קצת יותר מחודש שמדינת ישראל בתוך משבר הקורונה, והסוף עדיין לא נראה לעין. בזמן שדנו שבועות ארוכים בתוכנית כלכלית לשיקום המשק, היו מי שלא המתינו להחלטות הממשלה הזמנית, לקחו את המושכות לידיים, והפכו לזרוע המבצעת שמנהלת את המלחמה בקורונה. הכוונה היא לרשויות המקומיות, שפעלו במגוון ערוצים למען התושבים: בטלוויזיה קהילתית, בהתגייסות של צעירים למען האוכלוסיות החלשות ובהקלות שניתנו לבעלי העסקים.

כבר עתה ברור שאף על פי שישראל אינה ארה"ב - שבה יש מדינות עצמאיות, שלכל אחת מהן יש לעתים מדיניות משלה - מערך תמיכה קהילתי הוא אחד האלמנטים החשובים לטיפול במשבר. כדי להבין אותו לעומקו, אספנו שלושה ראשי רשויות מקומיות - תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון; ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה; ויואל גמליאל, ראש המועצה המקומית גדרה - לפאנל קורונה מיוחד.

אנחנו לא תמיד נותנים את הדעת עד הסוף לכך שהתמיכה המוניציפלית בקהילה במצבי חירום היא אחד האמצעים המהירים והחשובים ביותר לטיפול בהם.
גלאם: "בהחלט. לצערי, העיר אשקלון, למשל, למודת ניסיון באתגרים, בעיקר ביטחוניים, ותמיד בעתות כאלה אנו רואים חשיבות עליונה במתן תמיכה רחבה לקהילה - אוכלוסיות מוחלשות, קשישים, משפחות שידן אינה משגת, משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד. עם זאת, המצב הנוכחי חדש, זהו משבר שמעולם לא חווינו, לא כמדינה ולא כרשות, ולכן נדרשים כאן פתרונות יצירתיים יותר ומחשבה על כל מגזר ומגזר כדי לתת להם את המענה הטוב והמקצועי ביותר בימים אלו". 

ויזל: "ברור שכן. בכל המשברים, אבל היום יותר מתמיד, קיימת חשיבות עליונה לעזרה ההדדית ולחוסן הקהילתי, ואנחנו גאים בפעילות שמתבצעת, בייחוד בימים אלו, במועצה, ועושים כל שביכולתנו כדי לספק את הכלים הנכונים שיסייעו להמשיך במגמה זו".

יואל גמליאל בסיור (צילום: מועצה מקומית גדרה)
יואל גמליאל בסיור (צילום: מועצה מקומית גדרה)

גמליאל: "בעת משבר, יש חשיבות גבוהה לחיזוק הסולידריות החברתית בקרב הקהילה המקומית, ובפרט במשבר הפוקד אותנו כרגע. הגברת המחויבות האישית של כל אחת ואחד, וההסברה שלכל אחת ואחד יש השפעה על בריאותה של כלל הקהילה המקומית, הן חשובות לאין שיעור משום שרק כך אפשר להביא לתוצאה של צמצום התפשטותו של נגיף הקורונה מצד אחד ולסיוע ולחיזוק הדדי מצד שני".
האם חוסר יציבות שלטונית, כמו בשנה האחרונה, דורש מרשויות מקומיות למלא את החסר אף יותר מאשר בתקופות אחרות?

גלאם: "זה קריטי בעיניי. סוף־סוף יש ממשלת אחדות שקמה מתוך מצב החירום שאנו חווים, ואני מברך על כך. עם זאת, חשוב להבין שהגורמים המוניציפליים הם אלו שניהלו את המדינה בפועל בשנה האחרונה. אנו נמשיך לפעול למען התושבים שלנו, גם בעת כינונה של ממשלה, כדי לספק להם את כל שיצטרכו ברמתנו. אנחנו מתכננים לעבוד לצד הממשלה שתקום, כשלנגד עינינו עומדת בראש ובראשונה רווחת התושב".  

ויזל: "היום אנו רואים את החוסן והחוזק של השירותים המוניציפליים בכל הארץ. בשנים האחרונות נוכחנו לדעת כי הגוף היציב ביותר במדינה הוא הרשות המקומית וכי צריך לברך על כך ולחזק אותה ככל האפשר. כולי תקווה שתקום ממשלה חזקה שתפעל קודם כל למען טובת האזרח - ויפה שעה אחת קודם".

גמליאל: "אין ספק שהגורמים המוניציפליים הם הכי חשובים וחיוניים למתן מענה לתושבים בימים אלו. בשבועיים האחרונים צוותי הרשות פועלים מסביב לשעון כדי לתת מענה ישיר, מיידי ואחראי לתושבים, מתוך ההבנה כי אנחנו הראשונים שצריכים לתת מענה לתושבים שלנו בכל תחום - אנו למשל אוספים מידע בנוגע למסלולי חולים שדווחו ביישוב כדי לזרז את פרסומם, אנו מפעילים ערוצי תמיכה וייעוץ, מפיגים את המתח באמצעים שונים ברשת, מגבירים את הביטחון והשיטור, מוודאים שמירה על הנחיות, מסבירים בלי הפסקה ונותנים מענה בכל שעה. אנחנו פה בשביל התושבים בכל שעה, וזה הדבר הכי חשוב - יש להם גוף ממסדי תומך שאיתו הם יכולים לדבר, להתייעץ ולקבל ממנו מידע ישיר ומהיר".

