זה עדיין לא קרה כאן, אבל אם אתם רוצים תזכורת קולנועית, איך מצליח וירוס הפשיזם להשתלט גם על בני אדם כביכול משכילים ואינטליגנטיים, "הקונפורמיסט" (1970), סרטו הקלאסי של ברנרדו ברטולוצ'י, על פי ספרו של אלברטו מורביה, הוא הסרט שיעשה זאת.

במרכז הסרט – מרצ'לו קלריצ'י (ז'אן לואי טרנטיניאן המצוין), אינטלקטואל איטלקי צעיר, בן המעמד העליון, בעל תואר דוקטור לפילוסופיה, שמתנדב לשירות החשאי של המשטר הפשיסטי באיטליה, תחת שלטונו של בניטו מוסולוני בשנות ה־30 וה־4הוא משתמש בירח דבש עם ג'וליה (סטפניה סנדרלי המתוקה), אשתו הטרייה, כתירוץ לנסוע לפריז, במטרה לחסל את פרופ' קואדרי (אנצו טראשו), מורהו לשעבר לפילוסופיה, שגלה לצרפת ומנהיג תנועה אנטי-פשיסטית. בפריז הוא פוגש באנה (דומיניק סנדה, האחת והיחידה), אשתו הדו־מינית של פרופ' קואדרי, שמפתה את אשתו ואותו, ובעל כורחה מכשירה את השטח לביצוע זממו. סצינת הרצח מזעזעת ומזוויעה באותה מידה כמו בפעם הראשונה, למרות שראיתי מאז אינספור רציחות באינספור סרטים וסדרות.

הסרט קופץ לפלאשבקים בזמן, במהלכם נחשפים אישיותו המעורערת של קלריצ'י ונבכי נפשו האבודה שהופכים אותו לפשיסט: אמו מנותקת מהעולם, מכורה למורפיום בטירה מבודדת ודקדנטית; אביו מאושפז במוסד לחולי נפש; בילדותו רצח קלריצ'י את בטרפליי (פייר קלמנטי), נהגו הפרטי, שניסה לבצע בו מעשה סדום; וכשהוא מגיע להתוודות בפני הכומר, לראשונה בחייו, לפני שהוא מתחתן, סולח לו הכומר על כל חטאיו, רק בזכות העובדה שהצטרף לשלטון הרשע הפשיסטי.

צפייה מחודשת ב"הקונפורמיסט" (וואלה סרטים), 46 שנים אחרי שנפעמתי ממנו קשות לראשונה, הופכת לחוויה מטלטלת במיוחד: הגעגועים לברטולוצ'י, במאי משכמו ומעלה, שהלך לעולמו לא מזמן; הגעגועים לקולנוע האיטלקי, שפרח ולבלב בשנות ה־50, ה־60 וה־70, ומאז ומתמיד היה ליגה אחת מעל כולם; וכמובן, שברון הלב על מה שקורה היום לאיטליה בימי קורונה.

אבל הדבר הבאמת חשוב, לשמו התכנסנו, הוא העובדה ש"הקונפורמיסט" מספק משאב היסטורי־קולנועי מאלף ומחכים מאין כמוהו, שעוזר להבין תהליכים היסטוריים מקבילים במדינות אחרות, בזמן אחר. ואם ההיסטוריה חוזרת, אז אין מה לעשות, הפשיזם הוא חלק בלתי נפרד מהרפרטואר ההיסטורי, וכל תסמיניו האפידמיולוגיים ומאפייניו האנושיים - גדולים וקטנים - חוזרים.

קצת קשה לראות מבעד לענני הקורונה מה יקרה כאן, באיטליה ובעולם כולו, אחרי כל אסטרטגיות היציאה. אם אתם רוצים לראות איך האש מלקטת אנשים - לא רק זרדים - בדממה, ואיך הם ממלאים פיהם מים למראה אינספור פשעים, עוולות ועיוותים, "הקונפורמיסט" נותן את כל התשובות.האם וירוס הפשיזם מסוכן כמו הקורונה? "הקונפורמיסט" נותן את כל התשובות.