמדינה? כאמור הטיסה הזו היא בכסף מלא, אף אחד לא מבקש הנחות ומתנות, רק רוצים להביא את הילדים הביתה וזה מאוד מובן.
"שיתנו לנו פתרון שהוא באמת פתרון אפשרי, מדובר במשהו שבטוח מבחינה בריאותית, דרך מדינות אפשריות. אנחנו ממש לא מבקשים מתנות, אנחנו נשלם את כל מה שנדרש לצורך העניין. אבל, הטיסה חייבת להיות טיסה אפשרית מבחינה בריאותית וביטחונית. גם לעבור דרך מדינות כמו קטאר זה לא אפשרות מבחינתנו כי אתה לא יודע מתי נעצרים בדרך".

משרד החוץ דבר אתכם?
"אנחנו פונים אליהם דרך חדר המצב, דרך כל קשר שאנחנו יכולים ודרך השגריר כאמור והקונסול".

אתם חוגגים את החג הזה בלי עומר, כל אחד חוגג במשפחה הגרעינית הכי קטנה ומצומצמת. איך זה יעבור השנה.
"קשה במיוחד, בטח נזכור את זה לאורך השנים. אנחנו משתדלים לשמור על אופטימיות, עומר לא ציינה את זה שהן נמצאות בוואן בקאמפ שסגר את עצמו לגמרי, אף אחד לא נכנס ולא יוצא. מה שמשמח זה ששבועיים כבר אין שם אף חולה. הניו זילנדיים שומרים על החוקים בצורה מאוד קפדנית, עומר וחברה שלה מכבדות את החוקים ומתנהלות בהתאם".

משהו לעומר לסיום?
"מחכים לך בבית, אופטימיים יחד איתך ורוצים שממשלת ישראל תדאג לך. בטוחים שהיא תוכל".

"אני גם מקווה שבקרוב נגיע לארץ ושזה רק עניין של זמן" ענתה עומר לאמה.

כמה זמן לא היית בארץ?
חצי שנה.

לא מעט. עומר ויצמן רותי ויצמן אני מאחלת לכן שזה יגמר מהר ועל הצד הטוב של החיים.