היה זה שבוע מוצלח לוועד הפעולה של משפחות דיירי בתי האבות, אשר הקים קבוצה של פעילים עם תחילת משבר הקורונה במוסדות לקשישים. תוכנית "מגן אבות ואמהות", שהציג פרופ' רוני גמזו למשרד הבריאות, שמינה אותו למשימה, כוללת חידוש ביקורי המשפחות את הוריהם בתנאים מגבילים - אלו כבר החלו אתמול, בתיאום עם צוותי המוסדות, הרחבה ניכרת של הקצאת בדיקות הקורונה לבתי האבות, גם אם באיחור רב, והישגים רבים נוספים. עם זאת , המשפחות לא נחות ומאבקן ממשיך ביתר שאת.

הערב (חמישי), בשעה 18:00, ייקחו בני המשפחות פסק זמן מהמאבק לטובת שירת מרפסות וחלונות משותפת של השיר "אל תשליכני לעת זיקנה", שתוקדש לכבוד ותיקי הארץ, והם קוראים לכלל הציבור להצטרף. מייסד ועד הפעולה, ד"ר אוריין יצחק, מונה בשיחה עם "מעריב" את היעדים הבאים של המאבק במגיפת הקורונה: "המאבק הנוכחי לא הסתיים. המגיפה עודדה אותנו להתאחד במאבק שלמעשה כל אחד מאיתנו מנהל בנפרד כבר שנים, במחדלים ובכשלים של משרד הבריאות, הגוף המפקח על המחלקות הסיעודיות בבתי האבות", אמר. 

"גם בתוכנית החדשה אין מענה למגמה החמורה של הוצאה קשישים ממוסדות או ממחלקות בתוך המוסדות כדי לפנות אותם לחולי קורונה. כמו שרוב בני המשפחות מבינים שאי אפשר להוציא אדם סיעודי או דמנטי מהסביבה הטיפולית שלו בלי שתיגרם הידרדרות במצבו - למשל אלינו הביתה כדי להרחיק אותו מהידבקות - גם משרד הבריאות צריך להבין את זה", טען.

"כל עוד לא יקוצרו זמני הגעת תוצאות הבדיקות, כל מוסד הוא בגדר 'חשוד כנגוע', והזמן שעובר מהבדיקה עצמה מביא לכך שקשישים ללא הנגיף בעת הבדיקה נדבקים בו עד שהתוצאות מגיעות. יש הנחיה של ממשרד הבריאות למעבדות בנושא הזה, לתעדף את המוסדות, הנחיה שמעולם עדיין לא מומשה ולא ברור מדוע", הוסיף.

"הבעיה הגדולה של המשבר היא שפרצות המיגון עדיין קיימות בבתי האבות, והפתרון שנתנה 'תוכנית גמזו' הוא למוסדות שכבר נמצאו 'נקיים' בלבד. לכן המטרה השלישית המידית שלנו היא שיפור אמצעי המיגון לצוותים בבתי האבות והשוואתם לאלה המצויים בבתי החולים", אמר לבסוף.

קורונה בישראל  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ועד הפעולה של משפחות הקשישים עדיין דורש פתרונות להיעדר כוח אדם, להיעדר פיקוח והכשרות מיגון לצוותים, להיעדר תמיכה כלכלית של המדינה במוסדות הקטנים ולאי־מינויו של אדם אחר בסדר גודל של פרופ' גמזו, שפורש מהמשימה בסוף השבוע. ד"ר יצחק מדגיש: "יש משבר עצום של אמון בין משפחות הקשישים לבין משרד הבריאות. מבחינתנו האמון קרס ואנחנו לא מוכנים שהוא ימשיך לפקח על המחלקות הסיעודיות בבתי האבות. בנושא הזה אנחנו נילחם. מדובר בארגון עם בעיית ניהול חמורה שאיננו מסוגל לנהל משברים מהסוג הזה".

קורונה - שאלות ותשובות