ביהמ״ש העליון בלייב: לראשונה בהיסטוריית בתי המשפט בישראל, הוחלט היום (שני) כי הדיון הצפוי להתקיים בין כותלי בית המשפט העליון בנושא סמכויות מעקב המדינה אחרי אזרחים, יצולם ויועבר בשידור חי באינטרנט

בהודעה שפורסמה נמסר: ״בהתאם לסמכותנו על פי סעיף 70(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, ובהסכמת הצדדים לעתירות דנן, אנו מורים כי הדיון בעתירות שבכותרת הקבוע ליום חמישי, 16.4.2020, בשעה 11:30, יצולם וישודר בשידור ישיר על ידי לשכת העיתונות הממשלתית, וזאת במסגרת פרויקט ניסיוני להעברת שידורים ישירים של דיונים בבית המשפט העליון״. 

 עוד מסרו ממזכירות העליון כי ״יובהר כי ככל שיהיה צורך בקיום דיון חסוי בדלתיים סגורות ואשר יעסוק בנושאים בעלי רגישות בטחונית, חלק זה של הדיון לא יצולם ולא ישודר״.

שופטי בית המשפט העליון (צילום: מרק ישראל סלם)
שופטי בית המשפט העליון (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, בית הדין הגבוה לצדק (בג״ץ) צפוי לדון בחמישי הקרוב בהרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט נועם סולברג, בעתירה המתוקנת של האגודה לזכויות האזרח בעניין הסמכת השב"כ והמשטרה לעקוב אחרי חולי קורונה, כל מי שבא עצמם במגע ומבודדי בית. כבר כעת הוא מחכה לתגובת המדינה ולעמדתה שתוגש להוצאת צו ביניים כנגד פעולת האיכון הסלולרי לחולי הקורונה.

בעתירה טוענת האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עוה"ד דן יקיר, גיל גן-מור ואבנר פינצ'וק, כי חוק השב"כ אינו מתיר לממשלה להסמיך את השב"כ לעשות שימוש ביכולותיו לנושאים אזרחיים, שאינם בתחום הביטחון הלאומי. לעמדת האגודה לזכויות האזרח מודבר בהחלטה בלתי חוקית המהווה תקדים מסוכן לשימוש בסמכויות הדרקוניות שניתנו לשב"כ למאבק בטרור לצורך אזרחי מובהק, וכי המעקב אחרי מאות אלפי ישראלים יימשך חודשים ארוכים, באופן שיוביל לנרמול המעקבים ופגיעה מתמשכת וקשה בזכויות חוקתיות.