בימים אלו של חוסר ודאות בשל השפעת התפרצות נגיף הקורונה בישראל ובעולם, מתעוררת שאלה לגבי נוהל הארכת ויזות עבור תיירים הנמצאים בביקור בארץ, אבל לא יכולים לשוב למולדתם. אנשים בישראל ובעולם כולו נקראים להישאר בבתיהם. הדרישה למען בריאותו של הציבור היא להימנע, ככל האפשר, מתנועה, התקהלויות ומפגשים. מדינות רבות סגרו את גבולותיהן וחברות תעופה רבות ביטלו את הטיסות.
 
בישראל המצב לא שונה, לכן מחלקת ביקורת גבולות במשרד הפנים, הטילה איסור כללי על כניסת אזרחים זרים לישראל, כאשר במקביל עקב ביטול טיסות למדינות רבות, קשה מאוד לעזוב את הארץ. השאלה בהקשר זה היא מה יעשו אזרחים זרים הנמצאים בישראל לצורך ביקור תיירותי כאשר אשרת השהייה שלהם (ויזה מסוג ב-2) עומדת לפוג?
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

הנחיות מיוחדות של משרד הפנים לתקופת הקורונה לגבי אשרות זרים בישראל
רשות האוכלוסין וההגירה מעדכנת את אתר האינטרנט שלה בכל הקשור להנחיות ונהלים בתקופת הקורונה. נכון להיום, עבור כל האזרחים הזרים השוהים בישראל מתוקף אשרות עבודה, התנדבות או סטודנטים שאשרתם עומדת לפוג - הוחלט על הארכה אוטומטית של האשרה עד ליום 30/06/20. זאת ללא צורך להגיע פיזית למשרד הפנים כדי להאריך את האשרה.

יחד עם זאת, אזרחים זרים השוהים בישראל כתיירים, עדיין נדרשים להגיע ללשכת משרד הפנים הקרובה למקום מגוריהם כדי להאריך את האשרה, עוד טרם פג תוקפה של אשרת התייר מסוג ב-2 שקיבלו. כזכור, אשרת תייר למטרת ביקור בישראל ניתנת בדרך כלל לתקופה של לא יותר משלושה חודשים.

גם בתקופת משבר הקורונה אסור לתיירים לשהות בישראל ללא ויזה בתוקף
תיירים שנמצאים בישראל במסגרת ביקור תיירותי, או שבאו לבקר חברים או משפחה בארץ, עלולים כעת למצוא את עצמם במצב קשה כאשר הם אינם יכולים לחזור למולדתם, עקב ביטול טיסות, או בשל הגבלות כניסה לארצם בגלל מגפת הקורונה. אם מדובר באנשים שומרי חוק אשר רוצים לשמור על דיני ההגירה לישראל ולשוב לארץ בעתיד, מומלץ להם שלא להפר את תנאי האשרה. חשוב לדעת כי נכון להיום, משרד הפנים עדיין דורש מתיירים להגיש בקשות להארכת ויזת תייר ב/2 בלשכות משרד הפנים. 

שימו לב כי עקב המצב לשכות רשות האוכלוסין וההגירה פועלות במתכונת מצומצמת. הלשכות המרחביות הפתוחות הן: ירושלים, מזרח ירושלים, תל אביב, באר שבע, חיפה, נוף הגליל (נצרת) ואילת בלבד, וזאת בין השעות 8 ל-12. ההמלצה היא להגיע למשרד הפנים מוקדם בבוקר, כאשר ישנה עדיפות לקבוע תור מראש. הכניסה למשרד תהיה בכפוף להקפדה על הוראות משרד הבריאות.

מה הם המסמכים הנדרשים להארכת אשרת תייר ב/2 בישראל?
הגשת בקשה להארכת ויזת תייר נעשית תוך התייצבות פיזית בלשכה הקרובה למקום המגורים. חשוב להצטייד בדרכון תקף לתקופה של שישה חודשים לפחות. כמו כן, חובה להביא תמונות פספורט, ולמלא טופס בקשה שניתן לקבל במשרד הפנים. פקידי משרד הפנים דורשים לראות הוכחות כי האזרח הזר יכול לתמוך בעצמו מבחינה כלכלית בזמן שהותו בישראל, ונוסף על כך נדרש להגיש מכתב הסבר והוכחות התומכות בבקשה. לצורך הגשת הבקשה, המבקש נדרש לשלם אגרה בסך 175 שקלים.

אילו סיבות יכולות לשמש טענה לגיטימית לאישור הבקשה?
סיבות שכיחות לבקשה להארכת אשרת תייר הן בין היתר מעורבות בהליך משפטי מתמשך בישראל, סיבות רפואיות, או רצון להאריך את השהייה אצל חברים או משפחה בישראל. כיום, בתקופת משבר הקורונה חשוב להביא הוכחות למקום שהייה קבוע בישראל, וכל הוכחה אשר יכולה להראות כי הטיסה בוטלה, או כי אין אפשרות לחזור לארץ המוצא. סביר להניח כי לנוכח המצב, פקידי משרד הפנים ידרשו הוכחות כי האזרח הזר השוהה בישראל יכול לשמור על הוראות משרד הבריאות לגבי שהייה בבידוד.

משרד הפנים הודיע כי לא יבצע אכיפה כנגד זרים בישראל השוהים בארץ שלא כחוק, בתקופת משבר הקורונה. יחד עם זאת, ההשלכות של שהייה בארץ לאחר שפג תוקף האשרה יכולות להיות בעייתיות, בכל הקשור לחזרה עתידית של התיירים לישראל. לפיכך, חשוב להקפיד על הארכת ויזת התייר, עבור כל אותם אזרחים זרים הנמצאים בישראל אשר בינתיים אינם יכולים לשוב לארץ מוצאם.

עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)
עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בהסדרת מעמד בישראל והגירה לישראל, הגירה למדינות זרות, משפט אזרחי ומסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסדרת מעמד בישראל LawGuide.
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.