השרים צפויים להתכנס לדיון מיוחד בממשלה בנושא ההקלות החדשות, שייכנסו לתוקפן, אם יאושרו, לפני יום העצמאות. אולם, במשרד הבריאות מתנגדים לפתיחה מלאה של המשק בצל מגבלות הקורונה. בדיון שמתקיים בשעות האחרונות בין בכירי האוצר והבריאות, משרד האוצר דורש הקלות נוספות בעוד ענפים במשק, כולל פתיחת עוד חנויות (שלא בקניונים), מכוני יופי ועוד.  לאחר שיתגבשו ההחלטות, הטיוטה תובא לדיון והצבעה בממשלה. מועד ישיבת הממשלה טרם נקבע. גורמים במשרד האוצר: "בניגוד לכל מה שמתפרסם כרגע, הדברים מאוד לא ברורים, יש חילוקי דעות וההחלטה טרם גובשה".

בתוך כך, שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים היום (חמישי) עדכון בנושא המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, במהלכו השיב לשאלות הציבור וכלי התקשורת.

בפתח דבריו אמר בנט כי "אפשר וצריך לפתוח את כלכלת ישראל ומערכת החינוך כבר ביום ראשון הקרוב". הוא הסביר כי "הנזקים כרגע של אזרחי ישראל מעוני, אובדן פרנסה, גירושים והעובדה שסל הבריאות יקוצץ גדולים יותר מהנזקים של פתיחה מהירה של המשק". בנט הוסיף כי "המשך המדיניות הנוקשה מובילה להרס על מדינת ישראל".

כזכור, בנט שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעניין המשך פתיחת המשק. בשיחתם, הציג בנט תכנית חלופית לזו לשל משרד הבריאות. השר בנט טען לפתיחה מיידית, מיד לאחר יום העצמאות, של מרבית מערכת החינוך, בהם משפחתונים, גני ילדים, מעונות ובתי ספר יסודיים, והעסקים בישראל (ללא בידור ואירועי ספורט), לצד שמירה על כללי ריחוק, הגדלת הבדיקות, שמירה על בתי האבות והאוכלוסייה המבוגרת. זאת, תוך שמירה על מרווחי ביטחון של 40 ימים מיכולת הקיבולת של מערכת הבריאות לקליטת חולים מונשמים.

בנט הסביר שבשלב זה נזקי הסגר בריסוק פרנסת ישראלים גדולים לאין ערוך מהתועלת הרפואית של הסגר. כמו כן, הוא הציג לראש הממשלה מודל מתמטי, שגובש על בסיס שיחותיו עם מומחים מישראל ומן העולם. עיקר המודל: בעוד יש כיום כמעט 2,000 יחידות הנשמות פנויות, ישנם רק כ-110 חולים מונשמים בפועל. לדבריו, הדבר המאפשר גידול של כמעט 2,000% (מעל 4 הכפלות, פי 2 כל אחת) במספר החולים המונשמים מבלי להקריס את מערכת הבריאות. 

לכן, הסביר בנט, ניתן לפתוח מיד את מרבית הכלכלה והחינוך תוך שמירה על הכללים, ולווסת את המשך הפעולות על פי התוצאות בפועל, תוך ניהול הסיכונים. ראש הממשלה אישר כי השר בנט יציג את תכניתו בפני ועדת השרים לקורונה.

לעומת זאת, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ׳ איתמר ברוטו, הזהיר מפני פתיחה מלאה של המשק, ואמר כי ״לעשות את זה בשבועיים הקרובים זה משהו שלא מקובל עלינו".

מסיבת עיתונאים בצל הימשכות המו"מ הקואליציוני

מסיבת העיתונאים של בנט התקיימה במקביל למו"מ הקואליציוני, זאת לאחר שאתמול בוטלה הפגישה במשרד רה"מ בינו לבין נתניהו. בלשכת רה"מ טענו כי הפגישה בוטלה נוכח אילוצי לוח הזמנים של רה"מ ועקב "ריבוי המשתתפים", זאת מכיוון שמלכתחילה כל ראשי ימינה זומנו אליה. 

בימינה, לעומת זאת אמרו שהדאגה לבריאות של נתניהו הביאה לצמצום מספר הפגישות הפיזיות שלו. כך או כך, אתמול בנט שוחח בשיחת וידאו עם נתניהו. השיחה ארכה כשעה וחצי ובסיומה הוציאו השניים הודעה על כך שהפגישה הייתה באווירה חיובית, נרשמה התקדמות וסוכם על פגישת ההמשך. פגישה נוספת טרם נקבעה.

קורונה - שאלות תשובות