על פי דיווחים שפורסמו היום (רביעי) בכלי התקשורת הזרים, ארגון הבריאות העולמי, בימים מורכבים אלו של מגיפה בינלאומית, עוסק בניסיון לטשטש עקבותיו ביחס להתנהלותו הבעייתית בניהול המשבר. לפי תחקיר של חברת חדשות אוסטרלית, הארגון סירב לפרסם שמות הרופאים שגרמו להפלת ההצעה על הכרזת התפשטות נגיף הקורונה כעל מצב חירום עולמי.

בתחקיר נחשף כי קבוצת רופאים בארגון התלבטה האם יש להכריז על מצב חירום כבר בחודש ינואר האחרון, אך אלו נבלמו על ידי קבוצת רופאים אחרת, לאחר שהפסידו להם בהצבעה על הנושא. הכרזה על מצב חירום כזה הייתה גורמת להחלת מגבלות תנועה עולמיות נרחבות, שייתכן והיו בעלות השלכות משמעותיות מבחינת היקף הנדבקים במחלה. 

במקום, פרסם הארגון באותה התקופה הודעה רשמית בה הם נוקטים בניסוח עדין כלפי הממשל הסיני ומביעים בו תמיכה, זאת על הודעה של מדינות העולם על איסור תנועה אל המדינה עם החדשות הראשוניות על הווירוס הקטלני.  עם זאת, בסוף חודש ינואר, פרסם הארגון הודעה לפיה "אינו ממליץ על נסיעות לא חיוניות לסין בהתבסס על המידע הקיים ברשותנו", זאת שעה שמספר החולים בסין עמד אז על 12,167 חולים ו-170 קורובנות.

קורונה בעולם (צילום: gettyimages)
קורונה בעולם (צילום: gettyimages)

בוועדה שנערכה בז'נבה, מספר ימים לאחר פרסום אותה הצבעה, התייחס דובר הארגון לשאלת ההצבעה בנידון ואמר כי ההחלטה התקבלה על ידי מומחים בתחום וכי פרטיות הארגון לא מאפשרת לחשוף פרטים נוספים. נכון לאותה התקופה, אמר הדובר, לא היה ברשות הארגון הוכחות להדבקה בנגיף על ידי מגע. 

מרב הביקורת כלפי הארגון מתייחסת לטרמינולוגיה העדינה בה בחרו להשתמש כלפי סין בעת ניהול המשבר. "הוועדה הדגישה בהצהרותיה כי יש לתמוך ולהעריך את מאמציה של סין בנסיונותיה לבלימת הווירוס, וכי הם עושים זאת תוך שקיפות ובתקווה, גם בהצלחה", תקף אחד מרופאי הארגון. 

גם הנשיא טראמפ היה שותף אמש לביקורת כאשר הטיח האשמות חריפות כלפי ההנהלה, וקרא לחקור את ראשי הארגון במטרה להבין האם גורמים בכירים בסין השפיעו על החלטת הארגון שלא להטיל הגבלות תנועה אל סין וממנה בשלב מוקדם יותר. 

קורונה - שאלות ותשובות