תתכננתם לצאת בחול המועד לפיקניק או למנגל? רציתם להזמין חברים ל"על האש" ביום העצמאות? כדאי שתשכחו מזה. התוכניות לתקופה הקרובה השתנו לגמרי בעקבות נגיף הקורונה. ליל סדר מצומצם כבר חווינו, וה"קורבן" הבא הוא המנגל המסורתי של יום העצמאות.

בימי שגרה, תקופת החגים הזאת נחשבת למצוינת עבור עסקי הבשר למיניהם. שולחן החג עמוס בנתחי בשר איכותיים, וימי חול המועד מוציאים אל הפארקים את המוני בית ישראל עוד לפני טקס הדלקת המנגל של יום העצמאות. בשר רב נקנה עבור המנגלים, וגם המסעדות ובתי המלון מזמינים כמויות גדולות עבור האורחים והתיירים. האם וירוס הקורונה טלטל גם את הענף הזה או שדווקא בתקופה שבה עם ישראל אוגר מזון חלה עלייה בקניית הבשר?

"ענף הבשר נפגע בתקופה זו בעיקר בתחום ההסעדה: מסעדות, חברות קייטרינג, בתי מלון, אולמות אירועים. כל אלה התבטלו. אבל הצרכן הפרטי קונה יותר", מסביר עוזי פתאל, הבעלים של חברת קנקון לייצור, יבוא ושיווק של מוצרי בשר, דגים ופירות ים. החברה משווקת בשר לרשתות שיווק בכל רחבי הארץ, לאטליזים ולמסעדות, ונוסף לכך בבעלותה גם שתי חנויות - במודיעין ובאשדוד.

"כיום יש עלייה אדירה בנושא השיווק לרשתות ולאטליזים שבהם קונה הצרכן", מפרט פתאל, "למרות שלא תהיה השנה החגיגה הגדולה של יום העצמאות והפארקים, ברשתות יש עלייה כי אנשים לא נוסעים לחו"ל וגם לא מבלים בבתי מלון בארץ. הם נשארים בבתים ולכן צורכים יותר".
מגמה נוספת שפתאל מזהה היא גידול בצריכת מוצרים בסיסיים. "בימים אלה אנשים לא מבזבזים כסף על סטייקים יקרים, על מוצרי בקר יקרים או על כבדי אווז. הם הולכים לכיוון העופות, הזולים יותר".

עוזי פתאל (צילום: ללא)
עוזי פתאל (צילום: ללא)


איך הקורונה השפיעה על העסק שלך?
"הקורונה עושה רע מאוד לעסק. המון חברות ולקוחות עסקיים מחזירים לי צ'קים בימים האלה. למרות שיש עלייה במכירה בחנויות, זה עדיין לא יכול להגיע למאסות שהיינו משווקים לענף ההסעדה ולשוק המוסדי. יש גם הרבה מוצרים שמיועדים אך ורק לשוק המוסדי, ולא מתאימים לחנויות שאליהן מגיעים הצרכנים. כלומר, למרות שאת כצרכנית תיקני יותר בשר בסופר, זה עדיין לא יכסה את ההפסדים האדירים שגרמה הקורונה בכל הקשור ללקוחות המוסדיים ולענף ההסעדה. המחזורים שלנו ירדו בצורה דרסטית, גם כי עכשיו אנחנו מוכרים דברים יותר זולים. היום את תקני כבד עוף ולא כבד אווז".

כיצד אתה מתנהל בימים אלה?
"הוצאתי 80% מעובדי החברה לחל"ת. לפני הקורונה עבדו אצלנו 150 איש בשיווק הסיטונאי. כיום אנו עובדים עם 30 אנשי צוות. ואילו החנויות העצמאיות שלנו במודיעין ובאשדוד פתוחות עכשיו שבעה ימים בשבוע בגלל הביקוש. בעבר היו מגיעים אלינו מכל רחבי הארץ, כרגע אין אופציה כזאת, אז הפעלנו משלוחים. אני מקווה שנעבור את התקופה הזאת כמה שיותר מהר".

