נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע הבוקר (חמישי) ליו"ר הכנסת וכחול לבן, בני גנץ, כי הוא מעביר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת, זאת עקב כישלון המו"מ בין מפלגתו לליכוד. צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו אמש במעון ראש הממשלה בירושלים כדי לנסות להגיע להסכמה על הקמת ממשלת חירום לאומית. הצוותים נפגשו בצאת החג ושוחחו במשך מספר שעות כאשר המנדט שניתן ליו"ר כחול לבן בני גנץ תם בלילה שבין רביעי לחמישי בחצות, וזאת, מבלי שהצדדים הגיעו להסכם.

בהודעתו ליו״ר הכנסת כתב הנשיא: ״אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה-23".

בהמשך, הסביר מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, במכתב ששלח לנציגי הליכוד, ישראל כ"ץ ויריב לוין, מדוע לא הטיל הנשיא ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו אלא החזירו לכנסת: "נוכח תמונת המצב לפיה בשלב זה לאף אחד מהמועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, הנשיא אינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, ולפיכך הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת".

כזכור, לאחר הבחירות בספטמבר 2019, ולאחר שנתניהו קיבל ראשון את המנדט ולא הצליח להרכיב ממשלה, העניק הנשיא את המנדט לגנץ, שנהנה מתמיכת 54 ח"כים, ולא החזיר אותו לכנסת.

במהלך 21 הימים הקרובים יוכלו חברי הכנסת להציג מועמד שיזכה לחתימות של 61 חברי כנסת. אם לא ימצא כזה - ישראל תלך לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנה.

בתום הפגישה שנמשכה מספר שעות לאחר פקיעת המנדט הודיעו הליכוד וכחול לבן בהודעה משותפת, כי הצוותים ימשיכו להידבר במהלך היום במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית.

בפגישה בבלפור השתתפו מטעם כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן והוד בצר' כאשר עו"ד אבי ליכט מסייע להם מרחוק בזום. מטעם הליכוד השתתפו שר התיירות יריב לוין ועורך הדין יעקב אטרקצ'י. גורם בכחול לבן מסר ל"מעריב" כי  "לא ניתן לנתניהו להפוך את ההסכם הקואליציוני להסכם חסינות".

ביום שלישי התכנסו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן עם צוותי המשא ומתן של המפלגות במשך שש שעות. בפגישה, אשר התקיימה במעון ראש הממשלה בירושלים, השתתף גם ח"כ גבי אשכנזי מטעם כחול לבן. 

ל"מעריב" נודע כי שני הנושאים העיקריים שעמדו בלב המחלוקת בין הצדדים נפתרו בפגישה הקודמת. באשר לוועדה למינוי שופטים הוחלט כי הדברים יהיו כפופים להסכמה בין נציג כחול לבן אבי ניסנקורן לבין נציג הממשלה. באשר לסוגיית החלטת בג"ץ הוחלט בנושא ראש הממשלה הוחלט, כי אם נתניהו ייפסל בעודו מכהן כראש ממשלה - ישראל תלך לבחירות נוספות.

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, קרא הבוקר לגנץ, בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, לאפשר דיון בהצעות החוק נגד נתניהו. "לאחר הפיאסקו שליווה אותנו בימים האחרונים, שהסתיים ללא הקמת ממשלה (בינתיים), אני דורש מבני גנץ לאפשר להניח על שולחן הכנסת את 5 הצעות החוק של ישראל ביתנו ולהעניק להן פטור מחובת הנחה, ובמקביל לפעול להקמת ועדה מיוחדת שתעסוק בקידומן", כתב ליברמן.