מדינת ישראל התעוררה הבוקר (רביעי) ליום חג פסח שכמוהו לא הכירה במהלך כל שנות קיומה - בכניסות לערים והישובים ברחבי הארץ הוצבו מחסומים משטרתיים המאפשרים מעבר לתושבים מקומיים בלבד, ובמהלך ליל הסדר. בשעה 15:00 נכנס לתוקפו העוצר, שיימשך עד למחרת ב-7:00. מטרת הסגר הכללי היא לצמצם איחוד משפחות בליל הסדר וגל הפצה נוסף של הידבקות בנגיף הקורונה.

כאמור, במהלך שעות הערב והלילה נפרסו כוחות משטרה רבים בדרכי הגישה אל הערים הגדולות בישראל, כמו גם בכבישים המהירים המחברים ביניהן. עד לשעות הצהריים עוד תותר תנועת אזרחים חופשית בגבולות ישוב מגוריהם, לצרכי הצטיידות במזון ותרופות בלבד, אולם החל מהשעה 15:00 ועד למחרת בבוקר הסגר יוחרף עוד יותר - ויחול איסור מוחלט וגורף להתרחק מעבר ל-100 מטרים מפתח הבית.

אלפי שוטרים פרוסים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)
אלפי שוטרים פרוסים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)


אלו הם עיקרי התקנות שאישרה הממשלה ויאכפו החל מערב החג ועד לימי חול המועד:
  • איסור יציאה מישוב המגורים - החל מאתמול בערב ועד ליום שישי (10.4) בשעה 07:00
  • עוצר כללי - הגבלת התנועה עד למרחק של 100 מטרים מפתח הבית
  • סגר תחבורתי - השבתה מלאה של הטיסות והתחבורה הציבורית, יחודשו ביום ראשון (12.4) בבוקר
  • חובת מסיכה - כלל האזרחים יחוייבו לחבוש מסיכה ביציאה למרחב הציבורי

קורונה: מפת חסימות הכבישים בישראל לליל הסדר (צילום: באדיבות משטרת ישראל)
קורונה: מפת חסימות הכבישים בישראל לליל הסדר (צילום: באדיבות משטרת ישראל)


במסמך שפרסם משרד הבריאות, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים, הובהר כי “האזרחים נדרשים לחגוג את חג הפסח בבתים שבהם הם גרים”. יש לסייג כי הגבלות אלה לא יחולו ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים. כמו כן, יצוין שניתן יהיה להסיע ילדים בין הורים הגרים בבתים נפרדים ובמסגרת הסדרי משמורת.

משטרת ישראל נערכה לאכיפת ההנחיות החדשות שאושרו ע״י הממשלה באופן מוגבר - והקצתה לשם כך כ-3,000 שוטרים שיסיירו ברחבי הארץ על כ-400 ניידות ו-100 אופנועים, במבצע שזוכה לשם ״אביב מוגן״. במשטרה מדגישים כי בניגוד לשבועות האחרונים, הכוחות ״יגלו אפס סובלנות״ כלפי מפרי ההנחיות ודו״חות וקנסות יחולקו למי שיפר את הגבלות התנועה. כמו כן, לאלפי השוטרים צפויים לסייע מאות רבות של חיילי המשטרה הצבאית.

סגר הקורונה: מחסומים משטרתיים בכניסה לבאר שבע (צילום: צילום מסך,נתיבי ישראל)
סגר הקורונה: מחסומים משטרתיים בכניסה לבאר שבע (צילום: צילום מסך,נתיבי ישראל)


בתוך כך, מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב חתם על צו בריאות העם – המחייב חבישת מסיכה, אשר אוסר לשהות במקום שאינו מקום המגורים ללא כיסוי הפה והאף, וזאת באמצעות מסיכה המיועדת לכך או מסיכה ביתית בהתאם להנחיות משרד הבריאות. תחולת הצו – החל מיום ראשון בשעה 7:00 בבוקר. הוראות חבישת מסיכה לא יחולו על קטין מתחת לגיל 6, ומצבים חריגים נוספים שמפורטים באתר המשרד.