שחקני ויוצרי התיאטרון הלאומי הבימה קיימו אמש (ערב יום השואה והגבורה) ברחבת הכניסה לתיאטרון תפילת זיכרון לזכרם של ששת המיליונים שנרצחו בשואה, כחלק מהיוזמה הווירטואלית של מצעד החיים. עשרת אלפים שלטי הזיכרון הווירטואליים שנוסחו במסגרת הפרויקט הוקרנו על בניין התיאטרון, במקביל להקרנתם על שער מחנה ההשמדה בירקנאו.

בין השחקנים שלקחו חלק בתפילת הזיכרון: עמית פרקש, טל מוסרי, יעקב כהן, מיקי קם, שרון חזיז, משה אשכנזי, אוסנת פישמן, ניצה שאול, יעל לבנטל, רוני דלומי, מאיה מעוז, טל קלאי, עומר דץ, מתן שביט, אורי הוכמן, אושרת אינגדשט. שחקני ויוצרי הבימה גם ניסחו שלטי זיכרון אישיים.

כלת פרס ישראל ליא קניג כתבה על שלט הזיכרון שלה: "דווקא בימים מטלטלים אלה עלינו להבטיח להמשיך לזכור ולא לשכוח".

תפילת הזיכרון לנספי השואה בתיאטרון הבימה. צילום: מצעד החיים

"יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום עצוב ויום חשוב", אמר מנכ"ל הבימה, נעם סמל. "אנחנו בתיאטרון הלאומי מרגישים את קורבנות השואה. בערב זה אנחנו צועדים במצעד החיים הווירטואלי מאושוויץ לבירקנאו על פסי הרכבת וכשהשחקנים שלנו שרים הערב את התקווה אנחנו מרגישים את פסי הרכבת עליהם הובלו מיליוני יהודים למותם". 

התפילה נערכת בתאום עם משרד התרבות ומשטרת ישראל, תחת כל ההנחיות של משרד הבריאות. השחקנים יעטו כפפות ומסכות וישמרו מרחק של שני מטרים האחד מהשני. 

זו הפעם הראשונה ב-32 שנים שמצעד החיים, מהאירועים הבולטים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, לא מתקיים. אחד הרגעים המרגשים במצעד החיים הוא הנחת שלטי זיכרון אישיים קטנים, שכל משתתף במצעד מקבל וכותב עליהם בכתב ידו, בכניסה למחנה ההשמדה בירקנאו. בפרויקט החדש יוכלו גולשים מרחבי העולם "להניח" שלט זיכרון וירטואלי ולצפות בשלטים של אלפי המשתתפים האחרים. 

"ההתחייבות שלנו כלפי הנספים, הניצולים והדורות הבאים היא שתמיד נהיה כאן להזכיר לעולם את האירוע הנוראי בתולדות האנושות ואת מחיר הגזענות והאנטישמיות", אמר יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן. "השנה, לא נצעד באושוויץ ובבירקנאו, אבל זה לא יעצור אותנו. נמשיך להזכיר את זיכרון השואה ונישא מסר תקיף נגד אנטישמיות, גם במרחב הווירטואלי, מתוקף משימתנו החינוכית והערכית כלפי בני נוער יהודים ולא יהודים מכל העולם".