"ההתרגשות רבה. התחושה היא שלאחר כל החששות והמאבקים הגענו אל הנחלה", סיפר אמש (שישי) אלי ארגמן, שלקראת כניסת השבת נחת במבצע מיוחד ביחד עם אשתו קרול ובתם בת ה-8 הודיה, בנמל התעופה בטיביליסי, בירת גאורגיה, לקראת לידת בתם בהליך פונדקאות.

במטוס הקטן של חברת התעופה הגיאורגית "עיט", שיצא מנמל התעופה בן גוריון, היו שש משפחות ישראליות נוספות, המצויות בהליך פונדקאות. בנוסף אליהם בטיסה המיוחדת היו כמה אזרחים מארמניה, שהמשיכו בטיסת המשך מטיביליסי לארצם. בשתי טיסות נוספות, מטיביליסי לנתב"ג, עם משפחות לאחר הליך הפונדקאות, היו 22 אזרחים ישראלים, בהם שמונה תינוקות.

בשבועות האחרונים נאבקו המשפחות הישראליות שבהליך פונדקאות על קבלת היתר כניסה מיוחד לגיאורגיה ועל קבלת אישור לטיסות לנוכח הסגר שהוטל בשל משבר הקורונה. "היה חשוב לנו מאוד להיות בעת הלידה ולאחר מכן לבצע את הסידורים ולחזור לארץ", סיפר ארגמן.

המשפחות חששו שהיעדרותן מטיביליסי בעת הלידה ובמשך שבועות ארוכים שלאחר מכן, עלולה ליצור בעיות בהליך שלאחר הלידה. "הפונדקאית היא לא בובה וקיים חשש שהיא תרצה להישאר עם התינוק לאחר הלידה ושעלולים להתעורר קשיים. חשוב מאוד שנהיה נוכחים בלידה, נבצע את הסידורים הטכניים ונשוב הביתה בתוך ההליך", הסבירה קרול ארגמן בראיון ל"מעריב" לפני כעשרה ימים.

למבצע ההגעה לגיאורגיה נרתמו משרד החוץ, שגרירות ישראל בגיאורגיה וגורמים נוספים. מי שהוביל בימים האחרונים את  המבצע היה האלוף במיל' גיורא איילנד, שכיהן בעבר כראש המועצה לביטחון לאומי.

לאחר ששלטונות גיאורגיה נענו לבקשה ההומניטארית, החל מבצע ארגון הטיסות והמימון היקר שלה. המימון לטיסות המיוחדות הושג באמצעות גיוס תרומות וסיוע כספי של המדינה. המימון היה לשלוש טיסות – מנמל התעופה בן גוריון עם המשפחות שלקראת תום הליך הפונדקאות וגבטיסת החזור מטיביליסי, עליה עלו הורים שכבר סיימו את הליך הפונדקאות ושבו הביתה עם התינוקות שנולדו לאחרונה.

משפחת ארגמן לפני הטיסה. באדיבות המשפחה
משפחת ארגמן לפני הטיסה. באדיבות המשפחה

במהלך הארגון של הטיסות התברר שקיים מכשול טכני, לנוכח מגבלת תעופה במטוס הקטן לגבי מספר התינוקות, דבר שהביא להוצאת טיסה שלישית מטיביליסי.

"ההתרגשות בנמל התעופה בטיביליסי היתה רבה. את פני הבאים קידם שגריר ישראל בגיאורגיה רן גידור ובכירים נוספים בשגרירות. גם הרשויות במקום קיבלו אותנו מאוד יפה", סיפר ארגמן - "אחרי שנחתנו בטיביליסי, עברנו בדיקות חום ושיקוף. קיבלו אותנו מאוד יפה ובאדיבות רבה ומשם הסיעו אותנו לדירה שכורה במתחם בו שוהות משפחות ישראליות נוספות המצויות בהליך פונדקאות", סיפר ארגמן.

המשפחות שהגיעו לטיביליסי התחייבו לשהות בבידוד בדירות שכורות בעיר במשך 14 ימים. "ישנן משפחות ישראליות נוספות במתחם שכבר סיימו את תקופת הבידוד והן קונות עבורנו את האוכל וכל מה שנדרש ואנחנו משלמים להן כמובן", סיפר עוד ארגמן – "בטיביליסי מותר להסתובב עד השעה 21.00 והמשפחות שלא בבידוד עושות את הקניות במהלך היום. נוצרות כאן חברויות לכל החיים".

משפחת ארגמן מצפה ללידה בתום הליך הפונדקאות בסוף החודש, או בתחילת החודש הבא. לאחר הסידורים הטכניים, הכוללים את הוצאת תעודת הלידה ואישור היציאה מגיאורגיה, הם ישובו עם התינוקת לארץ ואז יצטרכו לשהות 14 ימים נוספים בבידוד, הפעם בביתם בבאר שבע.

"עשינו את המבצע הגדול הזה ועכשיו אנחנו מצפים שהכל יעבור בשלום ונחזור לארץ עם התינוקת. חשוב לי להודות גם לשלטונות גיאורגיה על המחווה שעשו, כשאפשרו לנו להגיע לסיום הליך הפונדקאות ולכל מי שפעל בעניין. אנחנו מאושרים ונרגשים", ציין ארגמן בשיחה מטיביליסי.

התרגשות רבה שררה גם בקרב ההורים שסיימו את הליך הפונדקאות ושבו מטיביליסי לנמל התעופה בן גוריון. "המטוס עושה את דרכו מטיביליסי לנתב"ג, כשעליו זוגות ישראלים נרגשים, כשבידיהם התינוקות הטריים שלהם שנולדו בהיך פונקדאות בגיאורגיה ונתקעו שם בגלל משבר הקורונה", סיפר חנוך סער, בפוסט שהעלה בפייסבוק. 

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס למבצע, ואמר כי "גם בתקופה כזו של משבר עולמי ממשיכים אנשי משרד החוץ לפעול על מנת לסייע לישראלים בעולם כולו".

השגריר גידור ציין במיוחד את ההיענות של ממשלת גיאורגיה ושיתוף הפעולה חסר התקדים חרף העוצר והתנאים הקשים בשל הקורונה. "מבצע זה מסמל את הידידות העמוקה בין גיאורגיה לישראל", הוא הדגיש.