תגובות רבות במערכת הפוליטית והציבורית בעקבות מותו הלילה (ראשון) של הרב אליהו בקשי דורון, הראשון לציון והרב הראשי לשעבר. דורון נפטר בגיל 79, לאחר שמצבו הרפואי התדרדר בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים״.

״הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד״ כתב נתניהו וציין כי ״בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם. הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה. לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

שר הפנים ויו״ר שס אריה דרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״‏ברוך דיין האמת. מתאבל מרה על פטירת הרב הראשי, הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון. הרב בקשי דורון, היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה. כאב גדול מאד, אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך״.

״עם ישראל התייתם הערב״ כתב שר החינוך ויו״ר הבית היהודי רפי פרץ והוסיף כי ״הלב דואב על פטירתו של הראשון לציון, הרב בקשי דורון זצ"ל. הרב בקשי היה מגדולי התורה בדורות האחרונים, מורה לרבים, מסור לתורה ולעם ישראל באופן יוצא דופן, הנהיג רבנות קשובה, מכילה ומאירת פנים. זכותו הגדולה תגן עלינו ויהא מליץ יושר בעדנו. יהי זכרו ברוך״.

צלם: יעקב כהן, פלאש 90
צלם: יעקב כהן, פלאש 90

גם שר התחבורה ויו״ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ׳ הספיד את הרב הראשי לשעבר וכתב: "ניצחו אראלים את המצוקים. כאב עצום על תלמיד חכם, איש תורה וחסד, מנהיג. מחובר לכל חלקי העם והוביל בתפקידיו עמידה איתנה על כבודה של תורה. הראשון לציון הרב בקשי דורון נתבקש לישיבה של מעלה, חבל על דאבדין ולא משתכחין".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מסר: ״הערב אנחנו נפרדים ביגון עמוק מזקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל שהסתלק לבית עולמו. הרב כיהן כראש מוסדות בנין אב ודבי אליהו בירושלים היה איש של חסד, איש של נתינה ורבות עוד יסופר על פועלו לטובת הציבור. זכיתי להיכרות קרובה ומעמיקה עימו, להנות מעצותיו ולהתברך מפיו הקדוש פעמים רבות.

״אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים ולעולם היהודי כולו שנפרד מאחד מענקי הרוח שפעלו בקרבו שנים רבות״ כתב ליאון והוסיף כי ״העיר ירושלים בה פעל, למד וגידל את משפחתו תנציח את דמותו הגדולה בתקופה הקרובה. דמותו המאירה, פסקיו, ומורשתו התורנית חקוקים בליבנו לעד״.

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד ספדה גם לרב הראשי לשעבר, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "ברוך דיין האמת. הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון, מגדולי הדור, הלך לעולמו בשל מחלת הקורונה הארורה. מחלה שלא מבחינה בין דתיים וחילוניים, יהודים ושאינם יהודים. הרב היה איש של נתינה גדולה לעם ישראל. עשייתו המפוארת, מפעלי החסד והתורה שהקים, פעילותו לקירוב לבבות, אהבת הארץ, העם והתורה ימשיכו את מורשתו לדורות הבאים. אני שולחת את תנחומי למשפחתו ולתלמידיו. יהי זכרו ברוך".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', כתב: "הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל, הראשון לציון והרב הראשי לישראל. הוביל דרך של תורה ומתינות, האמין בכבוד הבריות והתרחק מכפייה, ובין היתר היה מעמודי התווך של מערך הגיור וחתר למציאת פתרונות בתחום הנישואים. החכמה והענווה שלו יחסרו בנוף הציבורי. יהי זכרו ברוך״.