התפשטות הנגיף במגזר הערבי: נואל אבו אל-חומס (78), משכונת עיסאוויה במזרח ירושלים, הלכה לעולמה היום (שבת) בבית החולים שערי צדק לאחר שנדבקה בנגיף הקורונה. המנוחה, שסבלה ממחלות רקע, היא הקורבן הראשון ממזרח ירושלים. מבית החולים נמסר כי במהלך היממה האחרונה, הידרדר מצבה עד שנפטרה.

בקרב בני המגזר הערבי, ישנם, נכון לרגע זה, למעלה מ-560 חולי קורונה, כאשר העיר דיר אל-אסד שבגליל מובילה במספר הנדבקים. עם עליית מספר הנדבקים במגזר, נכנסה לתוקף הגדרת דיר אל אסד ובענה כאזור מוגבל. על פי ההוראות, נאסרה הכניסה והיציאה מהיישובים.

בתוך כך, החל מיום ראשון, תחל קופת חולים כללית לבדוק אנשים הנחשדים כנשאי הנגיף גם בכפרים הבדואים הלא מוכרים בנגב. מבצע הבדיקות יתחיל בכפר אבו תלול ובהמשך יעבור לאל-סייד וואדי א-נאעם.

נואל אבו אל חומס (צילום: באדיבות המשפחה)
נואל אבו אל חומס (צילום: באדיבות המשפחה)

בתוך כך, הודיע משרד הבריאות כי החל מהיום, יעלה קמפיין הסברה רחב היקף לקראת הרמדאן, שיחל ב-23 באפריל, בהובלת אגף ההסברה של המשרד ובשיתוף מלא עם לשכת הפרסום הממשלתית ומטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה. 

המסרים העיקרים של הקמפיי כדי למנוע התפשטות קורונה במגזר הערבי נוגעים לתפילת סיום הציום רק עם בני הבית, ארוחת סיום הצום ללא אורחים ואירוחים, רק במסגרת חוג מצומצם של בני המשפחה. 

לא ר

קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
ק הרשויות הביעו דאגה להתפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה הערבית, וביישובים הערביים עצמם מורגשת בהלה. במועצה המקומית כאבול הורגשה בהלה במהלך השבת, זאת לאחר שהתברר כי צעיר תושב דיר אל אסד השתתף במסיבת יום הולדת בה השתתפו 50 צעירים נוספים.

בדיר אל-אסד דווח כי מספר חולי הקורונה עלה ל-79, אז הגיב ראש המועצה, אחמד דבאח, ואמר כי "אי מילוי ההוראות והרשלנות הביאו אותנו למצב הזה". הרמקולים במסגדים שימשו לתפילה פומבית להחלמת כל הנדבקים ולהרחקת המגפה מהישוב. גם ראש מועצת בענה, עלי חליל, הזהיר מפני הידרדרות המצב בישוב שלו.

מיוזמות אברהם נמסר, כי "ההכרזה על דיר אל אסד כאזור מוגבל היא צעד חשוב ונדרש - אסור לדבר על חזרה לשגרה בחברה הערבית; ברמדאן יש להגביל את התנועה בכל מוקד התפרצות בחברה הערבית, במיוחד בשעות הערב".

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים של יוזמות אברהם, הגיבו על ההכרזה על דיר אל אסד כאזור מוגבל: "הקורונה הגיעה באיחור של שבועיים לחברה הערבית, שנמצאת בסכנה גבוהה במיוחד לתחלואה גבוהה. לקראת הרמדאן, ובשל ההתפרצות המאוחרת של המגפה, אסור לדבר על חזרה לשגרה ביישובים הערביים ויש אף להגביר את האכיפה כעת. במהלך הרמדאן יש להטיל מגבלות בשעות הערב והלילה, תוך תיאום עם ההנהגה והרשויות המקומיות".

בתוך כך, יוזמות אברהם שלחו נייר עמדה לוועדת הקורונה בכנסת, בקריאה להמשיך ואף להגביר את המגבלות בחברה הערבית בתקופה הקרובה, לקראת הרמדאן, תוך מתן דגש על יישובים עם תחלואה גבוהה. בין ההמלצות בנייר העמדה: סגר לילי ממוקד במוקדי ההתפרצות, הגדלת כמות הבדיקות וניטור מצב התחלואה, התחלה מיידית של אכיפה נוקשה יותר של התקנות, הסברה בחברה הערבית וקמפיינים ממשלתיים להעלאת המודעות לקיום מנהגי החג בהתאם להנחיות החדשות, מניעת תפילות המוניות, הגבלות על מסחר ומסעדות לצד הקלות בנקאיות ונגישות לאשראי, ועוד.

קורנה - שאלות ותשובות