הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון החליט להגיש היום (ראשון) עתירה דחופה לבג"ץ נגד משרד האוצר ורשות המסים, במטרה לאפשר לעסקים עם מחזור של 50 מיליון שקל לדחות בחודש את מועד תשלומי מע"מ ומס הכנסה לחודש מרץ.

נשיאת הלשכה איריס שטרק הסבירה את בקשת הדחייה: "המדינה אינה יכולה לדבר בשני קולות. מצד אחד לדבר על להקל על העסקים הקטנים והבינוניים, ובאותו זמן להערים קשיים ולא להתחשב במצב של מחנק אשראי". ב־23 באפריל יהיה צורך להגיש דוחות, ניכויים ומקדמות מס, וב־27 באפריל צריך להגיש את דוחות המע"מ החד־חודשיים. נזכיר כי התשלום כבר נדחה ממרץ לאפריל, אבל זה נעשה ברגע האחרון, כך שבפועל העצמאים לא נהנו מהדחייה.

הדחייה הנוספת נדרשת לנוכח מחנק האשראי של עסקים שאינם יכולים לעמוד בתשלומים. גם הנחיות משרד הבריאות וההגבלות הקיימות מקשות על תהליך הכנת הדיווחים. רוב העסקים לא מקבלים את ההלוואות בערבות מדינה.

רו''ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון (צילום: ניב קנטור)
רו''ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון (צילום: ניב קנטור)

עד כה טופלו רק 600 בקשות מתוך 40 אלף פניות שהוגשו לקבלת הלוואות אלה. המענק הראשון לעצמאים מגיע לממוצע של 4,000 שקל, ועד כה קיבלו אותו 125 עוסקים בלבד. הפעימה השנייה טרם חוקקה ומימושה צפוי רק במאי, ועדין אין קריטריונים ברורים לה.

נוסף לקשיים הכלכליים ישנם גם קשיים בהכנת הדוחות - הן בהכנת המסמכים והאסמכתאות על ידי העסקים והן בהכנת הדיווחים בידי רואי החשבון המדווחים - מאחר שעובדים רבים יצאו לחל"ת.