במודיעין הישראלי מעריכים כי המשטר באיראן מסתיר את נתוני האמת של מגיפת הקורונה. להערכת המודיעין, הנתון שנמסר שם, על כ-4,000 מתים במגיפה, גבוה בין פי שלושה לפי ארבעה מהמספר המדווח. לפיכך, מספר המתים מהמגיפה עומד שם בפועל על בין 12 אלף ל-16 אלף, נתון שמציב את איראן בצוותא עם המדינות שבהן מספר המתים הוא הגבוה ביותר. ההערכה היא שגם מספר החולים המאומתים ברפובליקה האסלאמית גבוה הרבה יותר מהמדווח.

בישראל זהירים בהערכה האם משבר הקורונה יכול להוביל לחוסר יציבות של המשטר שם, אבל השילוב של מצב כלכלי קשה בגין הסנקציות האמריקאיות ביחד עם משבר הקורונה ובעיות תפקוד קשות של גופי הממשל באיראן מתבטא בחוסר אמון וזעם בקרב אזרחי איראן כלפי הממשל.

מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)
מחטאים מסגד באיראן בשל התפרצות הקורונה (צילום: WANA via REUTERS)


הקורונה באיראן מגיעה בשיאו של משבר כלכלי חריף, שיוחרף וצפוי להשפיע עוד יותר על מצבם הכלכלי ומצוקתם של התושבים. בישראל מזהים ניסיון של האיראנים למנף את מגיפת הקורונה לטובת הקלות בסנקציות החריפות וסיוע בינלאומי הומניטרי, אבל ללא הצלחה בשלב הזה.

המצב הקשה באיראן משפיע באופן ישיר על היכולת לתמוך בארגוני הטרור השונים שנמצאים תחת חסותם. הדבר מתבטא בקשיים בהעברת כספים לחיזבאללה ובירידה בהיקפי העברות האמל"ח.

עוד על השפעות מגיפת הקורונה על המזרח התיכון והעולם הערבי, ביום שישי ב"מעריב סופהשבוע".

קורונה - שאלות ותשובות