'יום האסיר', בו מציינים הפלסטינים הזדהות עם אסירים הכלואים בישראל, יחול מחר (שישי) אך בעקבות משבר הקורונה שמגביל את היציאה למרחב הפתוח, לא צפויות להתקיים הפגנות, עצרות ומחאות בשטח, והוא יצויין בעיקר באמצעים דיגיטליים וברשתות החברתיות.

בדו"ח מיוחד של המשרד לנושאים אסטרטגיים, שהוגש לגורמי ממשל נאמר כי ״השנה אנו מזהים פעלתנות גבוהה מצד השחקנים המרכזיים העוסקים בסוגיית האסירים בזירה הפלסטינית ובעולם הדה-לגיטימציה לישראל. כך, ברמת ההנהגות הפלסטיניות, חמאס ופת"ח עוסקים בסוגית האסירים תדיר. קונקרטית, ראש הממשלה הפלסטיני, אשתייה, תבע לשחרר את כל האסירים המבוגרים, החולים, הנשים והילדים. אשתייה קרא להשתתף בקמפיין הסולידריות עם האסירים ברמה המקומית והבינלאומי״.

בנוסף צוין בדו"ח כי ״ברמת ארגוני הדה לגיטימציה בזירה הפלסטינית, ארגון אדמיר, אשר לו קשרים הדוקים לארגון הטרור, חז"ע, החל בקמפיין בינ"ל כבר בסוף חודש מרץ. הקמפיין כלל העלאת סרטונים בשלל שפות ברשת שנועדו לעודד את האסירים ולהפעיל לחץ על ישראל לשחררם״. 

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, קיים דיון הערכת מצב מיוחד עם גופי הבטחון והחירום, שנערך בוידאו בהשתתפות מ״מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, מ״מ נציב שב"ס גונדר אשר וקנין, נציב כב״ה רב טפסר דדי שמחי, ובנוסף, נציגי המל"ל, צה״ל ומד״א.

בדיון ביקש השר ארדן שהארגונים יכינו תכנית אסטרטגית לשינוי פעילותם והתאמתה ל״חיים בצל הקורונה״. שינוי שיחייב מבנה ארגוני אחר ושינוי סדר עדיפות. בנוסף, הנחה השר את המשטרה לתת דגש על אכיפה בלתי מתפשרת כנגד אירועי פשיעה לאומנית.

עוד צוין על ידי צמרת הממשלה בהערכת המצב, כי ״השנה אנו מזהים פעלתנות גבוהה מצד השחקנים המרכזיים העוסקים בסוגיית האסירים בזירה הפלסטינית ובעולם הדה-לגיטימציה לישראל. כך, ברמת ההנהגות הפלסטיניות, חמאס ופת"ח עוסקים בסוגית האסירים תדיר. קונקרטית, ראש הממשלה הפלסטיני, אשתייה, תבע לשחרר את כל האסירים המבוגרים, החולים, הנשים והילדים. אשתייה קרא להשתתף בקמפיין הסולידריות עם האסירים ברמה המקומית והבינלאומי״.

יחד עם זאת, השר התייחס גם לחג הרמאדן, שיחול בשבוע הבא, והנחה את המשטרה להתכונן לאכיפה רחבה במהלכו, ואף ציין כי ״הוא האתגר הגדול ביותר שצפוי בפניי המשטרה בחודש הקרוב״. לבקשת ארדן, זוהי המשימה שצריכה להיות כעת בעדיפות עליונה. הכנה שכוללת הסברה בכלי התקשורת בערבית, פנייה לציבור הערבי וארגון מפגשים עם הנהגת הציבור הערבי, להעלאת מודעות בכפרים ויישובים במגזר.

כאמור, התפשטות הקורונה במגזר הערבי ממשיכה. אמש, הודיע דובר צה״ל כי התקיים דיון הערכת מצב בעניין הסיוע הצבאי לאזרחים, בראשות מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, ובהשתתפות ראשי הרשויות של המגזר. בין השאר עלה כי מאז החלה חלוקת המזון במגזר הערבי לפני כשבועיים, חולקו מעל ל-185,000 מארזים למשפחות. בנוסף, מסרו בדיון כי גויסו כ-80 אנשי מילואים יעודיים לרשויות הערביות בכל רחבי הארץ, בנוסף למשרתים הפזורים בשטח.