המשקעים הרבים שירדו בסוף השבוע בצפון הארץ ולעיתים גם במרכזה, גרמו לעלייה נוספת של מפלס הכנרת, כך נמסר היום (שבת) מרשות הכנרת. בהודעתם נמסר כי "שעד אתמול נוספו כחמישה ס"מ למפלס ולכנרת מלאה חסרים רק 23 ס"מ". על פי נתוני השירות המטאורולוגי בבית דגן, עיקר הגשמים ירדו ביום שישי. בכפר נחום בכנרת נמדדו כ-30.5 מ"מ של משקעים, בשבי ציון בגליל המערבי – 43.7 מ"מ, בתל יוסף – 26 מ"מ, בחיפה – 26.4 מ"מ, בצובה – 21.9 מ"מ ובמנרה – 21.9 מ"מ.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, בימים הקרובים לא צפויים גשמים נוספים, אלא התחממות הדרגתית. מידות החום בירושלים ובחיפה יגיעו ל-17 מעלות, בתל אביב – 19, בטבריה – 24, בבאר שבע – 23 ובחיפה – 24.

כאמור, ההערכות הן שבשל הזרימות החזקות בנחלים, מפלס הכנרת יעלה בעוד כמה סנטימטרים במהלך השבוע והוא כבר יהיה פחות מ-20 ס"מ מתחת לקו האדום העליון. עם זאת, ההערכות הן שרשות המים לא תפתח ככל הנראה את סכר דגניה, מאחר והכנרת לא תגיע למפלס העליון במהלך חודשי האביב והקיץ. עם זאת, במידה וכמויות הגשמים הגבוהות ימשיכו גם בשנה הבאה, סביר שסכר דגניה ייפתח אז.
"חבל שרק מעטים יכולים לראת את הכנרת המלאה והמרהיבה, כי החופים ריקים וסגורים בשל הקורונה", ציינו אתמול ברשות הכנרת.

בתוך כך, ברשות המים ציינו שההתאוששות המרשימה של הכנרת נוגעת לא רק למפלס. לראשונה זה שמונה שנים חזרה אצת הכנרת (הפרידיניום) לפרוח באגם. המעקב שרשות המים מבצעת באמצעות המעבדה לחקר הכנרת אחרי מצב הכנרת מגלה התאוששות מרשימה במערכת האקולוגית של האגם, זאת לאחר שבכ-20 השנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית באיכות המים באגם, שהחמירה בחמש שנות הבצורת האחרונות וזאת בנוסף לשפל כמעט היסטורי במפלסי המים בה.

הכנרת (צילום: רשות הכנרת)
הכנרת (צילום: רשות הכנרת)

במהלך החורף חל שיפור במדדים האקולוגיים,שבאמצעותם מודדים את היציבות האקולוגית של הכנרת. השיפור מתבטא בחזרה של פריחת אצות הפרידניום בכנרת (האצה הטבעית של הכנרת), לראשונה מאז 2012. פריחת הפרידיניום באה על חשבון פריחתן של אצות הכחוליות הרעילות בכנרת. בעבר, פריחת הפרידיניום התרחשה באופן קבוע מידי אביב עד שנת 1995. מאז אמצע שנות ה-90' פריחת הפרידיניום התרחשה באופן לא תדיר והיא הוחלפה על ידי האצות הרעילות.

ברשות המים הסבירו שהתופעה נבעה ככל הנראה מירידה בכמויות המים שנכנסו לכנרת, ירידה בשאיבת המים מהכנרת וכתוצאה להעדר תחלופת מים בכנרת. הפריחה האביבית של הפרידיניום  המתרחשת השנה, מחליפה פריחה חורפית של אצות כחוליות רעילות (מיקרוציסטיס). 
מינים שונים של מיקרוציסטיס פורחים בתקופת החורף והופיעו באמצע שנות ה-90' בריכוזים גבוהים כמעט כל שנה. חלק מהמינים יוצרים רעלנים אשר בריכוזים גדולים עלולים להוות מקור לבעיות בריאותיות בבני אדם. 

ברשות המים ציינו עוד, כי רמת המליחות בכנרת ירדה מ- 325 מג"ל בנובמבר 2018, ל-268 מג"ל ומגמה זו  צפוייה להימשך גם בחודשיים הקרובים. גיורא שחם, מנהל רשות המים ציין כי "הדרישה של רשות המים לחידוש ולתחלופת מים בכנרת מקבלת הוכחה מוחשית בשינויים לטובה שאנו רואים בכנרת השנה, הנובעים מכניסת מים חדשים רבים. אנו נמשיך ונעשה השנה ובשנים הבאות את כל שנוכל כדי להוסיף מים לכנרת ובמקביל לתגבר את השאיבה מהכנרת לשימושים השונים, כולל למערכת הארצית, כדי לאפשר תחלופה מרבית למען שמירת בריאותו ויציבותו האקולוגית של האגם גם לדורות הבאים". הוא הוסיף: "לצערנו, עקב הנגיף קורונה, נמנע מהציבור לראות וליהנות מהכנרת הנמצאת במלוא תפארתה. נקווה שהנחיות ההסגר יחלפו מהר, כך שכלל הציבור יוכל ליהנות מהכנרת בקיץ הקרוב".