יו"ר יד לבנים, אלי בן שם ופרופ' למשפטים יובל אל-בשן התארחו היום (שני) בתכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM, בנושא יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שיתקיים השנה במתכונת שונה מהרגיל. טקסים רבים בוטלו, והטקסים שכן יתקיימו ייערכו ללא קהל. בנוסף, בעקבות המצב, נאסר על המשפחות השכולות להגיע לבתי העלמין הצבאיים ולהניח זרי פרחים על קבריהם, מה שגרר איומים מצד משפחות שכולות להפר ההנחיות ולהיכנס בכוח לבתי העלמין.

אלי, האם אתה חושב שצריך להטיל סגר?
בן שם: "אנחנו התלבטנו בעניין הזה במהלך החודש האחרון, גם עם משרד הביטחון, עם כל הגורמים והגענו למסקנה אתמול, יו"ר המועצה הציבורית שהוא אח שכול, פרופ' מור יוסף וסמנכ"ל משרד הביטחון אריה מועלם שגם אח שכול, יו"ר ארגון האלמנות ואנוכי, הגענו למסקנה שאין ברירה - צריך להטיל סגר. אני פניתי לפני 4 ימים לראש הממשלה ולשר הביטחון לצאת במסע הסברה כי היו איומים ויש גם עכשיו איומים ממשפחות שהם יגיעו ויתעמתו עם שוטרים וביקשתי שיצאו בהצהרה ברורה ויגידו – 'רבותיי, בפעם הראשונה ב-72 שנה לא יעלו לבתי קברות'״.

עוד הוסיף בן שם: ״70% מהמשפחות מעל 67, יש מעל 6,000 הורים שכולים מעל גיל 80, אסור לנו לסכן אותם. הקלישאה הזאת שכולם אומרים 'במותם ציוו לנו את החיים', אנחנו רוצים שהמשפחות יחיו ואין ברירה. לנו כל יום זה יום זיכרון ואנחנו נסתדר עם העניין הזה, עם כל הכאב והקושי. לצערי, מה שקרה פה, שר הביטחון אתמול בהתייעצות החליט על סגר וב-10 בלילה אני מקבל מכתב של 'וואלה' להגיב על כתבה של פרופ' איתמר גרוטו ממשרד הבריאות שהוא החליט שאפשר לעשות הקלות למשפחות שעולות לבית הקברות. זה פוגע במשפחות השכולות, הוא גם לא מבין את המטריות. בהר הרצל יש לנו 4,000 קברים, נניח שדיברנו על לתת למשפחה גרעינית של 5 אנשים לעלות? מדובר ב-20,000 איש שיהיו בהר. הרי אומרים לנו תשבו בבית, כולכם ברמת סיכון גבוה! חוסר היגיון, חוסר ניהול".

פרופ׳ אל-בשן אמר בתגובה: "אני מבין את הטעמים וההצדקה ואני לא רוצה לסכן חלילה איש, אבל אני שגם בא ממשפחה שיש בה הרבה שכול וזה גם מה שכתבתי בגלובס אתמול וזה מה שבנט הבטיח שישקול, המדיניות שמנהל היום משרד הבריאות היא מדיניות של שחור ולבן מוחלט, אני לא קורא לזה ניהול. אפשר לקחת את אותן משפחות, אותן חלקות ולחלק ליומיים. אני יודע מדודה שלי שעולה יומיים-שלושה לפני, אותו פקק ייווצר באותן משפחות שמבחינתן, נכון שכל יום הוא יום הזיכרון אבל היום הזה הוא יום מיוחד, ואני סובר, עם כל הכבוד, שאפשר לחשוב על פתרונות מחוץ לקופסה. לחלק משבצות זמן ליומיים, לחלק את החלקות, להביא רק את המשפחה הגרעינית, או לחלק קצת יותר מיומיים, אתה עדיין עושה משהו סמלי. פשוט? זה לא. זה נוח? לא. זה אפשרי? אני חושב שכן״.

עוד הוסיף אל-בשן: ״מאז שפרסמתי את הטור קיבלתי לפחות 100 פניות, אולי קצת יותר, של משפחות שאומרות אנחנו מוכנות לעמוד בתנאים האלה וכמובן מיליון מתנדבים שמוכנים להסיע, כדי שיהיה אפשר להסיע משפחה של 4 או 5 נפשות. להחריג, להמליץ לאנשים מעל גיל 80 לא לבוא. מה שאני אומר הוא שהטלת הסגר מוחלט היא לכשעצמה גורמת לי לכזה חוסר נוחות, אני לא מצליח להבין - אין דרך שבכל זאת אפשר?״.

אל-בשן סיכם: ״אפשר לעשות פתרון שאותן משפחות שרוצות לעלות תעלנה בלי לסכן לא את עצמן ולא אף אחד אחר, אז נכון שזה לא יהיה כמו יום זיכרון רגיל כי לא כל ה-20,000 יעלו ויפקדו את הר הרצל בבת אחת, אבל אתה מראה שעושים פה איזשהו מאמץ. עבור המשפחות האלה היום הזה הוא כן יום מיוחד, ברור שכל 364 הימים האחרים זה ימי זיכרון, אבל פה כולנו מצדיעים, כי השכול הזה הוא לא סתם שכול, הוא שכול לאומי".

אלי, יכול להיות שאתה מתרעם על דרך קבלת ההחלטות?
"נכון קיבלתי קללות ונאצות היום בטלפון, איך אני תומך בסגר. אני לא שופט הורים שכולים, מקבל את זה באהבה. אבל אני רוצה להתחבר לדברים של יובל, הצעתי לפני 10 ימים כשפניתי לראש הממשלה 5-6 ימים קודם את מה שאומר יובל. ביום הזיכרון אי אפשר להעלות את כולם״.

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

אין טקסים אז יהיו פחות אנשים, לא?
"מגיעים 2 מיליון אנשים אז יגיעו מיליון?"

אבל לגילאי 67 ומעלה אסור לצאת מהבתים.
"80% מהמשפחות מעל הגיל, אז מי יגיע? אם יגידו ל20% להגיע גם ה-80% יגיעו ומה יעמדו שוטרים  ויבדקו אחד אחד?"

אולי אתה לא נותן להם מספיק קרדיט?
בן שם: "הקהל הוא ממושמע אבל זה בלתי אפשרי. בקרית שאול יש 3,500, הר הרצל 4,000, מה שיובל הציע ואני הצעתי בהתחלה, לקחת 5-6 ימים קודם ולחלק את המשפחות. אבל ביום הזיכרון זה לא מעשי לעשות את העניין הזה".

אז מה קורה בפועל ביום הזיכרון?
״היום שר הביטחון ימליץ לראש הממשלה והוא יקבל את ההחלטה. אני קיבלתי אתמול ממשרד ראש הממשלה, לאחר שפניתי אליהם לאחר האמירה של פרופ' גרוטו ממשרד הבריאות, אמרו לי שהוא לא מחליט. אני מקווה שראש הממשלה יקבל את ההחלטה הנכונה".