הרבה לפני המדינה
בעיריית אשקלון התגייסו מיד עם תחילתו של המשבר ליוזמה של דחיית תשלומי הארנונה, השילוט, החשמל והמים עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים עד לחודש מאי, כדי להקל עליהם כמה שאפשר.

ראש עיריית אשקלון - תומר גלאם (צילום: ראובן קופצ'ינסקי)
ראש עיריית אשקלון - תומר גלאם (צילום: ראובן קופצ'ינסקי)
 

"בשעה שאנחנו לא מתבשרים על הקלות ניכרות מצד המדינה, אנחנו, כרשות, עושים מאמצים גדולים כדי לסייע לעסקים המקומיים בכל הכלים העומדים לרשותנו", אומר גלאם, "למשל, הקצאת שטחי הפרסום של העירייה בכל רחבי העיר לטובת עסקים שעושים משלוחים בימים אלו וכן פרסום בעלי העסקים בפוסט שרשור בעמוד הפייסבוק העירוני. לצד כל זה, השקנו את קהילת העסקים של אשקלון, שכוללת מפה מקוונת של העסקים המקומיים ומציעה לכאלה שנרשמו הטבות והקלות בשיתוף המעו"ף".

"כשמדינת ישראל מעניקה פטורים לעסקים קטנים זה בא על חשבון הרשות, והפיצוי לא מספק את האזרח שנפגע. ויתרה מכך - הרשות עצמה נפגעת", מוסיף ויזל, "אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לחזק את העסקים והכלכלה המקומית אך הממשלה נדרשת לתת הטבות משמעותיות יותר לעסקים, כדי שיוכלו להמשיך בפעילות ולחזור לשגרה עם נזקים מינימליים".

גם המועצה המקומית גדרה פועלת בהתאם להנחיות ולהמלצות ומאפשרת לכל בעל עסק לדחות את תשלום הארנונה עד מאי. "במקביל לכך, אנו נוקטים יוזמות הנוגעות לבעלי העסקים ככל האפשר, בהתאם למגבלות ולהנחיות הקיימות. כך, למשל, כיו"ר אשכול הקמנו פורטל עסקים מקומי לכמה רשויות כדי לחשוף את בעלי העסקים המקומיים בכל האזור", אומר גמליאל.

תומר גלאם בחלוקת מזון לקשישים (צילום: דוברות עיריית אשקלון)
תומר גלאם בחלוקת מזון לקשישים (צילום: דוברות עיריית אשקלון)

אילו פעולות נקטתם למען אוכלוסיות חלשות, שמטבע הדברים נפגעות יותר מהמשבר?
גמליאל: "בניהול המשבר יש זרועות השלוחות לכל האוכלוסיות ביישוב ולכל הנושאים העומדים על הפרק. שתי זרועות מתוכן הן הטיפול באוכלוסיית הגיל השלישי ובמשפחות חסרות עורף כלכלי וכן ילדים. כבר בתחילת המשבר, המחלקה לשירותים חברתיים בגדרה הקימה מוקד לתושבים הזקוקים לסיוע, ויזמה פילוח לאוכלוסיות הגיל השלישי ומשפחות חסרות עורף כלכלי כדי לתת מענה למצוקה נפשית ולתמיכה ולסיוע בסיפוק מזון. 

בנוגע לילדים - אגף החינוך נותן מענה פדגוגי ורגשי ועומד בקשר ישיר עם צוותי החינוך ביישוב ועם ההורים. יש פעילויות הן באגף החינוך והן במערך השירות הפסיכולוגי, שהעמידו מוקד פניות להורים ולצוותי החינוך, לייעוץ ולתמיכה, ומייצרות הסברה שוטפת באמצעות סרטונים ואמצעים נוספים. מלבד לכל זאת, אנחנו מייצרים תכנים ידידותיים וחווייתיים לילדים ברשת".

ויזל: "החלטנו להפסיק ולדחות את כל מה שלא מוגדר בתור חובה. לצערנו, יש כאלו שייפגעו ממהלכים כאלה בטווח הקרוב, אך אנו מאמינים שזה יועיל לתושבים בטווח הרחוק. אנו קוראים לכל התושבים שטרם קיבלו את התמיכה המתאימה להם, לפנות אלינו באמצעות הקווים החמים שנפתחו בדיוק למטרה זו".

גלאם: "קודם כל, החלטנו לזכות באופן אוטומטי את ההורים עבור קייטנות פסח ויתרת הצהרונים שלא התקיימו ולא נגבה בחודש אפריל עבור צהרונים, חוגים ומעונות יום. נוסף לכך אנחנו מחלקים מדי שבוע כ־4,500 מנות אוכל לקשישים שידם אינה משגת, במבצע מדהים ומרגש של עשרות עובדי עירייה ומתנדבים. 

