המשבר הכלכלי המחמיר של רבבות עצמאיים, הוציא היום (ראשון) מאות בעלי עסקים להפגנות מחאה בתל אביב, בירושלים ואף בחיפה. המפגינים דרשו לאפשר לעסקים בענפים נוספים לשוב לעבודה ולאפשר את פתיחת כל החנויות והשווקים וזאת, תוך שמירה על הנחיות הבטיחות, לאחר סגר שנמשך למעלה מחודש ואשר גרם לנזקים כלכליים קשים.

בחוף הצוק בתל אביב הפגינו מאות בעלי עסקים מענפי טיפוח היופי, בהם קוסמטיקאיות, מעצבי שיער ומניקוריסטיות תחת הכותרת – "מחאת המראות, שילמתם תשלמו". בישראל קיימים על פי ההערכות כ-40 אלף עסקים בתחום והחשש הוא שהכוונה להמשך ממושך של האיסור על פתיחת עסקיהם, עלול לגרום לגל של קריסות כלכליות."אין לנו פרנסה מהיום הראשון ואנחנו קורסים", התריע אחד מהמשתתפים.

"קוסמטיקאיות עצרו תשלומים ומבטלות שיקים", ציינה רונית שגב, בעלת חברת הקוסמטיקה המדעית "ביופור" שבאה להזדהות עם הלקוחות ולהפגין ביחד איתן. היא סיפרה שהחברה משווקת מוצרים לכ-3,500 קוסמטיקאיות. "הן האחרונות שיש כוונה להחזיר אותן לעבודה. אין להן הכנסות, אבל ההוצאות נמשכות ויש להן הרבה הוצאות שוטפות. יש ביניהן חד הוריות שכלכלת הבית תלויה בהן והמדינה לא נותנת להן אופק כלכלי", היא אמרה ל"מעריב".

לאחר ההפגנה הסוערת יצאו מאות מפגינים בשיירת מחאה בחוצות תל אביב לקריית הממשלה בצומת עזריאלי. הפגנת מחאה גדולה של עצמאים גם התקיימה מול משכן הכנסת בירושלים והשתתפו בה גם סוחרים בשווקים, הסגורים בשבועות האחרונים. הסוחרים דורשים לאפשר את פתיחת הדוכנים והחנויות לאלתר, תחת מגבלות שמירת המרחק וכללי הבטיחות. במפגינים תמכו ראשי הארגונים החקלאיים, שהגיעו להזדהות והצטרפו לקריאה לממשלה לפתוח את השווקים ולתמוך בעסקים הקטנים.

"הנזק שנגרם לחקלאים ולצרכנים כאחד, בעקבות סגירת השווקים הפתוחים, הנו עצום וכבר עתה היה קשה מאוד לשקמו", הזהיר יו"ר ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, שהגיע מהגליל. לדבריו, הפגיעה הישירה בחקלאים כבר עומדת על למעלה מ-30% מנפח השיווק של תוצרת טרייה וזאת, לצד קריסת המחירים ברשתות המוצפות בסחורה שהייתה בדרך כלל מיועדת לשווקים ולמוסדות השונים.

חברי כנסת מיש עתיד-תל"ם הגיעו להפגין תמיכה במאות העצמאים. "מגיע להם דמי אבטלה כמו לשכירים. מגיע להם מנגנון פיצוי כספי מיידי, כפי שפעלנו באוצר במבצע 'צוק איתן'. מגיעים להם מענקים ממשלתיים, שיימנעו פיטורי עובדים. זה מה שעושים במדינות אחרות זהמה שצריך לעשות גם כאן", ציין ח"כ יאיר לפיד.

לפיד מפגין עם העצמאים (צילום: אלעד גוטמן)
לפיד מפגין עם העצמאים (צילום: אלעד גוטמן)

ח"כ אורנה ברביבאי טענה, כי "כחצי מיליון עצמאים מופקרים. מחאת מוצדקת והם זכאים לקבל את מלוא הזכויות המגנות על השכירים. חובתנו לדאוג ולהבטיח להם חיים בכבוד וחזרה מהירה למעגל העבודה".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין נועד עם בעלי עסקים עצמאיים אשר הפגינו גם מחוץ למשכן הנשיא. המפגינים הגיעו לבית הנשיא לאחר שמחו מול הכנסת. לוסי (45), גננת במערך הגנים הפרטיים לילדים עד גיל 3 ואם לילדה מרמת גן, אמרה לנשיא: "אנחנו לא מקבלים כלום, גם לא מענקים שנאמר כי יועברו אלינו ושרובנו לא קיבלנו. בינתיים אנחנו רק משלמים וצברים חובות".

ריבלין אמר לעצמאים: "צריך להתייחס אל הטעות שלכם, הזעקה שלכם נכונה אבל לא כדאי לאיים. אני יודע שבלי שהילדים יחזרו לגן, ההורים לא יוכל לחזור לעודה ואני יודע שאי אפשר להגן על הציבור על חשבונכם. אני מבטיח לכם שכל מה שאמרתם לי יועבר לאוזני מקבלי ההחלטות". בתוך כך, גם במועדוני הכושר מתריעים מפני המשך סגירתם.

"כל יום שמקבלי ההחלטות נמנעים מלקבל החלטה בנוגע לעתידם של מועדוני הכושר, מעלה בקרב כמיליון איש יושבים בבית את השכיחות של תופעות מסוכנות לחיים, כמו השמנת יתר, בעיות לב ודיכאון", התריעה מנכ"לית קבוצת הולמס פלייס, קרן שתוי. לדבריה, כמעט כמיליון בני אדם שרגילים להגיע להתאמן במכוני הכושר יושבים כרג על הספה ומסתכנים בהשמנת יתר, בחרדות ובבעיות לב. "הקורונה לא עוברת בזיעה כפי שמקובל לחשוב, אלא דרך טיפות רוק ואנו בענף מסוגלים להתגבר על הבעיה בעזרת תכנית שבנינו והגשנו לרשויות. התכנית מבוססת על מחקרים ותכניות דומות שאומצו ברחבי אירופה, במטרה לחזור לשגרת כושר".

"שילמנו כל חיינו - תחזירו לנו"

אלקובי אף התייחס לסוגיה הבוקר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והסביר כי "הם יצאו ראשונים לסגר ולא יודעים מתי הם יחזרו". בהמשך הוסיף ודרש: "שילמנו כל חיינו - תחזירו לנו".

דוידוב: ההקלות בסגר, איך אתה רואה את זה?
"קודם כל כפי שאתם יודעים היום תתקיים הפגנה שמאורגנת על ידי עובדי תעשיית היופי, שהם יצאו ראשונים לסגר ואני לא יודע מתי יחזרו. שימו לב שזה המעסיקים שעובדים קרוב למטופל שלהם או ללקוח שלהם".

יוכפז: ספרים?
"ספרים, קוסמטיקאיות, איפור קבוע - הם כ-40,000 מעסיקים –10,000 שעובדים מהבית".

יוכפז: והם לא על סדר היום?
"לפי הוראות משרד הבריאות הם בכלל לא על סדר היום ומהיום הראשון הם יצאו לסגר ולא יודעים מתי הם יחזרו. הם נמצאים באי וודאות, חלקם הגדול במצב רע מאוד ובקושי עשו את החג הלכתו. למעסיק עצמו אין לו שום זכויות, לא ימי מחלה, לא ימי אבטלה, לא ימי אבלות. הם משלמים מס כמו כל עובד וכמו כל ישראלי ויותר, עליהם מוטלת אחריות כבדה".

יוכפז: עסקים קטנים, אימהות חד הוריות שהעסק שלהן סגור כבר חודש.
"אמת, ממשלת ישראל נתנה הוראה להיכנס להסגר אז קחו אחריות, מי ישלם את השכירויות? את הארנונה? אדוני ראש הממשלה, אתם חייבים לפצות את המעסיקים. זו פקודה שאתם נתתם, שילמנו כל חיינו - תחזירו לנו".

דוידוב: לפתוח או פיצוי?
"קודם כל אני נצמד להוראות משרד הבריאות, חיי אדם חשובים. אנחנו צריכים להישמע להנחיות. זה המקור היחיד שנותן את ההוראות הנכונות והמדויקות. מפיצים צריכים לשחרר בגלל המצב הכלכלי, בגלל שלא רוצים להכניס יד עמוק לכיס ולפצות. מסכנות אותן חד הוריות, אותם אנשים שיושבים כבר חודשיים בבית, הם מנסים לחפש כול מיני תירוצים ואני אומר לכם - עובדים עלינו".

דוידוב: מה הכוונה בפיצוי?
"לעצור מיד את כל תשלומי הארנונה, את המיסים, את הביטוח הלאומי, את כל השוטף, כל הכסף וכל ההוצאות הקבועות צריכות להיעצר לאלתר ומיד. הם לא יכולים לשבת בבית ולהוציא מקופת החיסכון שלהם כמה גרושים שיש להם בשביל להביא אוכל הביתה".

