על רקע המתיחות בין חרדים לחילונים בצל התפשטות הקורונה ביישובים חרדיים, יוזמה חדשה מנסה לשלב בין זיכרון השואה לפיוס בחברה הישראלית. הקונגרס הישראלי, מיזם משותף לאוניברסיטת בר אילן וקרן מנומדין, יערוך מחר, ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, סדרה של מפגשי זום, שמטרתם להפגיש בין חרדים לחילונים לשיח משותף על שואה, גבורה וזיכרון.

"מטרת המפגשים היא להנציח את השואה גם בתקופה הזו", מסביר מנכ"ל הקונגרס הישראלי גלעד וינר, אשר יזם את סדרת המפגשים. "השיחה הזו חשובה במיוחד השנה, על רקע עליית המתח בין הקבוצות השונות באוכלוסייה. בין הכעס החילוני על מה שנתפס כאי קיום של הוראות הממשלה בתקופת מגיפת הקורונה, לבין התדהמה החרדית על הגדרות שהוקמו בין בני ברק לרמת גן והתחושות ההיסטוריות שהצעד הזה עורר, יש צורך בשיחה אמיתית וכנה. שיחה שתנסה להתעלות מעבר לדעות הקדומות וליצור יחד תודעה משותפת של זיכרון השואה, שתאפשר לגשר במשהו על הפערים שנפערו".

במהלך המפגשים ייערכו שיחות על זיכרון השואה, שבהן ידונו בשאלות כיצד יש להנציח את זכר הקורבנות והעולם שאבד, מהם הלקחים ההיסטוריים וכיצד ניתן לעצב זיכרון משותף לציבור החרדי והכללי בישראל. באירוע מתוכננת סדרה ארוכה של מפגשי זום, שייערכו על בסיס מוניציפלי, בין השאר בערים ירושלים, מודיעין, חיפה, רחובות, אשדוד ויבנה.

קורונה בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

המפגשים יתקיימו בשיחות וידיאו ויוגבלו ל־30־50 משתתפים לשיחה, כאשר המשתתפים ינותבו לקבוצות השונות. באירוע, שיחל מחר בשעה 20:30, צפויים להשתתף מאות בני אדם מרחבי הארץ.

"הקונגרס הישראלי" הוקם במטרה לתת מענה למתח המתמשך בין זהותה היהודית לזהותה הדמוקרטית של המדינה, כאשר המפתח לגישור על המתח היסודי הזה הוא תהליך ציבורי רחב היקף של בניית הסכמות. להשתתפות באירועי השיח מחר ניתן להירשם בקישור שמופיע באתר.