כמו כן חיברנו בין קשישים לבני נוער שמתקשרים אליהם מדי יום, שואלים לשלומם ומסייעים להם בכל דבר שהם צריכים. נוסף לכך חילקנו מאות ערכות למשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים, שהימים האלה הם אתגר של ממש עבורם, והקדמנו את הפעימה הראשונה של המלגות לסטודנטים, בסך 2,500 שקלים. היינו מהרשויות ראשונות להפיק ערוץ שידורים בעמוד הפייסבוק העירוני, ומדי יום משודרים תכנים כמו התעמלות וכושר, בישול, הצגות, הקראת ספר ועוד, בידי הכוחות המקומיים שלנו".  

אילו לקחים כדאי וצריך להפיק מהמשבר הזה?
גלאם: "כפי שאמרתי, העירייה ערוכה לתרחישים רבים, ואין ספק שתרחיש כמו זה הוא משהו שטרם חווינו, אבל בשורה התחתונה, בשטח, אנחנו עושים כל מה שצריך כדי שהתושבים יקבלו את השירות הטוב ביותר. אני חושב שבסוגיות העסקים, הכלכלה והתעשייה, לא נעשה מספיק מבחינה לאומית, והמדינה חייבת לקבל החלטות אמיצות כדי להציל אותם, ממש ככה".

גמליאל: "לצערי, אנחנו עדיין לא בשלב סיכום כדי להפיק לקחים. אנחנו בעיצומה של מלחמה בנגיף שהוא בלתי־נראה ופועלים מסביב לשעון כדי לתת לזה מענה כרגע".

ויזל: "אני חושב שהלקח העיקרי כאן הוא לפעול למוכנות גבוהה לכל תרחיש. התרחיש הנוכחי הוא חדש לכולנו, אבל בתור מנהיגים, עלינו לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות לחזות פני עתיד. רק כך נוכל להתגבר על משברים בסדר גודל לאומי".

וברמה האישית, איך מתמודדים עם העומס בימים הללו?
ויזל: "מטה יהודה היא מועצה שרגילה להתמודד עם חירום לאורך כל השנה, ובסוגי סיטואציות שונות. אני יכול לומר רק מילים טובות על עובדי המועצה, שלמדו לעבור משגרה לחירום ולהפך. אנחנו כל הזמן מתרגלים את העניין, ונראה שהמאמץ נושא פירות. התפקוד הגבוה של העובדים והתושבים הם אלו שעוזרים ונותנים לי את הכוח להילחם בשמם. מטה יהודה חזקה, ואני סבור שיחד נצליח להתגבר על כל מכשול".

גמליאל: "אין את הרגעים שבהם אפשר לעצור. אני יכול להגיד שברמה האישית אני מרגיש תחושת אחריות גדולה כלפי התושבים. לכן אני לא רואה את העשייה כעומס, אלא כמחויבות שלי כלפי כל תושבת ותושב שלהם אני זמין בכל רגע, ואני עושה כל שביכולתי בשבילם ובשביל להעניק להם תחושת ביטחון ככל האפשר".

גלאם: "אני משתדל לשדר אופטימיות וחוסן עבור התושבים, לחשוב על פתרונות לכל סוגייה ואוכלוסייה, וליישם אותם על הצד הטוב ביותר. מובן שהדבר הכי קשה הוא לשמור על מרחק מאמא שלי, שתזכה לחיים ארוכים, אבל הכי חשוב זה לשמור על הבריאות שלה ושל כל קבוצת הגיל הבוגרת, שנמצאת בסיכון גבוה יותר לחלות בנגיף. לשמחתי, הערבות ההדדית באשקלון בשיאה בימים אלו, ויש מתנדבים רבים ויוזמות רבות שמתקיימות כדי לשמח אחד את השני ולשמור על מורל גבוה, על אחדות ועל התקווה שנשוב לשגרה מלאה במהרה".

האם יש תמיכה לעובדי העירייה, שעובדים שעות נוספות?
גלאם: "כמובן. עובדי העירייה הם הלב הפועם של העיר, וכדי שיוכלו לסייע לתושבים ברמה הגבוהה ביותר, אנחנו מספקים להם תמיכה ככלל שאפשר. הקדמנו את תשלום המשכורת ל־1 באפריל במקום ב־5 באפריל, ואנחנו מסייעים להם בכל דבר. כולנו עובדים שעות נוספות כדי לספק לתושבים את כל מה שיצטרכו".

ויזל: "בחירום אנחנו מעניקים תמיכה לעובדים בשלל דרכים, בהן גם תמיכה נפשית. במהלך תקופה זו הם נחשפים לסיפורים קשים ונזקקים לתמיכתנו כדי להתגבר ולהמשיך להושיט יד. מובן שהם עובדים שעות נוספות כדי  שיוכלו להעניק את הסיוע היעיל ביותר לתושבי המועצה".