חגיגות עצמאות בצל הקורונה: השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, יביא היום (רביעי) לאישור הממשלה יוזמה לפיה ביום העצמאות הנוכחי, יתקיימו מופעי זיקוקים במספר מוקדים בכל עיר, זאת כדי שהתושבים יוכלו לצפות במופעים מהבתים, בלי להפר את ההנחיות. "עלינו לעשות כל מה שביכולתנו כדי שהחגיגות יתקיימו ככל שניתן, בצד ההקפדה הנדרש", נימק ארדן.

בענף האירועים מביעים את חששם מפני החגיגות, שייערכו השנה במתכונת שונה לחלוטין. "יש שנים עם פחות הכנסות ביום העצמאות, זה תלוי בהרבה דברים אבל אף פעם זה לא הגיע לרמה הזו", אומרת עיינה שרמן, מנהלת ומייצגת אומנים, "בדרך כלל, כדי להרים מופע של אומן, מדובר בהוצאות של כ־20 אלף שקל בממוצע, כספים שהולכים לאנשי יחסי הציבור, לנגנים, לאנשי סאונד ולתאורן ונהג. לבי הוא כרגע לא על האומנים שיושבים בבית אחרי שאגרו לעצמם סכום כסף ליום סגריר, לבי עם הצוותים שסביבם, שאין להם איך להכניס כסף".

לפי גורמים בעיריות השונות, אם בעבר הופיע אומן בערב העצמאות בפני קהל של עשרות אלפי אנשים בפארק או על במה גדולה, השנה יעלו האומנים על משאיות שיעברו משכונה לשכונה ועמם צוות מצומצם של שני נגנים ומערכת סאונד. "זו בעיה גם מבחינה טכנית כי האומן לא יקבל תשלום זעום, אם בכלל, הוא גם יצטרך להסתפק במארז טכני מינמיליסטי שיכול לפגוע בתוצאה שמועברת לקהל", הוסיפה שרמן.

"צוות שעובד עם אמנים כולל בין 10־30 איש, תלוי במידת החשיפה העכשווית וגודל המופע של האומן", מסבירה חן מור, מנהלת אומנים ומפיקת תוכן. השנה בוטלו לה כמה פרויקטים ליום עצמאות, בשל המצב.

"ביום העצמאות הצוות מקבל יותר כסף מביום רגיל. אומנים שמרוויחים בדרך כלל הון תועפות יכולים להסתדר שנה אחת ללא הופעות, אבל אומנים שבדרך כלל לא משתכרים סכומים גבוהים, נקלעים לבעיות. הם והצוות שלהם מחכים ליום העצמאות שהוא כמו אוויר לנשימה עבורם מבחינת פרנסה. כשאומן לא מופיע על במה, כל הצוות שסביבו לא מקבל כסף", היא אומרת.

עם זאת, ראשי יישובים שונים החליטו לנצל את המצב המאתגר דווקא לטובת האזרחים. כך למשל, בעיריית גבעתיים החליטו להשתמש בכסף שנועד למופעים כדי לממן הנחות בארנונה, סיוע לקשישים ועוד תחומים שנפגעו בשל משבר הקורונה. גם ברמת גן השכנה הוחלט על ויתור "לא היינו צריכים את משבר הקורונה בכדי להבין ולהחליט החלטה לא פופולרית ולהפסיק את שריפת המיליונים על דקות של פיצוצים באוויר או שירים ופיזוזים על הבמות", כתב ראש העיר, כרמל שאמה הכהן.

לצד המפיקים והאומנים וכן ראשי הערים יש כאמור מי שרואים במצב שנוצר נקודת אור. "אני רוצה לדבר על המשולש שבין העיריות לבין האומנים והציבור. ברור שהאומנים התפרנסו יפה בימי עצמאות, אבל אני רוצה להפנות אותך לוועדה של משרד הפנים, שהחליטה בשנה שעברה להגביל את מחיר האומנים ביום העצמאות ל־70 אלף שקל", אומר גל בייסברג, מנכ"ל ובעלים של גלאי תקשורת.

לדבריו, "הפעם האומנים יבינו שהתושבים נמצאים בבתים ושמה שמחזיק את העם זו התרבות והצורך לשיר יחד מהמרפסות. הם צריכים לקבוע מחיר הגיוני ולהבין את הערך בהופעות, בדיוק כמו שבמלחמות ישראל אומנים הלכו להופיע בקו. הקו עכשיו הוא המרפסות של התושבים".

אורן הללי, האחראי על תחום התרבות והאירועים בקריית אונו, מספר על הצפוי בעירו: "בנינו תוכנית שבמסגרתה נגיע לכל תושבי העיר. יתקיימו 40 מופעים, וכל מופע יימשך 10־15 דקות, בהשתתפות 6־7 אומנים. בחרנו אומנים ותיקים כמו סי היימן ואביבה אבידן, ואנחנו מנסים גם לסייע להם להתפרנס בכבוד, עם המגבלות הכלכליות שלנו בשל המצב, וגם לתת את המיטב". 

חזרות גנרליות לקראת טקס יום העצמאות (צילום: מוקי שוורץ)
חזרות גנרליות לקראת טקס יום העצמאות (צילום: מוקי שוורץ)