בית המשפט המחוזי בירושלים הפך בימים האחרונים החלטה של בית משפט השלום בעיר והורה לשחרר למעצר בית עצור החשוד בסחר בסמים דרך פלטפורמת טלגראס ב־24 מקרים שונים.

שופטת המחוזי חגית מאק־קלמנוביץ ציינה כי היעדר תסקיר שירות מבחן (בחינת מסוכנותו של העצור, בחינת חלופות מעצר עבורו וסיכוייו לשיקום - מ"ו) בנוגע לחשוד בשל משבר הקורונה הניע אותה לקבל את החלטתה: "בימים כתיקונם הייתה החלטת בית משפט השלום נכונה והולמת, אלא שלמרבה הצער בימים אלה, בשל מצב החירום, לא מוגשים תסקירים של שירות המבחן... בנסיבות מיוחדות אלה היה מקום לקיים את הדיון ולשקול חלופת מעצר".

עו"ד אורי קינן, יו"ר הפורום הפלילי לשעבר ומ"מ ראש לשכת עורכי הדין, טען אתמול כי דווקא העובדה שבשל משבר הקורונה לא ניתן להעביר לבתי המשפט תסקירי שירות מבחן על העצורים עשויה להיות ברכה במסווה.

השופטת חגית מאק־קלמנוביץ. צילום: דוד וקנין
השופטת חגית מאק־קלמנוביץ. צילום: דוד וקנין

"במהלך השנים האחרונות נראה כי הלכה והתפתחה מגמה של הסתמכות קבועה של בתי המשפט על הערכות שירות המבחן בתסקירי מעצר", הוא מספר. "שירות המבחן אמור לשמש גוף מסייע לבית המשפט במידת הצורך, אבל לא יעלה על הדעת ששופטים, אשר בוחנים עדים וראיות וחורצים דין, לא מקבלים החלטות בהליכי מעצר ללא הסתמכות על תסקיר. בימים אלה, כאשר משבר הקורונה צמצם את אפשרות ההסתייעות בשירות המבחן, יוכלו סוף־סוף בתי המשפט 'לתרגל' את כישוריהם בבחינת חלופות מעצר".

בתוך כך, מנהל בתי המשפט השופט יגאל מרזל פרסם אתמול שורת הנחיות חדשות בכל הנוגע להתנהלות בתי המשפט, ובראשן החובה לעטות מסיכה על הפנים, כולל בתוך האולמות. עוד נכתב בהנחיות כי "תיאסר כניסה לבית המשפט של כל אדם שאינו חובש מסיכה או שחום גופו היה גבוה בשבוע האחרון".

על פי ההנחיות החדשות, בכניסה לבתי המשפט תבוצע מדידת חום ומשמר בתי המשפט יבצע תשאול של כל אדם הנכנס לבית המשפט, לרבות עובדיו, בדבר שיעול, חום גוף העולה על 38 מעלות בשבוע האחרון, ומגע עם חולה קורונה בשבועיים האחרונים.