מגפת הקורונה שהחלה בדצמבר 2019  בעיר ווהאן, שבמחוז חוביי בסין, התפשטה בעולם וחדרה לישראל בפברואר 2020. ההתמודדות עם התפרצות הנגיף בישראל הייתה מחמירה יחסית למדינות בעולם, בהובלת משרד הבריאות ובכללן בידוד בית, ביטול אירועים המוניים ומתן טיפול רפואי בבתי החולים למי שהתגלו כחולים. מספר הטסים מישראל אל מחוצה והמגיעים אליה צומצם בהדרגה. עם התגברות המגפה נדרשו משרדי ממשלה נוספים להתמודד אתה, ובהם  משרד האוצר שהתייחס לבעיות הכלכליות שיצרה המגפה, ומשרד הביטחון, שנערך לשילוב צה"ל בטיפול באוכלוסייה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע תכופות באופן אישי על צעדי הממשלה ועל כללי ההתנהגות הנדרשים. 

במאבק במגפת הקורונה שותפים גופים רבים, מד"א, בתי החולים, צוותי הרפואה, יחידות צה"ליות כמו הצנחנים, גולני, קומנדו, משטרת ישראל, קופות החולים, כמו גם ארגוני חברה אזרחית כגון ער"ן ואגודת ניצן ועוד. החברה על גווניה, אומנים, ערוצי התקשורת, התגייסו והתוצאות יחסית למדינות בעולם גילו התמודדות ניכרת עם המגפה. השותפות בין המגזר הממשלתי, העסקי והאזרחי הייתה כבירה. 

בתוך  זאת, בלט ארגון אחד בסיוע ובהנהגת החוסן האזרחי - פיקוד העורף. פיקוד העורף הוא פיקוד מרחבי בצה"ל אשר הוקם בשנת 1992 ועוסק בהגנה אזרחית. ייעודו הוא חיזוק החוסן הלאומי והצלת חיים. במאבק במגפת הקורונה, הוטלו על פיקוד העורף משימות רבות ונדמה כי חייליו נמצאים בחזיתות השונות והמגוונות של המאבק בנגיף. והכל בצנעה, בנחישות וביושר. פיקוד העורף נקרא לסייע למשרד הבריאות ולעשות את כל מה שמערכת הביטחון מטילה עליו.

בתוך כך, פיקוד העורף לקח אחריות על תרגום הנחיות הדרג המדיני לכללים של עשה ואל תעשה ולהבהיר את הרציונל מאחורי ההחלטות. פעילות פיקוד העורף נעשית מול הרשויות המקומיות, תוך ליווי הרשויות, הגדרת התפקיד של הרשויות והנחייה. פעילות פיקוד העורף מבוצעת ביעילות בהקמת 'מלונות הקורונה' בשיתוף הנהלות המלונות, אליהם הועברו חולי הקורונה. לא פלא הוא כי הצלחת פיקוד העורף, בניהול המשימות השונות הובילה לידי כך כי פיקוד העורף קיבל את האחריות לטיפול באוכלוסייה המבוגרת בישראל. משרד הביטחון נדרש לגיבוש תוכנית לאומית בנושא למתן מענה לצורכי האוכלוסייה המבוגרת, בהם מזון, צרכים רפואיים, שהות ממושכת בבידוד, קשישים עריריים ועוד. פיקוד העורף נבחר לפעול מול הרשויות המקומיות למיפוי אוכלוסיית הקשישים וצורכיהם השונים, להגביר את ההסברה לציבור, ולתגבר את המוקדים הלוגיסטיים בנקודות השונות. 

כשמגפת הקורונה התפרצה במוקדים של אוכלוסיות חרדיות ובראשן העיר בני ברק גם שם היה פיקוד העורף. על פיקוד העורף הוטלה האחריות על הסיוע האזרחי בבני בברק. כך, גם פעל פיקוד העורף לגיוס סלבס חרדים כמו אברהם פריד, יעקב שוויקי, ישי ריבו, יונתן רזאל, שולי רנד, ליאור אלמליח ועוד רבים מהשמות הכי גדולים במוזיקה החסידית, היהודית והפייטנית, כדי לקרוא לציבור החרדי להישאר בבית. 

קצרה יריעה מלתאר את פעולות פיקוד העורף. פיקוד שבדרך כלל נחבא אל הכלים בעשייתו החשובה. נדמה כי ראוי לקראת יום העצמאות הקרב ובא לציין את תרומתו החיובית והמיוחדת לחברה ולמדינה, אם בהענקת פרס ישראל או בהדלקת משואה.

הקטגוריה של תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה בפרס ישראל החלה להינתן בשנת 1972. מאז ארגונים רבים קיבלו את פרס ישראל על תרומתם לחברה ולמדינה. על אלה ניתן למנות את 'יד ושם', החברה להגנת הטבע, קבוצת דגניה א', הטלוויזיה הישראלית בערבית, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, התזמורת האנדלוסית הישראלית, הגבעטרון, ג'וינט ישראל, נעמת, ויצו, התאחדות התעשיינים, הסוכנות היהודית ועוד. 

בשנת 1984 קיבל הנח"ל (נוער חלוצי לוחם) את פרס ישראל על תרומה לחברה ולמדינה. ומאז לא קיבל ארגון צה"לי את הפרס. נדמה כי ראוי השנה 2020 להעניק לפיקוד העורף את פרס ישראל, גם הדלקת משואה תהיה חלופה מתאימה.

הכותב הוא דיקן ביה"ס לממשל ולחברה במכללה האקדמית ת"א־יפו, נשיא האגודה הישראלית למדע המדינה ופרופסור אורח באוניברסיטת ניו יורק