המגבלות שהטילה הממשלה על שוק התעסוקה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה הכניסו את המשק לסחרור ואתגרו את חברות ההייטק לחפש אסטרטגיה כדי לצאת מהמשבר. ערב חג הפסח כבר היו בארץ יותר ממיליון מובטלים, חלק לא מבוטל מהם מגל פיטורים בענף התיירות והמלונאות. חברת Experis, העוסקת בהכשרה ובהשמת עובדים לתעשיית ההייטק, החליטה לפתוח קורס הסבה מיוחד להייטק עבורם,

במסגרת תוכנית Experis Academy. במסגרת הקורס, שיימשך כחצי שנה, יוכשרו המשתתפים ללא תשלום לתפקידי פיתוח תוכנה. לאלה שיסיימו אותו בהצלחה יחכה תפקיד פיתוח מובטח בחברת הייטק, בשכר חודשי גבוה ועם כל התנאים הנלווים. החברה פיתחה מודל חדש, הכולל הכשרה מהירה ומעמיקה, שמאפשרת לאנשים ללא רקע וניסיון להיכנס לתחום ההייטק, כאשר לאחר שנתיים של עבודה דרך Experis העובדים נקלטים בחברה המעסיקה.

"בשעה שבה עובדי ענף התעופה והתיירות נמצאים במצב של אי ודאות תעסוקתית, אנו רואים בהם, ובמיוחד בעובדי אל־על, שחלקם לצערנו ככל הנראה ייאלצו למצוא לעצמם עבודה חדשה, הון אנושי איכותי, שיכול וצריך להשתלב בתעשיית ההייטק, שצריכה ויכולה לקלוט אותם", מסביר מנכ"ל Experis ישראל דרור ליטבק. "לכן, כאות לסולידריות עם מפוטרי אל־על, אנחנו שמחים לפתוח קורס במיוחד עבורם, כדי שיוכלו כבר כעת להתחיל בדרך חדשה".

בחברת BigID, המתמחה בניהול מדיניות פרטיות ברשת, סיימו בשנה החולפת, רגע לפני המשבר, שני סבבי גיוס גדולים, מה שאפשר להם להקדיש את התקופה הקרובה לטובת השקעה במוצר והתאמתו לצרכים המשתנים בעקבות המצב, כפי שמזהים אותם בחברה. נמרוד וקס, סמנכ"ל המוצר בחברה, מספר: "התקופה הקרובה יכולה לשמש אותנו לפתח פלטפורמה רחבה, שתהווה בסיס ליכולת שלנו להציע מוצרים נוספים, ששואבים מיכולות הליבה שלנו, כדי לפתור בעיות נוספות ללקוחות שלנו. כך למעשה הלקוחות יוכלו לקבל יותר דברים במוצר אחד ויחסכו את הצורך במוצרים נלווים".

בסטארט־אפ ספוטנגו (Spotango), שפיתח פלטפורמה המחברת בין עסקים קטנים ומותגים לחנויות פופ־אפ לטווח קצר, מנצלים את הזמן לחיזוק התשתית הטכנולוגית והעסקית. "ימי הקורונה תפסו אותנו בפתחה של עונת הקניות - שמתחילה בפורים ומגיעה לשיאה בחודשי הקיץ והחגים", אומר המנכ"ל דניאל שושני. "בוצעו מספר רב של הזמנות לחודשי האביב, אך לצערנו המציאות כפתה עלינו דחייה של מרביתן. ניצלנו את העובדה שהשוק דומם לטובת שיפור המערך הכולל, כדי שנהיה מוכנים לשוב לפעילות מלאה עם חזרת המשק לשגרה״.

"הנחת היסוד היא שהקמעונאות המסורתית תשנה את פניה", הוא מוסיף. "אנחנו נראה עסקים רבים שמשתמשים בפלטפורמה שלנו כדי לפתוח חנויות לטווח קצר. המשבר פגע בכל הסקטורים במשק, אבל במקביל כדאי להתייחס למצב כאל הזדמנות להשקיע ביסודות העסקיים והטכנולוגיים".

חברת התוכנה הישראלית אלעד מערכות, המונה כ־1,000 עובדים בארבעה מרכזי פיתוח, בחרה לשדרג את יכולות החברה ולהתאימן לתקופה. "פיתחנו טכנולוגיה לטרנספורמציה דיגיטלית, המאפשרת מעבר מהיר של מוקדי שירות לקוחות מהסניף הפיזי של החברות למודל עבודה מהבית, גם אם מדובר במענה אנושי או צ'ט־בוט חכם שדובר בכמה שפות ומאפשר שירות מקוון ועדכני", מסביר מנכ"ל החברה דגן הלוי. "נוסף לכף, יש לנו פתרון לחברות שכבר עברו את שלב העבודה מהבית - אפליקציות מותאמות לצורכי כל חברה, המאפשרות כלי ניהול ומדידה ושמירה על קשר רציף עם העובדים מרחוק, על בסיס פלטפורמת מיקרוסופט".

לדבריו, "לאחר המשבר מעבר סביבות העבודה לענן יהיה עדיין הכרחי וחברות רבות יבקשו להעביר לענן סביבות פיתוח, אנליטיקה ומערכות ליבה. לכן אנו מתכוננים לגידול משמעותי בתחום עסקים זה ומתכננים לשווק מערכות אלה מחוץ לישראל".

משרד ריק מאדם (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')
משרד ריק מאדם (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')

ההון האנושי

בחברת Gloat, המטמיעה בארגונים מערכת המאפשרת לבצע שינויים, לחסוך במשאבים ולהעלות את תפוקות העובדים, טוענים כי הדרך להתגבר על המשבר היא באמצעות שימוש נכון בכוח האדם. "יש לספק נראות ברורה ומיידית באשר לכישורי העובדים בארגון", מדגישים בחברה. "מיפוי, תעדוף וחשיפת הכישורים הקיימים בקרב העובדים בארגון מאפשרים הקצאתם מחדש לתפקידים אחרים בארגון או תוספת לתפקיד הקיים, בהתאם לצרכים". עוד הוסיפו בחברה כי "צריך לעבור למודל עם עבודה ארגונית זריזה יותר שמאפשר למנף את כישורי העובדים הבלתי מנוצלים לתפוקות זריזות".

גם בחברת Wix שמים דגש על ההון האנושי בהיערכות לעבר יציאה מהמשבר. שלי מאיר, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, אומרת כי הם "נערכים למצוא פתרונות כדי לסייע לעובדים בחזרתם לעבודה ולהמשיך לקלוט עובדים בהתאם להנחיות הממשלה. Wix ממשיכה לגייס גם בימים אלה בתהליכי מיון וקליטה מרחוק, על מנת לתמוך בלקוחות, בפעילות החברה ובמועמדים פוטנציאליים".

"לחברה יש יותר מ־150 משרות פתוחות בישראל בתפקידי פיתוח, ניהול מוצר, שירות לקוחות, שיווק, עיצוב, כתיבת תוכן ותרגום", היא מוסיפה. "אנחנו לא דורשים השכלה פורמלית או ניסיון בחברות אינטרנט בלבד, ולא מתבססים על תארים אקדמיים או על שפת תכנות ספציפית. הליך הגיוס מוכוון לתת הזדמנויות לאנשים שקורות החיים שלהם אינם סטנדרטיים, כאשר הדגש הוא על כישורים, יכולת למידה, מוטיבציה והתאמה לתרבות החברה".

בצד העסקי, Wix מסייעת לעשרות מיליוני עסקים בארץ ובעולם להתמודד עם משבר הקורונה ולחזור לפעילות עסקית. חברות ובעלי עסקים רבים נאלצים להסתגל למציאות החדשה - כמו להעביר שירותים לאונליין או לפתח מנועי צמיחה חדשים. בחברה מפתחים עבורם כלים טכנולוגיים, שנותנים מענה לצורכיהם המשתנים.

מפעל דולב מוצרי פלסטיק פועל כיום תחת ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות ועובד בשלוש משמרות, כשבכל אחת מהן לא יותר מ־30% מהעובדים. המשרדים סגורים, אנשים עובדים מהבית, והייצור פועל בתפוקה מלאה עם מבט קדימה. המפעל, שנמצא בבעלות משותפת של הקיבוצים להב ודביר שבנגב הצפוני, מייצר מוצרי פלסטיק בנפח גדול, המיועדים לאריזה, שינוע ואחסון לחקלאות ולתעשיית המזון, וכן עגלות אשפה, המצויות כמעט בכל בניין בישראל. מעל 60% מפעילות המפעל מיועדת ליצוא, בעיקר לאירופה, ארה"ב, סין ודרום־מזרח אסיה.

בחברה ביקשו להדגיש כי הם "מקפידים לשמור על קשר עם העובדים שנאלצו להוציא לחל"ת ומנצלים את התקופה כדי להתייעל בכל התחומים ולזהות הזדמנויות עסקיות שהמשבר יזמן". הם ניצלו את התקופה להרים קו מוצרים חדש של מכלים, משטחים ועגלות אשפה היגייניים, המתאימים לדרישות החדשות של העולם בתקופה הנוכחית. סלסו המר, מנכ"ל החברה, אומר: "בכל משבר יש הזדמנות, ודולב נערכת לצאת ממנו מחוזקת ולהמשיך לפרנס את הבעלים והעובדים ולהוביל את השוק בארץ ובעולם".