חמישית מהעסק
"בימי שגרה, כעשרה ימים לפני פסח היו מתחילות קניות חגיגיות מאוד בתחום הבשר", מספר רועי תבור, הבעלים של מרינדו - הבשר מהגולן. "אנשים היו עושים ארוחות של 20־30 סועדים, ומתארגנים בהתאם עם דברים שלא קונים כל השנה כגון שוק טלה, נתחים גדולים ויוקרתיים יותר של בקר. זה נמשך לאורך חול המועד ועד ליום העצמאות. זו תקופה שהייתה אמורה להיות חזקה ביותר. אנחנו מחכים 11 חודשים לתקופה הזאת".

איך הקורונה הפכה את המציאות?
"קודם כל, נאלצנו לסגור שלוש מסעדות - בשרונה מרקט בתל אביב, ביוקנעם ובעין גב - שאנחנו מפעילים נוסף לקצביות שלנו, שנמצאות ברמת השרון ובכיכר המדינה בתל אביב. ישנה גם קצבייה נוספת, המספקת משלוחים עד הבית לכל רחבי הארץ. בקצביות יש עלייה בביקוש למוצרים הבסיסיים. אנשים קונים הרבה בשר טחון והרבה עוף. פחות קנו את הדברים החגיגיים לקראת החג".

רועי תבור (צילום: ירון ברנר)
רועי תבור (צילום: ירון ברנר)


המצב הנוכחי, טוען תבור, יפגע מאוד בקניות האקסטרה של בילויי חול המועד ויום העצמאות. "זו תהיה פגיעה לא פשוטה בתקופה שאמורה להיות רווחית מאוד", הוא אומר, "במתחם שלנו בעין גב, למשל, אנשים נוהגים לקנות הרבה בשר כדי לבלות באזור הכנרת והצפון במנגלים. השנה זה לא יקרה. המתחם סגור, והכנרת תהיה שוממה בפסח".

תבור מספר כי בימים אלו הוציא לחל"ת כ־70 עובדים. "מצד אחד מנסים לחסוך בהוצאות, ומצד שני, כאמור, מזהים עלייה דרמטית בביקוש למשלוחים עד הבית", הוא מספר, "לחנות המקוונת שלנו מתווספים עכשיו הרבה מאוד לקוחות חדשים. בסופו של דבר מנסים לשמור על אופטימיות ועל הלקוחות". הבשר של תבור מגיע מעדר כבשים ועגלות שגדלים בחווה של מרינדו, במושב כנף ברמת הגולן. "המזל שלנו הוא שאנחנו מווסתים את השחיטות מהעדר שלנו ולא תלויים בספקים חיצוניים. צורכים את כל הבשר מהחווה שלנו, אז בקטע הזה נפגעים פחות", הוא מציין.

לתומר צוק, הבעלים של מתחם חוות צוק, יש משק בעמק האלה, שבו מגדלים כבשים, עזים וירקות אורגניים. המשק מספק בשר, בעיקר סטייקים ביישון יבש, למסעדה ולאטליז שלו, שנמצאים ברמת אביב בתל אביב וגם למסעדות נוספות. "ביום אחד כל המסעדות נסגרו, התאדו, ואף אחד מאיתנו לא יודע מי מהן תישאר ביום שזה ייגמר", הוא אומר, "גם המסעדה שלי נסגרה. כרגע האטליז מכין בשר רק למעדנייה שלנו שבמתחם, לטובת לקוחות פרטיים. המעדנייה עובדת כרגע בעיקר על משלוחים. המשלוחים גדלו, אבל מה שנשאר כרגע מהעסק זה בערך 20%. אנחנו גם לא יודעים מתי נראה את הכסף של מה שכבר סיפקנו למסעדות".

בקרב הקצביות המספקות בעיקר לצרכן הפרטי, נשמעת יותר אופטימיות בימים אלה. לי חי מנהל עם הוריו את "בשר נטו", קצביית בוטיק בכיכר מילאנו בתל אביב. "קודם כל, כל עוד יש לנו את האפשרות לעבוד, אין לנו זכות להתלונן, לפי המצב של המשק", הוא אומר, "יש לנו פרנסה, ובימים אלה הביקוש של הצרכן הפרטי למוצרים הבנאליים עלה. אבל יש אווירה מסוימת, שאנחנו והלקוחות רגילים אליה לאורך שנים. לקראת פסח ויום העצמאות תמיד יש אווירה של חג, התייעצויות, התלבטויות על בחירת נתחים. היום אני רק עושה הזמנות טלפוניות, ולא יכול להכניס אנשים לחנות. הם מקבלים את ההזמנה באמצעות שליח או מזמינים בטלפון ומקבלים אותה בפתח החנות. אין את האחד על אחד שאנחנו רגילים אליו. כמו כן, בפסח אנשים היו קונים הרבה נתחים משובחים. השנה עדיין היה ביקוש לנתחים חגיגיים יותר, אבל לא היו את הארוחות הגדולות. זה היה מצומצם ורגוע יותר".

מה הצפי שלך לקראת יום העצמאות?
"עד פסח הקורונה לא פגעה לנו בפרנסה, אבל אין לי מושג מה יהיה יומיים־שלושה קדימה. זו אי־ודאות מטורפת. אני גם לא יודע מה יגיע מהספקים, מה יהיה מצבם במפעלים, מה יהיו הוראות משרד הבריאות. לא ברור שום דבר".

"על כל משלוח מעל סכום מסוים ביום העצמאות תכננו לחלק צידנית מתנה. לצערי, הצידניות שהזמנו יישארו כנראה במחסנים שלנו. אבל אני מודה בכל יום שאנחנו עדיין פעילים, כי יש המון אנשים שנשארו בלי פרנסה", אומרת שושי פודור־גרנות, שמנהלת עם אחותה גלית פודור־צוקרמן את The Blue Cow - מפעל ליישון ופירוק בשר בשדרות, המתבסס על בשר מאזור הדרום, שאת רובו מגדל אביהן. המפעל מוכר את כל חלקי הבקר והטלה ללקוחות פרטיים ולמסעדות.

שושי פודור (צילום: צביקה למל)
שושי פודור (צילום: צביקה למל)


"מבחינת מסעדות, אין לנו כרגע הכנסות. חלקן גם מבקשות לא להפקיד את הצ'קים, לתת להן יותר מרווח נשימה", מספרת פודור־גרנות, "ואילו מבחינת הלקוחות הפרטיים, יש יותר הזמנות. למשל לקוחה התקשרה ואמרה: 'אני צמחונית, בעלי צמחוני, אבל הילדים רוצים לאכול בשר, ועכשיו אין להם צהרון'. מפני שכולם נמצאים עכשיו בבית, אז גם קונים יותר. אומנם אלו לא הקניות הגדולות של החג שהיינו רגילים אליהן, אבל עדיין הצריכה גדולה כי ילדים נמצאים בבית. הגידול בפרטיים די מאזן את המסעדות שנסגרו, אבל גם סל הקניות הוא שונה. למרות שזו תקופת חגים, אנשים צורכים יותר מוצרים בסיסיים, זולים, ולא את המיוחדים".

מה קונים היום?
"קונים המון בשר טחון, נתחים לבישול. בחג הקודם קנו המון טלה, והחג הזה כמעט ולא. אנחנו גם עושים שתי נגלות ביום של משלוחים ללקוחות מאזור עוטף באר שבע ועד הרצליה, פתח תקווה. נוסף לכך אנשים גם מגיעים לחנות עצמה, ואנחנו מכניסים לפי הכללים, אחד־אחד".
בשארה חינאווי, הבעלים של "הבשרים של חינאווי" ביפו, הוא דור שלישי לעסק שמושך שוחרי בשר מכל חלקי הארץ. "תמיד לפני החגים, ובחגים עצמם, זו תקופה חזקה. אבל בתקופת הקורונה יש היסטריה. את מרגישה לחץ אצל האנשים. קונים יותר, וגם מערך המשלוחים שלנו גדל", הוא מספר. "בדרך כלל קניות בשרים לפסח מתחילות שבוע וחצי לפני ליל הסדר, אבל כבר חודש לפני החג התחלנו להרגיש את ההיסטריה. החדשות מפחידות את האנשים".

