התפשטות הקורונה בישראל: משרד הבריאות הודיע הערב (שישי) כי מספר החולים המאומתים בישראל עומד על 12,982, בהם 162 במצב בינוני ו-168 במצב קשה. כאמור, מהנתונים עולה כי ביממה האחרונה נרשמה ירידה של 7.2% במספר החולים הקשים וירידה של 11% במספר המונשמים - שעומד כעת על 122. מספר הנפטרים עלה ל-151, אך ניתן למצוא קצת אופטימיות במספר המחלימים שממשיך לעלות, ועומד נכון להיום עד 3,126. עוד הודיעו כי אתמול בוצעו בישראל 11,908 בדיקות קורונה.

לאורך היום, נמסר על מותם של תשעה חולים. בית החולים איכילוב הודיע על מותה של חולה כבת 70 עם מחלות רקע, שהגיעה מהבית. בית החולים תל השומר הודיע כי חולה בת 90, שסבלה ממחלות רקע, נפטרה במחלקת הקורונה. חולה קורונה כבן 70 נפטר בבית החולים מעייני הישועה. במרכז הרפואי ציינו בהודעתם כי הוא לא סבל ממחלות רקע. עוד נמסר: "ארבעה חולים מונשמים נגמלו היום מהנשמה וחל שיפור במצבם, בנוסף ישנם תשעה מונשמים במצב קשה, וכל היתר במצב בינוני וקל. סה"כ בבית החולים מאושפזים כעת 45 חולים במחלקת כתר (קורונה)".

במקביל, דווח על מותם של חמישה אנשים שמתו מהנגיף: בת 76 שסבלה ממחלות רקע ונפטרה בבית החולים וולפסון בחולון, בת 84 שנפטרה בבית החולים שערי צדק בירושלים, תושבת ירושלים בת 96, דיירת "מעון הורים" בבירה שנפטרה בבית החולים הלל יפה בחדרה, אישה בת 91 מבית האבות "עמל" ברעננה שנפטרה בבית החולים מאיר בכפר סבא ותושב חיפה בן 66 שנפטר במרכז הרפואי כרמל.

בתוך כך, בית החולים רמב"ם בחיפה הודיע כי מחלקת ניתוחי לב בבית החולים הוכנסה היום לבידוד למשך מספר ימים עקב חשיפה אפשרית לחולה מאומת ששהה במחלקה עד ה 10 לאפריל. בהודעת בית החולים נמסר: "האיש, תושב נהריה, ליווה את בנו שעבר ניתוח במחלקה. בדיקה שעבר האיש, שנדבק ככל הנראה מחשיפה לקרוב משפחה בבידוד בית, מצאה בוודאות שהוא חולה והוא אושפז היום בבוקר בבית החולים בנהריה".

עוד ציינו כי "הבידוד של מחלקת ניתוחי לב יהיה מדורג לפי החקירה האפידימיולוגית ולפי תאריכי החשיפה של הצוות הרפואי, הסיעודי והלוגיסטי לחולה. רופא מומחה אחד שלא נחשף לחולה ישמש כרופא התורן במחלקה בימים הקרובים. במחלקה שוהים כעת שמונה חולים שגם הם יהיו מעתה בתנאי בידוד. הניתוחים שצפויים לחלקם יידחו ובמקרה חירום תספק מחלקת ניתוחי לב בבית החולים "כרמל" בחיפה גיבוי למחלקה ברמב"ם. עקב הבידוד יידחו במספר ימים גם פעולות משותפות של מחלקת ניתוחי לב ומחלקת צנתורי לב. את משימות הסיעוד יספקו אחיות ממחלקות אחרות ברמב"ם שהועברו למחלקה. ד"ר מיקי הלברטל מנהל רמב"ם קיים היום אחה"צ תחקיר מקיף של האירוע ודיווח הועבר למשרד הבריאות. בשלב זה לשמחתנו איש מהצוות לא דיווח על סימפטומים כלשהם".

