במסגרת שלל האילוצים הבריאותיים שכפה עלינו משבר הקורונה, הפעלת אסטרטגיית היציאה מהסגר הנוכחית היא המינימום ההכרחי. לו הדבר היה תלוי במנכ”ל משרד הבריאות, פתיחת העסקים שנועדה להיום הייתה נדחית לפחות עד לתחילת מאי. מבחינתם, הקורונה וצ’רנוביל הם היינו הך - והרי הנגיף עדיין לא נעלם, לא רקחו שיקוי פלא לנדבקים והחיסון לא נראה באופק. גם הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים אינם חוזרים לשגרה, מה שיקשה על כ־430 אלף הורים לילדים עד גיל 9 לחזור בבטחה לעבודה.

אז מה בכל זאת גרם לפתיחתם הצפויה, ויש יאמרו המוקדמת מדי, של חלק מבתי העסק והחזרה החלקית לשגרה? הסיבה העיקרית היא לחץ עצום שהופעל בשבוע האחרון על ידי ראשי כל הארגונים העסקיים, בגיבוי שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן, על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הם טענו שנזקי הסגר הכפוי וההרס הכלכלי עלולים להיות גבוהים עשרות מונים מנזקי הקורונה גם בחיי אדם. חזרתם לפעילות של כ־200 אלף עסקים קטנים, בהתחשב בנסיבות, היא הישג לא רע לעצמאים בהנהגת עו”ד רועי כהן, נשיא ארגון להב. כהן מצדו לחץ בכל הכוח ללכת על פתיחה מלאה של העסקים, אבל יסתפק בפתרונות חלקיים.

העסקים שייפתחו בשלב הראשון הם כמובן חנויות מזון, כלי בית, מוצרי חשמל, ציוד משרדי, מחשבים, אופטיקה ומכבסות. בחירתם נעשתה מתוך הנחה שמדובר בבתי עסק החיוניים להמשך תחזוקת החיים הבסיסיים. אלה יהיו רשאים לפעול, ובלבד שיקבלו קודם “תו סגול” המאשר כי הם עומדים במגבלות החמורות של שמירת היגיינה, הפרדה בין המוכר לבין הקונה, רישום מוקפד של הנכנסים לבית העסק, הצטיידות במסיכה ושמירה על בידוד במרחב עבודה משותף. בשלב זה מדובר בפיילוט, ולא נראה לעין כי משרד הבריאות בכלל ערוך למהלך אדיר כזה.

קורונה: הדיזנגוף סנטר בת״א ריק מאדם (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: הדיזנגוף סנטר בת״א ריק מאדם (צילום: אבשלום ששוני)

אלה שיישארו סגורים מקוטלגים כעסקי לייף סטייל ש”לא נורא” שיישארו סגורים: מדובר בחנויות הלבשה, אופנה, הנעלה וצעצועים וגם מספרות ומכוני יופי. וכמובן, רשימת הסגורים לא תהיה מלאה ללא כל עשרות אלפי המסעדות, בתי הקפה וסוכנויות הנסיעות.

בעלי העסקים הקטנים שואלים, ובצדק, מדוע חנות הלבשה והנעלה תישאר סגורה, בעוד שחנות האופטיקה שממול תיפתח. הרי ברור שללא מסחר קמעונאי מלא לא ניתן יהיה לפתוח את הקניונים ו־350 אלף עובדים יישארו בחופשה ללא תשלום. באוצר יענו שמי שייפתחו הם “עסקים חיוניים”. ארגוני העצמאים ישיבו מצדם שגם מספרה או קוסמטיקאית הן “עסק חיוני” לבריאות הנפש. כדי לצעוק את העמדה הזאת בראש חוצות תיערך היום הפגנה גדולה של ארגון הקוסמטיקאים שקצה נפשם במדיניות הסגר.

לכל העסקים שלא ייפתחו אין בשלב זה שום אופק עסקי. הם לא יוכלו ללכת לבנק כדי לבקש אשראי, כי אף אחד מהם אינו מסוגל להתחייב מתי העסק יחזור לפעול ולו גם בצורה חלקית. כל עוד זה המצב, הבנקים יתחייבו לקרנות הסיוע כקרן הצבי. קריסתם המוחלטת היא שאלה של זמן.
לעבודה יחזרו תחת מגבלות גם נותני השירות למיניהם כמו משרדי עורכי דין, רואי חשבון וסוכני ביטוח. כמו כן יחזרו לעבודה נותני שירותים מהמגזר הציבורי כמו עובדי הטאבו ועובדים חיוניים במשרד התחבורה. אלה יאפשרו את חזרתם לעבודה של 5,000 מורי נהיגה ואת פתיחתם המחודשת של חלק מהמוסכים. זה קרה בזכות לחץ של השר אלי כהן.

בצל הקורונה - עסקים סגורים  (צילום: פלאש 90)
בצל הקורונה - עסקים סגורים (צילום: פלאש 90)

מאידך, האוכלוסייה המבוגרת בגיל 67 ומעלה תיאלץ להישאר בבתים ולא לצאת לעבודה, כשמרביתה מקבלת פנסיה. המגבלה שתחול על עשרות אלפי בני הגיל השלישי, שבימים שבשגרה ממשיכים לעבוד ללא בעיה, תפלה אותם לרעה. ההחלטה להשאיר אותם בבית היא בגלל הגדרתם כקבוצת סיכון, לכן מן הראוי גם לדאוג להם לתשלום דמי אבטלה - ולא ברור אם אלה ישולמו.

כדי להצדיק את המשך סגירתם של יותר מ־300 אלף בתי עסק (משיקולי בריאות כמובן), האוצר חייב לספק להם במקביל אופק תעסוקתי. התוכניות שהוצגו עד היום היו פתרונות חלקיים. לדוגמה: ההבטחה לפטור מתשלום ארנונה לשלושה חודשים הייתה שקרית. מתברר שהרשויות המקומיות, ובהן עיריית תל אביב, הונחו לתת פטור חלקי מהתשלום, מה שיעמיד עשרות אלפי מסעדות ובתי קפה הסגורים כבר יותר מחודש בסכנה קיומית.

ארגוני העצמאים ייצאו היום ל"הפגנת הסירים הריקים”, שבה ידרשו מהאוצר להזרים מיידית כספים לעסקים שנפגעו לפי המודלים שהיו נהוגים במבצעים הצבאיים בעבר. בארגוני העצמאים יש תחושה קשה שפקידי האוצר פשוט מתעלמים מהנחיות ראש הממשלה ואינם סופרים אפילו את שר האוצר עצמו. “כל מה שהשגנו עד היום היה רק אחרי מאבק קשה. כנראה באוצר מבינים לצערי רק כוח”, אמר לי כהן.