מה עושה מנהל כפר נוער של ילדים עם קשיים נפשיים ורגשיים בסגר כללי? מורן שגב, מנהל כפר הילדים והנוער טוקאייר שבעמק חפר החליט לעשות מעשה.

החניכים שבפנימייה הוצאו מבתיהם בשל קושי המשפחות לדאוג לצורכיהם הפיזיים והרגשיים. אף שלימודיהם של הילדים במוסדות החינוך המיוחד הופסקו, הם ממשיכים לשהות בפנימייה כיוון שלמעשה אין להם לאן לחזור. שגב, ויחד איתו עשרה מדריכים בני שנת שירות, החליטו שהם נשארים עם ילדי הפנימייה, ושגב הגדיל לעשות כשהחליט להביא לפנימייה גם את משפחתו שלו למשך החג.

טוקאייר היא פנימייה טיפולית־חינוכית פוסט אשפוזית ומתחנכים בה ילדים וילדות מגיל צעיר במיוחד בעלי סיפורי חיים יוצאי דופן. כך למשל א', שנקלט בפנימייה כבר בגיל 8, לאחר שהיה מועמד לאימוץ מכיוון שאמו הייתה מכורה לסמים. בפנימייה עבר תהליך משמעותי והשתלב בבית ספר רגיל - וכיום הוא משמש כמדריך בפנימייה ואף התגייס לצה"ל ותורם בשירות משמעותי.

שגב מספר על המתנדבים בני שנת שירות של הכפר, שוויתרו על משפחותיהם כדי להישאר בחג עם הילדים: "הש"שינים שלנו, רק בני 18, הראו לנו מהי מחויבות, נחישות ובעיקר כמה אהבה אמיתית יש בהם, כשכולם ללא יוצא מן הכלל החליטו להישאר בכפר עד לסיום הסגר. אנו עושים הכל על מנת לאפשר לילדים לקיים שגרה של ביטחון, משחק, לימודים וחיזוק הקשר, ובכך יוצרים אי של שפיות עבורם. בשבועות האחרונים הילדים והצוות עוררו בי גאווה גדולה".