חינאווי מוסיף ואומר שבגלל ההיסטריה עלו מחירי הבשר. "גם אני קונה יותר יקר, ובסוף זה משפיע על הלקוחות", הוא מסביר. "אנשים חשבו שכל הקצביות התאימו את המחירים והעלו אותם. אני יכול לומר לך שבמחיר הישן הרווחנו יותר מהמחיר החדש אחרי העלייה".
הוא מסכם ואומר: "כרגע הקורונה לא השפיעה לרעה מבחינת המכירות, אבל אני לא יודע מה יהיה קדימה. עכשיו גם עדיין יש כסף לאנשים. בעוד חודש כבר לא יהיה כסף. יש המון מובטלים, וזה ישפיע על כולם".

בעיית כשרות

סופיה גרין, נציגת קמפיין הבשר של האיחוד האירופי בישראל - Taste The Best  - שאותו מייבאים ארצה רשתות שיווק, אטליזים פרטיים והשוק המוסדי, מדברת על היבט נוסף של השפעת הקורונה. "על פי החוק, אפשר לייבא ארצה רק בשר בקר כשר. לשם כך, בשגרה, משגיחי כשרות מישראל נוסעים למפעלים באירופה ומוודאים שהשחיטה כשרה ועומדת בתקנון הרבנות הישראלית", היא מסבירה, "עכשיו, משגיחי הכשרות לא יכולים לטוס לאירופה או לשום מקום אחר. לכן נעצרה כעת השחיטה הכשרה של הבקר שאמור להגיע לישראל. מבחינת המותג שלנו, מה שקיים היום בשוק זה מה שהגיע ארצה לפני שהפסיקו לטוס לחו"ל".

ומהן ההשלכות על המלאים?
"היות ותכננו את הייבוא לקראת פסח והחגים, כבר הגיעו ארצה כמויות מאסיביות. אבל ברגע שהכמויות הללו ייגמרו, ועד שלא תתחדש האפשרות למשגיחי הכשרות לטוס, לא נוכל לחדש את המלאי. זו הדאגה העיקרית שלנו. כרגע יש בשר ברשתות ובסופרמרקטים, אין מחסור. כמו כן הגיעו גם הזמנות של המותג שהיו מיועדות למלונות ולתחום האירועים. היות והמלונות סגורים כיום, כל הייבוא הזה גם מגיע בסופו של דבר לרשתות השיווק ולצרכן הסופי. אבל אף אחד לא יודע כמה זמן תימשך הקורונה. אנחנו אופטימיים שלא יהיה חוסר עד שתהיה אפשרות לחדש את המלאי".

"קורונה לא קורונה, אנשים רוצים לאכול. מה יש להם לעשות בבית חוץ מלאכול?", מסכם עזרא לאטי, הבעלים של מפעל "מעדני הטלה" בבאר טוביה. המפעל משווק לרשתות מזון, לשוק המוסדי וישנה גם חנות מפעל שממנה קונים הלקוחות הפרטיים. "מצד אחד השוק המוסדי נפגע, אבל מצד שני אנשים בבית צורכים יותר", הוא אומר, "כרגע אנשים אוכלים יותר, לא יוצאים מהבתים, הילדים בבית. גם רשתות מזון מזמינות מאיתנו הרבה יותר בימים אלה. עכשיו גם קנו יותר לחג. גם אם את ליל הסדר לא עשו השנה בחיק המשפחה המורחבת, אלא רק ארבעה אנשים בבית שלהם, עדיין הם היו צריכים לאכול. כמו כן, נוספו לקוחות שלא נסעו השנה לחו"ל בפסח. נכון לעכשיו, לא הוצאנו עובדים לחל"ת, עבדנו בשביל החג".

לדברי לאטי, כרגע עדיין מוקדם מדי כדי לנתח את המצב. "צריך לראות מה יקרה אחרי החגים", הוא אומר, "אז נוכל לדעת אם הצרכן קנה הרבה יותר בגלל החגים או בגלל הקורונה. צריך לראות אם גם אחרי החגים אנשים ימשיכו לצרוך יותר, אם יישאר להם כסף. הצרות לדעתי יתחילו כשהקורונה תסתיים. אז לאנשים גם לא יהיה כסף".