בית החולים רמב''ם (צילום: שי לוי, פלאש 90)
בית החולים רמב''ם (צילום: שי לוי, פלאש 90)

בתוך כך מסר בית החולים אסותא באשדוד כי בבדיקה חוזרת שנעשתה למספר חולים, נמצא כי הם לא נדבקו בקורונה. בהודעה צוין כי ביום רביעי האחרון התאשפזו בבית החולים מספר מטופלים מהמוסד הגריאטרי בית הדר, לאחר שנטען כי נמצאו חיוביים לנגיף. בבדיקה חוזרת שנעשתה הפעם על ידי בית החולים נמצא כי המטופלים אינם חולים בקורונה. פרטי המקרה הועברו למשרד הבריאות.

במרכז הרפואי ברזילי אירע מקרה דומה, כאשר שני חולים מבית הדר אובחנו כחולים בקורונה, אך לאחר שתי בדיקות חוזרות עלה כי מדובר בטעות. במקביל, התגלו 29 חוסים קשישים בבית האבות "זהבית" באשקלון שנמצאו כנשאים של הנגיף, אך לא סבלו מסימפטומים. מחשש שגם במקרה זה מדובר בבדיקה מוטעית, יזם מנהל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי , בדיקה חוזרת ל-29 החולים, ממנה עלה כי הם שליליים לנגיף. שלושה דיירים נוספים שנבדקו נמצאו שליליים לנגיף גם הם. במהלך שעות היום ביצע פיקוד העורף חיטוי יסודי בשטחים הציבוריים במוסד, והנהלת עמיגור העבירה מזון לדיירים שהוכנסו לבידוד.

מוקדם יותר פנה ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג אל מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וביקש כי יבוצעו בדיקות מדגמיות לאיתור נגיף הקורונה בבתי האבות שברחבי העיר פתח תקווה.

ראש העירייה ציין כי בעיר תשעה בתי אבות ומרכזים סיעודיים, בהם מתגוררת האוכלוסייה הנמצאת בסיכון הרב ביותר, הקשישים והקשישות.
הוא ביקש כי הבדיקות לאיתור החולים יבוצעו בקרב הקשישים ובכך תימנע התפרצות המגפה בקרב הדרים במוסדות אלה.

גרינברג אמר כי "יש לקבל תמונת מצב מעודכנת לגבי בריאותם של הקשישים והקשישות הגרים בבתי האבות כדי למנוע מצב בריאותי מסכן חיים. אנו נעשה כל שניתן כדי להגן על דרי המוסדות הסיעודיים ובתי האבות, ונדרוש כי יעשו במקום בדיקות לאיתור הנגיף במטרה לשמור על בריאותם של דיירי הבתים ובריאותם של אנשי הצוות".

אמש עדכן המשרד כי עד ביום רביעי בוצעו 9,269 בדיקות קורונה בלבד. מדובר על ירידה לעומת הימים האחרונים, כאשר ביום שני בוצעו 10,401 בדיקות, וביום שלישי 11,501, כך שמשרד הבריאות עמד לראשונה ביעד שהציב לעצמו לפני כשבועיים, שכלל עמידה ב-10,000 בדיקות מעבדה ליום. אולם, לפי התוכנית האמורה, בשלב זה מספר הבדיקות היה אמור לעמוד על 20 אלף.

בנוסף אתמול פורסמו נתוני המשטרה המעודכנים למשבר הקורונה, מהם עולה כי נפתחו 195 חקירות בחשד להפרת בידוד, מאז תחילת ההתפשטות. כמו כן, התקיימו גם 49 חקירות בחשד להפצת הודעות כזב. בנוסף צוין כי עד כה נבדקו למעלה מ-96,300 חייבי בידוד, וכן 6,093 חולי קורונה מאומתים השוהים בבתיהם. בסה״כ מתחילת האכיפה לפני כחודש נרשמו 36,751 דו״חות וכן הוצאו צווי סגירה ל-129 בתי עסק שהפרו את ההוראות.