גם בחברת טלדור, המונה כ־2,400 עובדים, בחרו להמשיך לעבוד בהיקף משמעותי. "האסטרטגיה שנקטנו כדי לצאת מהמשבר היא לא להשבית את הפעילות אלא להתאים אותה למצב", מסביר מנכ"ל החברה נתי אברהמי. "רוב העובדים שלנו עובדים מהבית, חלק מגיעים לעבוד באתרי החברה ופועלים על פי ההנחיות, וחלק קטן מהעובדים יצאו לחל"ת. כל זאת כדי שברגע שתתקבל ההנחיה של הרשויות, נוכל לחזור לעבודה מלאה תוך זמן קצר".

נתי אברהמי, מנכ''ל טלדור (צילום: רפאל בן דור)
נתי אברהמי, מנכ''ל טלדור (צילום: רפאל בן דור)

"לחשב מסלול מחדש"

הקורונה המיטה על העולם אסון כלכלי ובריאותי, שאת השלכותיו אנחנו עדיין לא יודעים. מנגד, היא העבירה כמעט ברגע את מרבית העולם העסקי והאזרחי למרחב הדיגיטלי, ואתגרה את חברות ההייטק והסטארט־אפים הטכנולוגיים לשפר את הכלים הקיימים ובמקרים מסוימים אף להמציא את עצמם מחדש.

"יזמים יכולים וצריכים לצאת מהמשבר כשידם על העליונה", אומר אלי ברק, מייסד מרכז היזמות "ירוק", המלווה ומשקיע בסטארט־אפים גם בימים אלה. "הטיפ הכי חשוב הוא להמשיך לעבוד. תתמקדו ביום שאחרי, תמשיכו בפיתוח, תראיינו עובדים, תדברו עם שותפים פוטנציאליים ותעדכנו את הסיפור. "מנקודת הראות של המשקיעים, ההתמודדות שלכם עם משבר היא אינדיקציה מצוינת לחוסן הנפשי והתפעולי שלכם. ואם החלטתם לגייס כסף עכשיו, ודאו שהעומדים מולכם אכן רוצים להשקיע. דברו במונחי 'משבר שיוצר הזדמנות' ושימו על השולחן את כל הקלפים".

דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל ד"ר גוין סאס, מומחה לחשיבה יצירתית וחדשנות, שעובד עם חברות גדולות במשק, מדגיש כי שוק העבודה לא יוכל לחזור לעבוד כפי שהיה בעבר. "השינוי הוא לא רק מההיבט של הפחתת שכירות, מיקום בחירת משרדים, הורדת הוצאות ועוד. ללא קשר למציאות, חברות יצטרכו לחשב מסלול מחדש", הוא מסביר. "עליהן לבנות כלי מדידה יצירתיים ולאפשר לעובדים לעבוד לפחות יום או יומיים בשבוע מהבית. זה יפחית בזבוז זמן בפקקים, צורך בשטחי שכירות וחניה, ובמקביל יגביר שביעות רצונם של העובדים".

"יש לעצב מחדש את חללי העבודה, כך שיותר אנשים יוכלו לעבוד ממקומות שונים במשרד על בסיס מקום פנוי ולהיערך למצב שעובדים יצטרכו מרחבים מבודדים", הוא מוסיף. "החברות צריכות להכשיר סוכני חדשנות בארגון, כדי להכשיר צוות שיוכל לתת מענה עתידי לאתגרים גדולים ומורכבים - ויהיו כאלה. חברות יידרשו ליותר יצירתיות וחדשנות ביום שאחרי הקורונה, וזה יצריך עובדים יצירתיים". סאס אומר כי המשק צריך שיתופי פעולה בין חברות, מתוך הבנה שיש צורך לחסוך בשכירות ועלויות. "חברות יוכלו לארח חברות אחרות בחללי העבודה שלהן, קרי - חברות שיש להן סינרגיה אולי לתחום העיסוק שלהן", הוא מציין. "מהלך כזה יכול ליצור גם שיתופי פעולה עסקיים".

"אחרי חודשים של הסגר חלקי ומשבר גדול, שבחלקו ייתן את אותותיו בעתיד, חברות שירצו לשמר עובדים יצטרכו לפתוח ערוץ לדיאלוג קבוע וכן לצורכי העובדים", הוא מסכם. "המרוץ אחר הטאלנטים הולך לגדול. שכר אומנם יהווה עדיין שיקול מרכזי, אך הרגשה טובה ומשמעות בעולם שאחרי הקורונה זה לא דבר קטן. כדאי להתכונן לתמהיל עבודה אחר ואישי יותר".

[email protected]