שמעתי כי צריכת אשלגן מסייעת לירידה במשקל. האם זה נכון?
“כן. לפי מחקר שבוצע בישראל ובדק 64 אנשים עם BMI גבוה (מעל 30), השמנה בטנית (היקף מותן גבוה יותר מהיקף ירכיים), וגם עם סוכרת ושומנים בדם, נמצא קשר בין צריכת אשלגן לבין הירידה במשקל. ככל שכמות האשלגן שצרכו המשתתפים הייתה גבוהה יותר – הירידה במשקל הייתה גדולה יותר. ידוע גם כי אשלגן, המצוי בכמות גדולה בפירות ובירקות, בדגים ובבשר, דרוש לוויסות לחץ הדם, לתפקוד העצבים, לתפקוד הלב ולהפחתת הסיכון לסוכרת, ללחץ דם גבוה ולמחלות לב. כמות האשלגן הדרושה למבוגרים היא 4,700 מ”ג ליום. שלושת המזונות שבהם קיימת כמות גבוהה של אשלגן הם: שעועית לבנה (1,795 מ”ג ל־100 גרם), עדשים ירוקות (955 מ”ג ל־100 גרם) וגרגירי חומוס (875 מ”ג ל־100 גרם). כמו כן, אשלגן קיים גם בשקדים, פטרוזיליה, שיבולת שועל, אגוזי מלך, תפוח אדמה, בשר בקר, בננה וברוקולי”.

האם פריכיות באמת מתאימות לדיאטה?
“ב־100 גרם לחם יש כ־200־180 קלוריות. ב־100 גרם פריכיות יש כ־360 קלוריות – נתון כפול, פחות או יותר. ההבדל נובע ממשקלה של יחידה, שהרי פריכית היא מוצר אוורירי ששוקל גרמים בודדים ליחידה. הבעיה מתחילה כשמבינים שאוויר, למרבה הצער, פחות משביע מאוכל, ולכן הפריכיות יהיו פחות משביעות מלחם. בעיה נוספת עם פריכיות היא שלרוב נשים על כל אחת מהן ממרח, בניגוד ללחם שמכינים ככריך. כך, בחמש פריכיות של 20 קלוריות נמרח לרוב כחצי קופסת גבינה (במקום כף אחת בכריך לחם), וכתוצאה מכך נכפיל את כמות הקלוריות בארוחה. היצע הפריכיות בשוק גדול מתמיד. אם בחרתם בפריכיות לתפריט שלכם, ובמיוחד בפסח, תוכלו לבחור בין פריכיות תירס או אורז, ולא צריך לפחד מפריכיות אורז מלא. תוכלו לצרוך פריכיות בארוחה או כנשנוש ביניים, כאשר 15 יחידות של פריכיות מיני בטעמים שוות ערך לכ־150 קלוריות”.

האם זה נכון שמזון ללא גלוטן יותר דיאטטי, והאם לחם כוסמין (אחרי הפסח) עדיף על לחם מקמח מלא?
“התשובה לשאלה הראשונה היא לא. ויתור על גלוטן לא מבטיח ירידה במשקל, מדובר במיתוס. בשוק יש שלל דברי מתיקה וקינוחים ללא גלוטן, ותוכלו גם להכין בבית מוס שוקולד מוצלח ללא גלוטן. מזה, עם זאת, לא תרזו. גלוטן הוא חלבון של החיטה, שתפקידו הוא ליצור קשרים יותר טובים בזמן הלישה של הבצק. מאכלים ללא גלוטן הם לרוב יותר דחוסים, יותר כבדים, ולכן גם עם ערך קלורי גבוה יותר. שמרו על האיזון. באשר לשאלה השנייה: קמח חיטה מכוסמין אפשר למצוא גם בקמח לבן וגם במלא. בכל בחירה שלא תעשי, זכרי כי לכל קמח מלא יתרונות על פני כל קמח לבן. הסיבה לכך היא שבקליפה של גרגירי החיטה נמצאים כל הסיבים התזונתיים, הוויטמינים, הסידן והברזל. לכן, כאשר מנפים את הקליפה מאבדים את כל הערך התזונתי”.

אני יודעת שבחיתוך ירקות נפגע ערך הוויטמין C שלהם. האם, כשקוצצים סלט, פוגעים בערכים בריאותיים נוספים?
“זה נכון, אבל גם ויטמין C לא נעלם מיד. בטח לא אם קוצצים סלט ויושבים לאכול אותו. כך או כך, שאר המרכיבים – הסיבים התזונתיים, ויטמין A, ויטמין K וחומצה פולית – לא מתפרקים כל כך מהר כמו ויטמין C”.

מהו הערך התזונתי של ארטישוק? וגם: מה דעתך על חצילים? ולמה נטורופתים לא ממליצים על אכילתם?
“ארטישוק הוא ירק מעולה. יש בו מעט מאוד קלוריות, יש בו ברזל והוא אפילו בסדר גמור גם כשהוא מגיע בקופסת שימורים (אבל כמובן, עדיף להימנע ככל האפשר מחומרים משמרים). לגבי חצילים, זו שאלה מעולה והתשובה לא חד־משמעית. חצילים שייכים למשפחת הסולניים, ובחלק מהמקרים הם לא טובים לסובלים מבעיות בבלוטת התריס או במפרקים. בעבר עשיתי קורס צמחי מרפא וגם שם טענו כי חצילים נחשבו בעבר לרעל. החוויה היחידה שלי היא במגע עם חצילים, אחרי שקליתי אותם, וחשתי כי המגע שלהם עם העור הוא מעט צורב. אני יכולה לשער כי צריבה שכזו יכולה להתרחש גם בתוך מערכת העיכול”.

אני אוהב לאכול בבוקר דגנים עתירי סובין עם יוגורט וכף חמאת בוטנים. האם מדובר בארוחת בוקר טובה?
“זו ארוחת בוקר נפלאה בתנאי שאתה לא צריך לרדת במשקל, שכן כף אחת של חמאת בוטנים שוות ערך לכ־200 קלוריות”.

איך נגמלים מסוכר, ובפרט מסוכר לבן?
“לצערי, אין לגמילה מסוכר דרך שונה מכל גמילה אחרת. צריך להפסיק איתו באחת, ולהתמודד עם כמה ימים לא קלים. אחר כך, פתאום, את תראי שאת בכלל לא אוהבת מתוק. זה קרה לי עם שוקולד. ב־5 באפריל 2008 ראיתי שאני אוכלת יותר מדי שוקולד והחלטתי שאני מפסיקה. היו לי כמה ימים קשים, שבמהלכם פתחתי שוב ושוב את המגירות כדי לראות אם נשאר שם שוקולד. לאט לאט זה עבר, עד שאחרי כמה חודשים שכחתי מזה לגמרי. בהמשך, האהבה למתוקים הלכה ונעלמה, וכיום גם אם תשימי לי שוקולד מול העיניים, בכלל לא בא לי עליו”. ד

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM