נציגת משרד הבריאות, עו"ד טליה אגמון, חשפה היום (ראשון) בדיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי שניים וחצי אחוזים מאיכוני הטלפון כנגד מחויבי הבידוד התבררו כמוטעים. זאת, בהמשך לשאלה של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בנושא. 

לפי הנתונים שהוצגו, כ-5,000 אזרחים הגישו ערר כנגד הוראת משרד הבריאות להיכנס לבידוד היות ומדובר לטענתם בטעות. מדובר בכשנים וחצי אחוזים מכלל האזרחים אשר נדרשו בבידוד עקב קרבתם לחולי קורונה.

אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נציגת משרד הבריאות הציגה את הנתונים לדרישת ח"כ מקלב ואמרה כי "משרד הבריאות שלח עד כה למעלה מ-50 אלף הודעות לאזרחים להיכנס לבידוד עקב מפגש עם חולה קורונה, חמשת אלפים מהם פנו לערעור עקב טעות, כאשר מחצית מהפניות התבררו כנכונות".

לדבריה, "מה-26.3 ועד ה18.4 ביצענו 7228 איכונים. הממוצע התחלנו מכמות קטנה עד שהצלחנו להגיע לממוצע של כ-500 איכונים ביום. 6308 אנשים יצאו בנתון של התאמה. הם נמחקו. 920 חייבי בידוד יצאו באי התאמה ראשוני – 12.7% מפרים לכאורה. נתון לא מבוטל בכלל. זה היכולת של הכלי הוא לא מטריד אנשים שנמצאה לגביהם התאמה וכן מעביר להמשך בדיקה אנשים שהייתה אי התאמה ראשונית. בדיקת ההמשך חילקנו את המקרים לשישה סוגים 43% מאי התאמה אוכנו מחוץ לביתם. אין טעות. אבל אחרי שסיפקו הסבר שלא מניח את הדעת הגיעה ניידת והם היו בכתובת. הם הפרו את חובת הבידוד ואחרי שיחת הטלפון הורתעו וחזרו למקום הבידוד ומאמינים שהם כרגע מצייתים לחובת הבידוד. הם לא קיבלו דוחות ולא נפתח נגדם תיק פלילי". 

עוד אמרה עו"ד אגמון: "קבוצה שנייה של 24% ששהו בכתובת אחרת ממה שהצהירו. הם החליטו לשנות מקומות בידוד. הם היו צריכים לעדכן באתר משרד הבריאות ולא עשו את זה ולכן המשטרה אומרת להם שיש להם 24 שעות לעדכן כתובת חדשה, מי שלא יעדכן יקבל קנס של 3000 שקלים. עושים סגירת מעגל למחרת ומי שלא עדכן מקבל קנס. עד היום ניתנו 14 דוחות על הפרת חובת דיווח כי אנשים מעדכנים. 12% אנשים שמסרו טלפונים אחרים של בני משפחה למשל ומקבלים מהם טלפון נכון. 9% טענו שסיימו חובת בידוד והם ברשימה של משרד הבריאות ופונים אליהם להסדיר את הפער הזה. 8% מהם אומרים לנו שהם אובחנו כחולים והם באשפוז ועוזבים אותם. בסוף יש 4% שלא ענו ולא אותרו בכתובת והם אוכלוסיית סיכון שמעבירים לטיפול חוזר של אגף החקירות כי הם עוברים עבירה פלילית. הנתונים מצביעים על דבר אחד מאוד ברור, אי אפשר לשלוח את השוטרים לדפוק בכל דלת. ההגעה הזו מסכנת גם את השוטרים ואם אפשר לצמצם את זה ולשלוח רק למקומות שאין ברירה. הכלי הוא מושכל. אנחנו לא יודעים להגיד למי ללכת ולמי לא ללכת".

בנוסך אמרה עו"ד אגמון: "נקודה חשובה נוספת היא החולים הם לכאורה פצצה מתקתקת יותר מחייבי בידוד – חובת בידוד היא שבועיים עוד אפשר לעמוד בזה וממוצע החלמה הוא שלושה שבועות ויש אנשים שהיא 6 שבועות ויותר לא פשוט לאדם מהיישוב לשבת ככ הרבה זמן בבית ורובם אסימפטוטיים. זה מביא את המדינה להבנה שאוכלוסיית החולים חשובה לא פחות מחייבי הבידוד כשמדובר בפיקוח. ואוכלוסיית חייבי הבידוד יורדת מיום ליום ואוכלוסיית החולים עולה מיום ליום וצפויה להכפיל את עצמה. חולה אין לו חובה להירשם אלא הרופאים וקופות החולים חייבים לבדוק מה מקום הבידוד שלו ולעדכן את משרד הבריאות".

לבסוף ציינה כי "בשישי ושבת האחרון התחלנו בפיקוח טכנולוגי מצומצם על החולים. קיבלנו את רשימת החולים עם הכתובות ואגף מבצעים התחיל לבצע טלפונים ובמקומות שלא קיבל הסבר הגענו לכתובות ומספרי טלפונים שבו נמצאים האנשים. יש לא מעט מקרים של אי האמה בין נתוני משרד הבריאות למיקום הבידוד בפועל. קיבלנו קבוצה ראשונית של 3000 חולים שהצלחנו לאמת כתובות שלהם וממנה באופן מדגמי דגמנו 100 חולים בכל יום בשישי ובשבת. סה"כ 200 חולים. התוצאה 181 נמצאה התאמה. 19 הייתה אי התאמה ראשונית 9.5%. אם זה אבסולוטי זה אומר שלא מצליחים לשטח את העקומה. מתחילת התקופה ועד היום ניתנו 254 קנסות בלבד וזה מוכיח שהמוטיבציה של המשטרה זה לאכיפה ולא למתן קנסות".
 
הדברים נאמרו שלושה ימים לאחר שבג"ץ דן בעתירות נגד השימוש שעושה הממשלה בתקנות לשעת לחירום, ובהסמכת שב"כ לבצע איכון טלפוני לחולי קורונה. ההחלטה צפויה להינתן השבוע.