אישי ואני בני 73־74 וגרים בגבעתיים. אני לא יכולה לאכול ארוחות בחג בזמן שהילדים שלי לא אוכלים מהן גם. האם אני יכולה להכין אוכל בקופסאות וחתני יגיע אלינו לקחת משלוח?
“בהחלט מותר משלוחים. לכן, אפשר לשלם לשליח שיגיע אלייך ויעביר את המשלוח לילדים. אני מציע לשוחח עם הילדים על המצב, להתחייב בפניהם שאחרי שהתקופה הזו תעבור תחגגו כל המשפחה בארוחת ערב עם המאכלים הטעימים שלך. איך אמר פעם בודהה? ‘המציאות בעיני המתבונן’. אם תחשבי שהחג עצוב השנה – כך הוא יהיה. אם תחשבי על כך שכולם נתונים באותו המצב וכי זו תקופה שתעבור והעיקר שנהיה בריאים – תוכלי לעשות מהלימון לימונצ’לו”.

אני בן 27, תושב בני ברק ויש לי שלוש בנות. הצעירה שבהן בת שלושה שבועות. אני עובד חיוני ורציתי לדעת אם היא מוגדרת בקבוצת סיכון? אנחנו מקפידים על ההנחיות של משרד הבריאות, מקפידים לשטוף ידיים בכל הזדמנות ולחבוש מסיכה ביציאה מהבית, אבל עדיין מאוד חוששים לבריאותה.
“למרות מקרה בודד שתועד בארצות הברית, זה נדיר שתינוקות יחלו בנגיף. זאת ועוד: לפי הנתונים העולמיים, נדיר שילדים מתחת לגיל 20 יידבקו או יחלו בנגיף, או חס וחלילה ימותו כתוצאה מכך. אם אתם תשמרו על עצמכם, היא לא בקבוצת סיכון. בכל זאת, חשוב מאוד לפני שמטפלים בה לרחוץ ידיים טוב, לשים מסיכה ולנסות לשמור כמה שיותר, ליתר ביטחון”.

אני בן 68. לאור ההנחיה לחבוש מסיכה בעת היציאה מהבית, האם יש מניעה להשתמש כמה פעמים באותה מסיכה? לפי ההיגיון שלי, כל עוד משתדלים לשמור על המסיכה מוגנת, לא אמורה להיות בעיה עם שימוש חוזר.
“ההיגיון שלך צודק ונכון. אתה יכול להשתמש במסיכה למשך כמה שעות, אך לא יותר מ־10־12 שעות, שהן שוות ערך לשימוש בשלושה עד חמישה ימים לערך. זאת בהנחה שאתה יוצא לשעה־שעתיים בכל פעם לסידורים חיוניים, כמו קניות בסופר. אתה יכול להכניס את המסיכה לתנור בחום של 70 מעלות למשך עשר דקות, וזה מעין חיטוי. אם אין ברשותך מסיכה ואתה עוטה צעיף, אפשר להכניס גם אותו לתנור והפעולה הזאת מחטאת הכל. אחרי כך, יש לנקות את הידיים, כמו גם את הידית של התנור”.

אני בת 60 ובעלי בן 71. בני היחיד חייל, ובעקבות המצב הוא נמצא בסבבים של שבוע בבית ושבוע בבסיס כאשר הקבוצות לא נפגשות. החיילים מחויבים להיות בהסגר בשבוע שהם נמצאים בבתים. בני עתיד לחזור לשבוע בבית, אך מכיוון שבעלי ואני בקבוצת הסיכון אנחנו חוששים. איך אנחנו אמורים לנהוג בבית? מה הנחת העבודה שלנו צריכה להיות כדי למנוע את האפשרות שחלילה נידבק בנגיף?
“מכיוון שאין לו אפשרות לשהות בבית אחר, אני הייתי ממליץ, בראש ובראשונה, להגדיר עבורו שירותים ספציפיים שבהם הוא משתמש ושירותים ספציפיים עבורכם. כמו כן, אני ממליץ לרחוץ ידיים לעתים קרובות, לא להתחבק או להתנשק איתו ולשמור על מרחק של שני מטרים ממנו, עד כמה שאפשר. גם כשאתם יושבים מסביב לשולחן, למשל, לדאוג שהוא ישב בקצה אחד מרוחק של השולחן ואתם בקצה השני. אני מאמין שהסיכוי שתצליחו לעבור את השבוע בהצלחה מבלי להידבק, חלילה, גדול. זאת מכיוון שהצבא שולח את הקבוצות כיחידה אחת, בדומה לנעשה בבתי החולים, ולכן הסיכויים להידבק נמוכים משמעותית”.

מה עליי לעשות עם מוצרי מזון שונים שאני קונה בימים אלה של הקורונה? האם יש כללים מסוימים להישמרות מהדבקה לגבי מזון בהקפאה או לגבי ירקות ופירות שקונים בתפזורת?
“אנחנו לא יודעים בוודאות אם הווירוס שורד בפריזר, אבל אנחנו חושבים שהוא יכול לשרוד. אנחנו כן יודעים שהוא לא שורד בתנאי חום ויובש. לכן, אני מציע להפשיר מזון קפוא בתנור למשך עשר דקות בטמפרטורה של 70 מעלות. הכלל הזה תקף גם לאוכל מבושל שקניתם, או במשלוח של אוכל שהזמנתם. בכל מקרה, הכניסו לתנור ל־70 מעלות למשך עשר דקות. זה לא ישרוף את האוכל, ואתם תהיו רגועים. אל תזמינו אוכל מוכן שאי אפשר לחמם. בנוגע לפירות ולירקות, אני מציע למלא את הכיור במים פושרים, רצוי עם קצת סבון כלים, לזרוק את העטיפות לפח, לשים את הפירות והירקות בכיור, לשפשף טוב, לנגב, לשים לייבוש ולזרוק את המגבת לכביסה. חשוב לציין שכנראה ההדבקה דרך פירות וירקות וגם דרך משטחים היא הרבה יותר נדירה מאשר דרך מגע ישיר, אבל מכיוון שאנחנו לא יודעים בוודאות אנחנו מעדיפים לנקוט משנה זהירות ולחטא עד כמה שאפשר”.


שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM