פטור מארנונה לבעלי עסקים? חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, פנה אתמול בדחיפות לשר הפנים אריה דרעי ולשר האוצר משה כחלון, וקרא להם להעניק פטור מיידי לעסקים על תשלום הארנונה, כפי שהתחייבו. המכתב נשלח בעקבות החשיפה אתמול במעריב, שלפיה בניגוד להבטחות האוצר, עסקים קטנים שנקלעו לקשיים אינם יכולים לקבל פטור לשלושה חודשי תשלום ארנונה, אלא רק הנחה חודשית של 25% בפריסה עד סוף השנה.

"סיכמנו על פטור מלא בארנונה לעסקים לשלושה חודשים (מרץ־מאי), אבל נתתם רק אופציה להנחה של 25% על בסיס שנתי", כתב ביבס לדרעי והוסיף: "אם לא תאשרו עכשיו פטור מלא בארנונה, לא יהיה למי לתת. העסקים לא צריכים הנחה שנתית. אם לא נציל אותם עכשיו, הם לא יהיו קיימים בשנה הקרובה כדי לקבל את ההנחה השנתית".

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המכתב הדחוף נשלח רגע לפני שהרשויות המקומיות, ובראשן עיריית תל אביב, עמדו להוציא דרישה לתשלומי ארנונה של אלפי שקלים בגין החודשים אפריל־מאי. הדרישה לתשלומי הארנונה אמורה הייתה להישלח אף שהעסקים היו סגורים והם לא קיבלו שום שירותים עירוניים בתקופה זו. לדברי ביבס, "יש להגיש סיוע מיידי לעסקים ולא לחטוא למטרה החשובה מכל: לשמור עליהם פועלים. רגע לפני החתימה על התקנות, אני מבקש מכם לעמוד בסיכום, ולאפשר לנו להעניק את שלושת חודשי הפטור".

במקביל, במהלך דיון ועדת הכספים לעניין החוק המקצה 190 מיליון שקל מהקרן לשמירת הניקיון להסדר השיפוי לרשויות בגין הפטור מארנונה לעסקים, דרש יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר, כי 25% ההנחה לבעלי העסקים לא יפוזרו על פני השנה כולה, אלא יהוו פטור מלא לשלושה חודשים לעסקים.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אריאל יוצר, הביע הסכמה ואמר: "אתה צודק, לא יעזור לאף אחד לקבל הנחה בכל חודש, התשלום בשלושת חודשי המשבר יהיה אפס בארנונה עסקית. עסקים ששילמו את תשלום הארנונה העסקית שלו בבת אחת בחודש ינואר, יקבלו כסף חזרה לחשבון".
לדברי ח"כ אופיר כץ (הליכוד): "לא הגיוני שלא יאפשרו לתת פטור מלא מארנונה לשלושה חודשים כשיש רשויות שרוצות בכך. זהו צעד שיכול לתרום משמעותית גם לעסקים הקורסים וגם לשלטון המקומי".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "מן הראוי לתת לרשות עצמה את האופציה לבחור בין מתן מיידי של שלושה חודשים בפטור מלא, לבין פריסה. הרי בחשבון השנתי אין ממילא שינוי. בדרך זו כל עסק יפעל על פי מצוקתו האמיתית. במקביל, כבר עכשיו יש לקבוע שחייבים להקפיא את העלאת שיעור מס הארנונה לשנה הבאה".