פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התייחס היום (חמישי) בגלי צה"ל לאפשרות של פתיחת המשק בשבועות הקרובים, לנוכח ההתמתנות בקצב עליית מספר החולים, והעריך כי "רוב הסיכויים שיהיה גל שני, שיהיה גדול יותר מהגל הראשון, גם אצלנו. אנחנו צריכים לפתח כלים כדי לעצור את הגל הזה בזמן". בנוסף, הוא ציין כי "יש לנו כמה עשרות אנשים שנבדקו ויצטרכו להיבדק שוב. זיהינו את התקלה מיד".

"אנחנו חושבים שהקלות שנעשו הן מידתיות ויאפשר שליטה במצב, אך חלק מהכלים שיאפשרו לנו את זה הם סגרים", הסביר גרוטו. "אני מקווה שנוכל להשתמש בזה רק ברמה נקודתית, אך יש בהחלט אפשרות שתהיה פריצה של הדבר השני וגל שני. יש הסתברות שזה יקרה". 

"פתיחת מערכת החינוך תעלה בחיי אדם". (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
"פתיחת מערכת החינוך תעלה בחיי אדם". (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

כמה חולים קשים יהיו?
"אם נחזיר עכשיו את הכל לשגרה, זה יכול להגיע גם לאלפי מונשמים. חד משמעית אני יכול לומר שפתיחה מלאה של המשק בעוד שבועיים זה משהו שלא מקובל עלינו". 

בהתייחס לצעדים שיש לנקוט בהם בנושא מערכת החינוך, אמר גרוטו: "אני חושב שאפשר להחזיר באופן מסוים את מערכת החינוך. אבל אני חושב שצריך לחשוב על זה בדרך אחרת, פתיחת מערכת החינוך לחלוטין תעלה בחיי אדם. היא יכולה לגרום בתנאים מסוימים לגל שיהיה קטן יותר, אם נצליח לעצור את זה עם הכלים שלנו, אך לפי המודלים שיש לנו פתיחה כזו תוביל לעלייה במספר החולים. בסוף זו צריכה להיות החלטה של המדינה". 

"צריך להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולהסתכל על מצב המשק ומצב התחלואה, ומי שצריך לאזן הם מקבלי ההחלטות. אני חושב שבסוף צריך למצוא את האיזון, יש לנו מדדים מפורטים ואנחנו מציגים אותם בפורומים הרלוונטיים". 

קורונה – שאלות ותשובות