"מצפים לחזור ארצה בשלום עם התינוקת": "ההתרגשות רבה. התחושה היא שלאחר כל החששות והמאבקים הגענו אל הנחלה", סיפר אתמול אלי ארגמן, שלקראת כניסת השבת נחת במבצע מיוחד יחד עם אשתו קרול ובתם בת ה־8 הודיה, בנמל התעופה בטביליסי, גיאורגיה, לקראת לידת בתם בהליך פונדקאות.

במטוס הקטן של חברת התעופה הגיאורגית עיט, שיצא מישראל, היו שש משפחות ישראליות נוספות, המצויות בהליך פונדקאות. נוסף אליהם היו בטיסה המיוחדת כמה אזרחים מארמניה, שהמשיכו בטיסת המשך מטביליסי לארצם. בשתי טיסות נוספות מטביליסי שבו לישראל משפחות שכבר סיימו את הליך הפונדקאות יחד עם התינוקות שנולדו.

בשבועות האחרונים נאבקו המשפחות הישראליות שבהליך פונדקאות על קבלת היתר כניסה מיוחד לגיאורגיה ועל קבלת אישור לטיסות לנוכח הסגר שהוטל בשל משבר הקורונה. "היה חשוב לנו מאוד להיות בעת הלידה ולאחר מכן לבצע את הסידורים ולחזור לארץ", סיפר ארגמן.

משפחת ארגמן (צילום: באדיבות המשפחה)
משפחת ארגמן (צילום: באדיבות המשפחה)


המשפחות חששו שהיעדרותן מטביליסי בעת הלידה ובמשך שבועות ארוכים לאחר מכן, עלולה ליצור בעיות לאחר הלידה. למבצע ההגעה לגיאורגיה נרתמו משרד החוץ, שגרירות ישראל בגיאורגיה וגורמים נוספים. מי שהוביל בימים האחרונים את המבצע היה האלוף במיל' גיורא איילנד, שכיהן בעבר כראש המועצה לביטחון לאומי. לאחר ששלטונות גיאורגיה נענו לבקשה ההומניטרית, החל מבצע ארגון הטיסות והמימון היקר שלה. המימון לטיסות המיוחדות הושג באמצעות גיוס תרומות וסיוע כספי של המדינה.

המימון היה לשלוש טיסות - מנתב"ג עם המשפחות שלקראת תום הליך הפונדקאות, וטיסת החזור מטביליסי, שעליה עלו ההורים שכבר סיימו את הליך הפונדקאות ושבו הביתה עם התינוקות שנולדו לאחרונה.

ההתרגשות בנמל התעופה בטביליסי הייתה רבה. את פני הבאים קידם שגריר ישראל בגיאורגיה רן גידור ובכירים נוספים בשגרירות. "אחרי שנחתנו בטביליסי, עברנו בדיקות חום ושיקוף. קיבלו אותנו באדיבות רבה, ומשם הסיעו אותנו לדירה שכורה במתחם שבו שוהות משפחות ישראליות נוספות המצויות בהליך פונדקאות", סיפר ארגמן.

המשפחות שהגיעו לטביליסי התחייבו לשהות בבידוד בדירות שכורות בעיר במשך 14 ימים. ארגמן הוסיף: "בטביליסי מותר להסתובב עד השעה 21:00, והמשפחות שלא בבידוד עושות את הקניות במהלך היום. נוצרות כאן חברויות לכל החיים". לאחר הסידורים הטכניים, הכוללים את הוצאת תעודת הלידה ואישור היציאה מגיאורגיה, ישובו בני משפחת ארגמן עם התינוקת לארץ ואז יצטרכו לשהות 14 ימים נוספים בבידוד, הפעם בביתם בבאר שבע.

"עשינו את המבצע הגדול הזה, ועכשיו אנחנו מצפים לחזור ארצה בשלום עם התינוקת. חשוב לי להודות גם לשלטונות גיאורגיה על המחווה שעשו", סיכם ארגמן בשיחה מטביליסי. שר החוץ ישראל כ"ץ אמר על המבצע: "גם בתקופה כזו של משבר עולמי ממשיכים אנשי משרד החוץ לפעול על מנת לסייע לישראלים בעולם כולו".