מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הופיעה אמש בחדשות 12 והעניקה ראיון שעורר עליה ביקורת ציבורית רחבה. מנהל רשת "תיכונט", רם כהן, שוחח הבוקר (שני) בנושא עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, ומתח ביקורת על בן דוד.

מה שלומך?
"בסדר, קצת עצוב בגלל כל הסיפור שעליתי בגינו".

למה?
"משום שזה סיפור מורכב, ההופעה הייתה באמת הופעה שלא מוסיפה כבוד למי שמייצג את המורים ולא למורים עצמם, זה היה שיח של שוק, מה את נותנת, מה אתה נותן, זה פשוט באמת היה מביש. הדבר השני, המשק באמת עולה באש, אנחנו באמת לא מבינים את גודל השעה ואת גודל המשבר הכלכלי. כמה שכותבים ומדברים על זה, יש מאות אלפים שאין להם עבודה ואין להם מה לאכול, והשיח הזה של אני אתן יומיים או חמישה ימים הוא שיח אומלל, מביש, שלא עושה חסד עם המורים לטווח הרחוק, לא מביא להם את היוקרה שהם ראויים לה ולא מגייס את הקהל את האזרחים לבוא ולבוא הנה המורים ראשונים".

זה השיח שהתרגלנו אליו מוועדי העובדים, לא? כוחניות.
"לא , אני לא מוכן לקבל את זה, בטח לא מצד מורים. אנחנו לא צריכים להיות במקום הזה. הטענה של יפה בן דוד לכשעצמה היא טענה ראויה מבחינת חוקי העבודה".

אז הסגנון הוא הבעיה?
"הסגנון, הנכונות, פתיחת הלב, האמירה אנחנו פה כרגע כדי לעזור למדינה, לעזור לחברה, לעזור לכלכלה, אנחנו נבדוק בכול דרך מה אנחנו יכולים לעשות. יש לנו אחריות, ילדים צפופים בתוך בתים, חווים חוויות קשות של קשר עם הורים, של בדידות, מועקה - יש לנו אחריות. כמורים לא באנו רק בשביל התלושים העלובים שנתנו או נותנים לנו".

אהיה הפרקליט של הצד של יפה בן דוד, היא אומרת בצדק שמעמד המורה נשחק עשורים, השכר נשחק, אף אחד לא מעריך את העבודה של המורה, כולל הלמידה מרחוק, לבדוק עבודות ומבחנים על אותו שכר עלוב עד השעות הקטנות של הלילה.
"זה לא הרגע, זה לא הזמן, זאת לא השעה, ההפך. יכולת לבוא ולומר 'אנחנו פה כדי לראות איך אנחנו יכולים לעזור' אבל היא נפלה גם למצב בו גם האוצר מתעלל במורים, אמר את זה מנכ"ל האוצר שפיצוי המורים לא עומד על הפרק, גם הממונה על השכר דיבר בצורה מתנשאת, זה לא לעניין. היא נפלה פה לתוך שתי מראיינות, ממה שכתוב בקבוצות הפייסבוק של המורים, שתי מראיינות שמשתכרות בשכר אסטרונומי שלא אומרות אנחנו נתרום את השכר שלנו, גם אנחנו נעשה, היא נפלה לתוך נשים שנראות מצוחצחות מאוד שפונות אליה 'מה אתם המורים נותנים עם התלושים העלובים, תתנו לנו יותר, זה באמת מביש, לא ראוי ולא נכון.

"יחד עם זאת, גם ההתנהגות של בן דוד בתוך השיחה הייתה התנהלות לא ראויה, לא התנהלות שמגייסת אמפתיה של האזרחים לבוא ולומר 'ואו תראו את המורים שלנו, הם מקבלים שכר עלוב ויחד עם זה הם מוכנים לעזור להתניע את המשק וביום שהם יצטרכו אנחנו נהיה שם בשבילם', וזה לא קרה".

בן - עניין בעיקר של אמפתיה שלא הפגינה למצב, היא לא קלטה שמולה יושבי בבתים מיליוני ישראלים שאין להם מושג מה יהיה איתם בחודש הבא. ינון – עניין הוועדים, הציבור מרגיש שהוועדים נורא כוחניים ואלימים ולוקחים זכויות יתר, משכורות עתק ופנסיות תקציביות.
"הבעיה של המורים לא תיפתר עכשיו עם משבר הקורונה יש כרגע בעיה אקוטית, יש כרגע בעיה של כלכלה שמתרסקת. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו חכמים ולא איך אנחנו צודקים, ומה שהיא באה ועשתה באותו ראיון אומלל זה להגיד אנחנו צודקים. זה לא משנה אם את צודקת או לא, כרגע יש פה משבר - בואי נעזור. אנחנו לא ננזק אם ניתן עוד עשרה ימי לימוד בהתנדבות לטבת מדינת ישראל".

אתה נותן פה ניתוח אסטרטגי מבריק כי זה בדיוק מה שהיה שם. היא צודקת אבל לא חכמה.