יוכפז: באוצר הבטיחו שלא תשלמו ארנונה, אנשים מתחייבים לשלם?
"יש עובדות בשטח שאנשים עיכבו תשלומים וקיבלו מכתב. פקידי האוצר יושבים שם ומפזרים ערפל שהוא לא ברור, זה פשוט לא ייתכן ש-700,000 עובדי מדינה יקבלו ב-1 לחודש את השכר שלהם, אנחנו אותם אנשים, לא אזרחים סוג ב', הם עשו צבא, משלמי מס, תומכים בעובדים שלהם, יש להם משפחות".

יוכפז: לעובדי המדינה השכר לא נחתך ובעלי עסקים קטנים עומדים בפני התמוטטות?
"בוודאי, עסקים אלה הם משלמי המס שמתוך המס הזה משולמות כל המשכורות של כל הסקטור הציבורי של עובדי מדינה. הם משלמים את המס האמיתי".

דוידוב: כמה עסקים אתה מעריך שלא יתאוששו ביום שאחרי הקורונה?
"אם זה ימשיך במצב הנוכחי, אני מאמין שקרוב ל-50-60% אני לא יודע אם יוכלו לחזור. תהיינה השלכות קשות, הפשע יגדל".

דוידוב: אנשים רעבים עכשיו?
"להגיד רעבים זה קיצוני מדי, אבל אנשים שומרים וקונים פחות ומשתדלים לעשות את התחשיבים בבית, איך עושים, מה עושים. אני יצאתי וקראתי לכל אלה ממכוני היופי - מי שלא יכול לעשות חג שיפנה להתאחדות המלאכה והתעשייה שתעזור ותסייע בכמה אלפי שקלים".

יוכפז: בעלי עסקים מדברים על מרד תשלומים?
"חלילה וחס אנחנו שומרי חוק, מרד תשלומים זו עבירה פלילית. זה לא נכון להגיד, אפילו לא להעלות בקבוצות וואטספ. אני מתנגד לדברים האלה. אנחנו צריכים להתנהג כמו שמתנהגות מדינות העולם הנאור ב-OECD, אנחנו לא העולם השלישי. אם ההוראות שלי ברורות, לא להתנהג לפי ההתפרעויות".

יוכפז: אבל זה כן עובר בוואטסאפים, גם האפשרות להקים מפלגה לקראת הבחירות הבאות?
"כל מה שקורה שם זה כעסים, יושבים אנשים בבית, הם מטפסים על הקירות. ב-1977 בהתאחדות המלאכה והתעשייה היו"ר היה ח"כ במחנה הציוני, לנו היה בנק למלאכה שלימים העבירו לבנק הבינלאומי. אם הבנק היה ממשיך היום, אני מבטיח לכל באי עולם שלא היינו פונים ולא היינו מפגינים. היינו דואגים בבנק שלנו שיקבלו הלוואת וטוב וכל הקריאות הללו. צריך שר תעשייה במשרה מלאה שידאג לכל התעשייה הקטנה והבינונית שמייצרת 53% מהתוצר הלאומי, ולמשלמי המס האמיתיים שקמים בבוקר עם שכפ"ץ לעוד יום מלחמה כדי להביא לחם לילדנו ושכר לעובדינו. אני דורש היום שהממשלה תיתן פיצוי הוגן, אנחנו רוצים פיצוי הוגן - להפסיק את התשלומים השוטפים לשכירויות, לארנונה, לביטוח לאומי, למס הכנסה ולפצות בהתאם".

"אנשים צועקים, מתים"

רפי מזרחי, רוכל בשוק הכרמל, שעלה להפגין בירושלים, אמר בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, כי השווקים לא מזוכרים בשום מקום בתקשורת: "אולי בפעימה השלישית יפתחו את השווקים, אולי. אבל בינתיים אנשים מתרסקים ומתים".

בן: אתה צודק בכללי אבל אתה טועה כי מדברים כל הזמן על השווקים, כולל ברגע זה; ינון – אני לא שומע.
"לא מדברים, מביאים רק את הטייקונים. את אופטיקה הלפרין, את פוקס שצועק אני עשיר, יש פה אנשים שלא שומעים אותם".

ינון: אני לא שומע בכלל שמדברים על השווקים; בן: שמעתי בלי סוף אבל אני מצטער לבשר לך, התקשורת לא אשמה.
"ביבי אשם במצב".

בן: הם טוענים שהשוק מגדיל את הסכנה כי זה מקום קטן וצפוף.
"דיברנו על זה, מה עשו הסופרים? אנחנו מוכנים להסדיר את זה שיכנסו במינון אנשים, לסגור מעברים חיצוניים, שתהיה כניסה מסודרת, אנחנו מוכנים. אנחנו חיים במדינה הזאת, אנחנו לא רוצים לעשות נזק, אבל שייתנו לאנשים לעבוד. כבר חודש וחצי אנשים לא עובדים, אי אפשר, פשוט אי אפשר אנשים צועקים, מתים".