שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, דחה על הסף הערב (ראשון) את העתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל כתב האישום שהוגש נגדו.

שטיין קבע כי למרות הודעת נשיא המדינה ראובן ריבלין שלא יאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, העתירה עדיין תיאורטית שכן הנשיא עדיין לא העביר את המנדט לנתניהו. אם הנשיא יחליט להעביר את המנדט לנתניהו, יוכלו העותרים להגיש את העתירה בשלישית.

כאמור מוקדם יותר היום הוגשה העתירה לבג"ץ, בראשות קבוצת עותרים דורשת למנוע מנשיא המדינה את האפשרות להטיל המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו, נוכח כתבי האישום שהוגש בעניינו - בתיקי ״1000״, ״2000״, ו-״4000״. עוד דרשו העותרים כי היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט יחווה דעתו כעת על המצב שנוצר, לאחר שנמנע מלעשות זאת בעבר. בעתירה קודמת שהוגשה בנושא טענו שופטי ההרכב כי העתירה שפיטה אך טרם הגיעה זמנה לידון נוכח ההחלטה כי המנדט הוטל על בני גנץ. 

כעת לאחר שגנץ נכשל במאמציו והמנדט יחזור מחר אל הנשיא, טוענים העותרים כי העתירה רלוונטית מאי פעם. בין 117 העותרים ששמם הוזכר ניתן למצוא גם את ראשי השב"כ לשעבר כרמי גילון, עמי איילון ויובל דיסקין, ראש המל"ל לשעבר פרופ' עוזי ארד, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב הפרופסור רבקה כרמי, ואף מספר זוכי פרס ישראל בתחומי המדע. 

אסתר חיות (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
אסתר חיות (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

בעתירה נכתב: "ככל שיטיל נשיא המדינה על המשיב 2 את התפקיד להרכיב ממשלה, מדוע לא יורה בית המשפט הנכבד כי המשיב 2 אינו רשאי לקבל עליו את התפקיד להרכיב ממשלה, לאור כתב האישום החמור שהוגש נגדו בעבירות פליליות שיש עמן קלון. זאת משום שהחלטת נשיא המדינה להטיל עליו את התפקיד להרכבת ממשלה בנסיבות אלו, בין אם מכח סעיף (2א) או סעיף (27ב) לחוק-יסוד: הממשלה, נגועה בחוסר סבירות קיצוני ועל כן דינה בטלות".

בנוסף דורשים העותרים הצהרה מטעם בית המשפט כי "מדוע לא יצהיר בית המשפט הנכבד כי בהתאם לדין אין להטיל על חבר הכנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות פליליות שיש עמן קלון, ובענייננו על המשיב 2 (נתניהו) את התפקיד להרכיב ממשלה".

עוד ניתן למצוא בעתירה, טענה לניגוד עניינים שהיה מצוי בו נתניהו, במהלך הטיפול במשבר הקורונה הנוכחי: ״בעיצומם של ימי מגפת הקורונה פועל המשיב 2 בניגוד עניינים חמור, הולך ומחריף, בין חובתו לפעול לטובת האינטרס הציבורי עבור כלל אזרחי המדינה לבין האינטרס האישי כנאשם בפלילים המבקש למלט עצמו מאימת הדין. המשיב 2, הנאשם בפלילים, נכח בדיון אשר עסק בשאלה האם לאפשר קיום דיונים בכתבי
אישום פליליים בבתי המשפט באמצעות צפייה מרחוק. בעקבות הדיון הוחלט שלא לאפשר לקיים דיונים בכתבי אישום למעט במקרים בהם הנאשם הינו עציר או אסיר״.

בעתירה הקודמת בנושא, שהוגשה על ידי 67 אנשי הייטק, אקדמיה וביטחון,  נקבע כי העתירה שפיטה - אך זמנה טרם הגיע. השופטים נועם סולברג, אלכס שטיין ועוזי פוגלמן כתבו אז: "קראנו את דברי עתירתם, אך לא ראינו הצדקה לבוא מן הפרוזדור אל הטרקלין, להידרש לגופו של עניין, מכיוון שנשיא המדינה, מתוקף סמכותו, החליט להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ בני גנץ".

בני גנץ בנאומו (צילום: קובי ריכטר/TPS)
בני גנץ בנאומו (צילום: קובי ריכטר/TPS)


בעתירה התבקש בג"ץ להכריז כי אין להטיל את המנדט על נתניהו, בשל כתב האישום שהוגש נגדו, או לחלופין, לאפשר לצרף את הנשיא כמשיב לעתירה ולהוציא צו על תנאי, שיורה לו לנמק מדוע הטלת המנדט על נתניהו היא אפשרית.

נוסף לכך ביקשו העותרים כי בית המשפט יורה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש את חוות דעתו בנוגע להטלת המנדט על נאשם בפלילים. זאת לאחר שגם בעתירה קודמת שהוגשה העתירה, סירב היועמ"ש לחוות את דעתו בטענה כי הדיון תיאורטי.