כששמעתי שיש הסכם, רחב לבי. סוף סוף המציאות כפתה את עצמה על חלק נכבד מהפוליטיקאים שלנו. תהיה לנו ממשלה מנופחת (בהנחה שהיא אכן תושבע ותחל במלאכה), מסורבלת, עם שני גושים הקשורים אחד לשני ולא יכולים להזיז אף איבר בלי הסכמת השני. המדהים הוא, לדעתי, לא כל כך הגודל העצום של הממשלה העתידית, אלא השוויון הבלתי נתפס בין הגושים, כאשר זה של הליכוד גדול פי שלושה מזה של כחול לבן.

באופן טבעי ההסכם זוכה ועוד יזכה למטר חרפות, ובלי ספק יונפו עוד דגלים שחורים (דרך אגב, הדגל של דאע"ש הוא שחור והחולצות השחורות היו סמלם של אנשי הזרוע של מוסוליני), ושדות מוקשים מכל הסוגים ייזרעו בדרכה של הממשלה העתידית. גם אם נוסיף עוד ועוד פגמים להסכם, השאלה הפשוטה הנשאלת היא: אז מה האלטרנטיבה? אנרכיה? בחירות בפעם הרביעית? עם עריק פה ושם, ממשלת מיעוט בתמיכה מבחוץ של המשותפת? ואולי נס משמים? מסקנתי: הממשלה העתידית עדיפה על כל אחת מהאלטרנטיבות, ובגדול.

ראש המתנגדים להסכם הוא בוגי יעלון, רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר, אדם ישר דרך, שעד לרגע האחרון הפנה לגנץ קריאות נואשות, בנוסח צבאי, שלא לעשות הסכם: "בני, טעית בניווט". ראיון עומק ארוך שלו לפני שבוע ב"מוסף מעריב" (17.4.20), הבהיר לי כי הטעות בניווט היא דווקא אצלו, ומשקפת ככל הנראה את המציאות החלופית של אלו שעבורם היעד של סילוק נתניהו הפך לאובססיה בלתי נשלטת (בדיוק כמו בצד השני של חסידי נתניהו). אצביע כאן על שני נושאים עקרוניים.

האחד, התקשורת. על פי יעלון, "נתניהו השתלט על חלק ניכר מהתקשורת וממשיך לרדוף את המעטים שעוד מותחים עליו ביקורת". הוא חוזר על כך מספר פעמים ומייחל ל"תקשורת מבקרת ולא לחבורת אומרי הן". אתה עומד נדהם: האם נתניהו שולט בעיתון "הארץ"? האם הוא קנה ממוזס את מניותיו בעיתון "ידיעות אחרונות"? האם השתלט על "מעריב", שם מככב גדול מקטרגיו? האם השתלט על "גלובס"? האם רכש את מניות ערוץ 12 ו־13? האם יש לו קמצוץ השפעה בערוץ 11 הציבורי המשמש למעשה כדובר הפרקליטות? האם שיחד וקנה את כתבי ופרשני המשפט והפוליטיקה בשלושת הערוצים, או את כתביהם לענייני חוץ? האם השתלט על אתרים כמו ynet? לא דובים ולא זבובים. את "מלחכי הפינכה" שלו בערוצי הטלוויזיה, כהגדרת "התקשורת הנשלטת", הוא יכול לספור על יד אחת. וכן, יש לו תמיכה בעיתון אחד, "ישראל היום". האם בוגי לא רואה מה שכל אדם סביר רואה?

בקשר לרשימה המשותפת, הוא חוזר על הפזמון ההזוי: "אני מוכן לזה כדי לעמוד בשליחות העיקרית שלי, שזה להזיז את נתניהו. אני מרגיש חזק ובטוח מספיק כדי שפעם אחת בהצבעה אחת נקבל תמיכה מהרשימה המשותפת... זה פחות מסוכן מהמשך שלטון נתניהו". ואתה שואל: למה רק פעם אחת? מה יהיה מחר ומחרתיים כאשר יש לך רק 47 מנדטים, בכללם של גדול האופורטוניסטים בפוליטיקה הישראלית, ליברמן, ויש לך אינספור החלטות והצעות להעביר בכנסת, ואתה תלוי לחלוטין ברצון של 15 אצבעות של אלו שלא מכירים בכלל בזהותה היהודית של המדינה? אין כדבר הזה באף ממשלת מיעוט בעולם. אז מה קרה לניווט של בוגי?