"הרי נתניהו הזהיר בדיוק ממה שקורה לו עכשיו. זו הסתאבות. כמו בטבע, אם המים לא זורמים - יש ביצה, יתושים ושחיתות. תראה כמה אנשים סביבו מעורבים בפרשת הצוללות. למה במשרד הביטחון אף אחד לא מעורב?", כך אומר ח"כ משה בוגי יעלון בראיון עומק נרחב שיתפרסם מחר במוסף "מעריב־סופהשבוע", שבו הוא מסביר מדוע עבר צד ויצא למלחמה נגד נתניהו, עד כמה התאכזב מבני גנץ ולמה הוא רואה בפירוק של כחול לבן "אסון".

"הרי נתניהו אמר שצריך להגביל לשתי קדנציות", מוסיף יעלון, "אבל הוא מנסה להנציח את שלטונו. נאה דורש, למה לא נאה מקיים? הוא שולט בסדר היום ובתקשורת. זה יום הכיפורים של התקשורת. מה, אין לו תחליף? באמת? לא היה כאן כלום לפניו? רק הוא יודע אנגלית? רק הוא פגש את טראמפ? הכל בזכותו? עד שהוא הגיע, הכלכלה שלנו הייתה תפוזים? אנשים באמת מאמינים לזה? מה, בני גנץ לא פגש את טראמפ? גם ההייטק בזכותו? תראה כמה אנשי הייטק עוזבים את הארץ. זה מה שמדאיג אותי, שאנשים יבינו שהמדינה הזו מושחתת ופשוט יוותרו. זו מלחמה על המדינה, לא פחות".

גנץ ואשכנזי ייכנסו לממשלה, ישפיעו מבפנים, בני יהיה ראש ממשלה עוד שנה וחצי. לא עדיף מהמשך התעקשות על עקרונות? להיות בפנים.
"אני הייתי בפנים. אז מה? זה מנע ממנו לעשות את עסקת הצוללות מאחורי גבי? והאישור למכור צוללות למצרים? תראה איך הוא עובד. במיליציות. הוא הקים מיליציות ואיתן הוא מנהל את המדינה. מה שקרה איתנו בכחול לבן הוא החמצה גדולה. אסון. גם הדג שנבלע על ידי הכריש חשב שישפיע מבפנים. בני לא נכנס מתחת לאלונקה. הוא נכנס מתחת לאפריון שעליו יושב נתניהו".

דיברת עם גנץ? דרשת הסברים?
"כן. היינו אמורים לבחור במאיר כהן ליו"ר הכנסת על פי סיכום מוקדם בקוקפיט. ואני אומר לבני: 'התחייבת. אם אתה לא מצליח לשכנע את יאיר לוותר על מאיר כהן, אתה צריך לקיים את ההתחייבות'. ובני מתחמק ממני. אני אומר לו: 'בני, אתה מפרק את כחול לבן!', ואני מביט בו ורואה שקרה משהו. אני אומר לו: 'בני, תזכור, רק אל תפרק את כחול לבן. התחייבנו. יש לנו שליחות'. והוא לא מסתכל לי בעיניים. וכשאני שומע שהוא הגיש את מועמדותו ליו"ר הכנסת, אני מבין שהוא חצה את הרוביקון, ואני רץ אליו פעם נוספת ואומר לו: 'בני, אתה מפרק. אל תעשה את זה. יש לנו שליחות!', אבל אני מבין שזה אבוד. וזו אכזבה ענקית, ופספוס נוראי, ותחושה קשה.

בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)

"בני, אני פונה אליך ברגע האחרון. לזה התכוונת, בני? דיברת על ממשלת חירום שתיאבק בקורונה, ובמקום זה אתה תמצא את עצמך בממשלת חסינות לעבריין נמלט. אתה מלבין את השחיתות שלו. אתה, שהתחייבת לציבור, יחד איתנו בכחול לבן, להחזיר את המדינה למסילה, לחזק את שלטון החוק, לחזק את האיזונים והבלמים שנתניהו מנסה להחליש. אתה שותף לדבר עבירה. עכשיו אתה נדרש לתת יד להפרת החוק. הרי זה לא חוקתי שתמליץ על נתניהו להרכיב ממשלה כי הוא נמנע מקבלת המנדט מחשש בג"ץ. אתה יודע את זה. אתה כופר בעיקר. עוד לא מאוחר. תעצור, בני.

"היום ראש הממשלה שוב צייץ את הפייק ניוז שלפיו ישראל במקום הראשון כמדינה הבטוחה ביותר מפני קורונה. הוא עושה את זה בלי בושה, כשהנתונים הרשמיים מראים שבתחלואה אנחנו במקום ה־200 מתוך 225 מדינות, ובתמותה - במקום ה־175. אז לא, זה פשוט לא נכון. ראש הממשלה איים עלינו במיליון חולים ועשרת אלפים מתים. זה היה שקר. השיקולים הפוליטיים שלו גוברים על שיקולי המאבק במגיפה. אם השיקולים היו ענייניים, הוא היה מעביר מזמן את סמכויות ניהול המשבר למשרד הביטחון. תקראו את האלופים במיל' גיורא איילנד ואיציק בן ישראל. הם לא פוליטיקאים.

"מספרים לנו כל ערב שאנחנו הכי טובים והכי מוצלחים כי יכלו להיות כאן עשרת אלפים חולים. ואתה מסתכל על המצב האמיתי ולא יודע אם לצחוק או לבכות. על הזנחת מערכת הבריאות, על אי־הטיפול בבתי האבות, על המדיניות המבולבלת בבדיקות, במסיכות, במה לא. למשרד הביטחון יכולת אדירה של רכש ברחבי העולם. רק עכשיו מפעילים אותה, ועוד תחת יוסי כהן. למה? הכל משיקולים פוליטיים ויריבויות ילדותיות עם נפתלי בנט. מדובר במצג שווא, בהונאה. יש כאן כשל חמור בטיפול בקורונה, הופכים אותו באמצעות שקרים להצלחה אדירה".

מתי תוותר? אתה לא מתייאש?
"לעולם לא אתייאש. לעולם. יש כאן מדינה. היא לא מובנת מאליה. נלחמתי עליה כל חיי ואמשיך להילחם עליה".

בשלב זה מוציא יעלון עותק של ספרו "דרך ארוכה קצרה", שראה אור בשנה שעברה במהדורה חדשה, ומקריא לי את ההקדשה בקדמת הספר לחבריו לנשק ולרעיו משנות השירות הארוכות, שנפלו בקרב. "אני עושה את זה עבורם. אני נשבעתי לא לאכזב אותם. לעולם לא אתייאש ולעולם לא ארים ידיים".

הראיון המלא מחר במוסף "מעריב־סופהשבוע"