השיר "נפרדנו כך" (מילים: סמדר שיר, לחן: אבנר גדסי) נחשב לאחד ההמנונים של שירי האהבה הנכזבת במוזיקה הישראלית, שיר שמלווה פרידה אישית, מקצועית ואף מטאפורית שהפך את מבצעו, אבנר גדסי, לאחד הכוכבים הגדולים בז'אנר הישראלי בכלל והים תיכוני בפרט, על אף שמדובר בשיר פופ.

לאחר שזכה בשנת 1970 במקום הראשון בפסטיבל "עיר הנוער", החל גדסי לעבוד על שירים ראשונים בחסות עיתונאי הספורט מיכה דר, שהחליט להפיק לו תקליט שדרים.

אחד מהשירים, שכתב והלחין בעצמו, נקרא "הלכת לבד". גדסי נכנס לאולפני "טריטון" המיתולוגיים והקליט אותו בשנת 1971 על גבי תקליטון פרטי כשבצידו האחד השיר "הלכת לבד" (מילים ולחן: אבנר גדסי, עיבוד: יגאל חרד) ובצדו השני נעימה אינסטרומנטלית שהלחין גדסי ועיבד יגאל חרד ונקראת "הציפייה".

נעימתו של אבנר גדסי (צילום: באדיבות אספן התקליטים רועי אביב)
נעימתו של אבנר גדסי (צילום: באדיבות אספן התקליטים רועי אביב)

תחנות הרדיו לא התעניינו בשיר בגרסתו הראשונית וגדסי החליט לגנוז את השיר וחיפש מפיק מוזיקלי חדש. לבסוף הגיע למוזיקאי והמעבד אלדד שרים.

"יום אחד שני תימנים דפקו אצלי בדלת בהפתעה, בלי לצלצל קודם או לקבוע מראש, בלי שום תיאום", סיפר שרים בראיון ל"מעריב" (2020). "הם הגיעו אליי עם תקליט שדרים ואמרו: 'תשמע, הקלטנו את השיר ולא משמיעים אותו ברדיו, לא מבינים למה'. שמעתי את התקליט ואמרתי שהשיר מצוין אבל צריך לכתוב לו מילים חדשות ולשנות קצת את העיבוד. הם אמרו: 'אם אתה יכול לעשות ממנו להיט - נלך על זה'. העברתי את הלחן לסמדר שיר (שיינמן), שכתבה טקסט שובר לב על פרידתה מדודו טופז, איתו ניהלה רומן קצר כשהייתה בת 14 וטופז בן 25. עיבדתי את השיר בדרך שלי והוא הפך ללהיט. השיר היה 'נפרדנו כך', ואותו תימני שדפק אצלי בדלת היה אבנר גדסי, שאחר כך עיבדתי לו מספר אלבומים ואת מיטב להיטיו".

"לא הייתי מרוצה מהתוצאה הראשונה של 'הלכת לבד' אז פניתי לאלדד שאכן הפנה אותי לסמדר. לא הכרתי אותה קודם, אלא הוא אמר שהיא יודעת לכתוב יפה. הוא שלח לה את הקסטה עם השיר שלי וכך נולד 'נפרדנו כך'. מי שליוותה אותי בהקלטה של האלבום הייתה להקת 'אף אוזן גרון' (לימים שלישיית הגברים ב"הכל עובר חביבי")".

השיר, בגרסתו המוכרת יצא לרדיו בסוף שנת 1972 והגיע בשיאו למקום ה-20 במצעד הפזמונים, אך הפך לשיר הדגל של גדסי וסימן את הפיכתו לאחד מכוכבי התקופה.