המשבר במשק בעקבות מגפת ה-covid-19  (קורונה) גרם לכך שרבים מצאו או ימצאו עצמם בקשיים משפטיים, בסכסוכים ואי הסכמות. ככל שהמצב ימשיך, מספר המקרים יעלה ויש חשש כבד מגל של פשיטות רגל ומכדור שלג שיתגלגל ויפיל איתו רבים.

המצב חמור כי במקביל למקרי הסכסוך הרבים, קיים קושי במציאת פתרונות וביישוב הסכסוכים. מצב כזה לא יטיב עימנו כאנשים שרוצים לחיות בשלום או לקבל את מה שאנחנו חושבים שמגיע לנו ולא יטיב עם החברה שנרצה להמשיך לחיות בה בתום המשבר.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין, גישור ונוטריון מאיה וייס-טמיר לחץ/י כאן

הליך משפטי בבית משפט כרוך בעלויות גבוהות ועלול להתמשך זמן רב
אין זה סוד שהליכים משפטיים כרוכים בעלויות ניכרות של עו"ד ואגרות ואנו לא מצויים בתקופת שפע ופזרנות. נוסף על כך, וחשוב לא פחות הוא מרכיב הזמן, היום בתי המשפט אינם נגישים לציבור והם פועלים במתכונת של פגרה, ניתן רק לשער מה יהיה העומס הצפוי על המערכת בתום המשבר וכמה זמן ייקח לפתוח בהליכים ולסיימם. 

לפיכך, הדרך הטובה ביותר שניתן להציע כרגע כדי ליישב סכסוכים בצורה מהירה ויעילה היא באמצעות שימוש בהליכי הגישור- פישור. 

הליך גישור- חלופה כדאית מהירה ואפשרית לניהול הליך בבית המשפט
כדאי לתעל את המשאבים הכלכליים המצויים בידינו לצורכי פרנסה ולא למימון הליכים משפטיים. 
כדאי לנצל את הזמן לעשייה וליציאה מהמשבר ולא בהמתנה להליכים ארוכים ומתישים.
כדאי להגיע לפתרונות יצירתיים וגמישים, דבר שלא ניתן לבצע באמצעות פסקי דין.
כדאי לחשוב מי הם אותם אנשים שאיתם אנו רבים ואיך היינו רוצים לפעול מולם בעתיד?

הזמנים היום מחייבים מציאת חלופות שיתאימו יותר למציאות יותר מאשר ניהול הליך בבית המשפט באופן שאליו התרגלנו. יש לאתר את הדרך המתאימה לבקש פיצויים או לדרוש את מה שמגיע לנו בצורה שתאפשר הפקת תוצאות יעילות.

מה יועילו כעת מכתבי התראה שכותבים עורכי דין? 
מה תועיל כיום הגישה של "אני צודק" או "מגיע לי"? ברגע שהצד השני מצוי בבעיה או בקושי משמעותי, כמו היום, ייתכן שההתנהלות הרגילה והמוכרת לא תביא איתה פתרונות. 

הליך גישור מאפשר לצדדים לקחת אחריות על חייהם ולהגיע לפתרונות מוסכמים
הליכי גישור פועלים וקיימים זה מכבר בשיטת המשפט שלנו וכבר נעזרים בהם בסכסוכים בתוך המשפחה, בסכסוכים עסקיים, חוזיים, בסכסוכי עבודה, בסכסוכי שכנים ועוד. חשוב בימים אלה להנגיש ולאפשר אותם לכל מי שחפץ בכך. אנו נמצאים בתקופה שבה צריך לצאת מהקופסא ולא להיות מקובעים לדרך שבה הורגלנו לחשוב על הדברים. חשוב להדגיש כי בשונה מהליכים משפטיים מסורתיים, בגישור אפשר להגיע לפתרונות מוסכמים וייחודיים ובכך אנו שולטים בתוצאה ולוקחים אחריות על חיינו.

ייתכן כי בתקופה הקרובה יגובשו פתרונות לסכסוכים קיימים באמצעות חקיקה עתידית, שתתערב בחוזים כדי להקל על אלו שלא מצליחים לקיימם או על נושים. כמו כן ייתכן ויינתנו הקלות על ידי בנקים וגופים מסחריים גדולים, אשר יוכלו אף הם לסייע לחלק מהאנשים. אפשרות נוספת היא כי על ידי שימוש באמצעים שונים אחרים יינתן סיוע ממשלתי לצדדים לסכסוך על מנת לעודד אותם להגיע להסכמות, אך במועד כתיבת שורות אלה, הדברים עדיין אינם ברורים ואינם ידועים ולכן הליך הגישור נראה רלוונטי יותר מתמיד. 

מיזם "גישור חברתי" מאפשר לרבים להיעזר בהליך גישור בעלות מופחתת
כדי לעודד ולאפשר ליותר אנשים לפנות ולהיעזר בהליך גישור, הוקם המיזם של "גישור חברתי". מטרתו להנגיש את ההליך לכל בית ובכל מדיה, לחבר את הצוות המקצועי שמוכן להתנדב למי שצריך סיוע תוך הוזלת ההליך כדי שכל אחד יוכל לעמוד בו. הכספים הסמליים שנגבים בפרויקט כאות מחויבות להליך ורצינות נתרמים לעמותות ולארגונים שצריכים משאבים לצורך תמיכה וסיוע לקבוצות מוחלשות בחברה.

למידע ולהרשמה ל"גישור חברתי" לחץ/י כאן

חשוב שכחברה וכאנשים בודדים ניישב סכסוכים ונגיע לפתרונות בהסכמה, אנו לא רוצים לשקוע בריב ובפילוג, להגדיל את חובותינו ולהעמיק את הקשיים שלנו. הליך גישור הוא כלי שמחייב את הצדדים להגיע אליו ברצון תוך נכונות לפעול בפתיחות מחשבתית. אין ספק כי בימים אלה היתרונות של הליך הגישור הם ברורים ולכן מומלץ לנצלם, היום יותר מאי פעם.

עורכת הדין מאיה וייס-טמיר (צילום: משרד עו''ד מאיה וייס-טמיר)
עורכת הדין מאיה וייס-טמיר (צילום: משרד עו''ד מאיה וייס-טמיר)

עורכת דין ונוטריון מאיה וייס-טמיר עוסקת בגישור, בעלת משרד המתמחה בהגנה על זכויות הפרט ומימושן, זכויות רפואיות, כספיות וחוזיות, תכנון זכויות משפטיות לעתיד (ייפוי כוח מתמשך, צוואות), מעמד והסדרת אזרחות ישראלית, הגירה ואזרחות זרה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגישור ובוררות LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.